Spectrul alegerilor anticipate framanta, in aceste zile, toata suflarea politica.

Decizia organizarii alegerilor inainte de termen a fost aprobata, la sfarsitul saptamanii, de forul de conducere al de democratilor, dupa ce colegii din Alianta D.A., liberalii, facusera acelasi lucru in urma cu cateva zile. Si UDMR pare sa se fi convins de necesitatea chemarii la urne, iar PRM spune ca de-abia asteapta sa dea fata cu electoratul. In aceste conditii, scanteia iscata de controversata decizie a Curtii Constitutionale in cazul pachetului de legi privind Proprietatea si Justitia s-a transformat in valvataie.

Vointa politica pentru alegeri anticipate este, in acest moment, majoritara. Numai Partidul Conservator ezita sa-si faca public punctul de vedere. PSD, vocea Opozitiei, se opune deocamdata demararii procedurilor privind alegerile. Cu toate acestea, partidul lui Geoana dezvolta strategii de momire a alegatorilor, atacand strasnic Puterea si rectivandu-l pe "marele campion al urnelor", Ion Iliescu. Astfel, intrebarea momentului nu mai este "daca" vor fi alegeri anticipate, ci "cand" si, mai ales, "cum" se vor declansa ele? Pentru a facilita un raspuns la aceasta ultima intrebare, ZIUA va prezinta cateva scenarii posibile.

"Demisie cu repetitie"

A fost avansata de senatorul democrat Radu Berceanu si are in vedere conditiile in care propunerile pentru noul Guvern vor trece de votul parlamentarilor, desi Puterea nu doreste acest lucru. Iata solutia de avarie propusa de Berceanu: premierul desemnat de Traian Basescu, precum si cabinetul sau sa isi dea demisia de cate ori va fi nevoie. Potrivit senatorului Berceanu, noul prim-ministru care urmeaza sa fie desemnat de presedintele Traian Basescu va fi tot Tariceanu.

"Urmeaza ca presedintele Basescu sa propuna o noua formula de Guvern care va fi, de fapt, acelasi Guvern, mai putin cred cei ai Partidului Conservator. Aceasta formula urmeaza sa treaca prin Parlament. O sa vedem daca PSD, PC si UDMR strang suficiente voturi pentru a mentine acest guvern. De altfel, premierul desemnat va veni in Parlament si va spune: "Iata, acesta este cabinetul meu! Noi vrem insa alegeri anticipate, deci nu ma votati!", spune Berceanu.

In cazul in care Guvernul va obtine voturile necesare ramanerii, "premierul si Cabinetul sau isi vor da din nou demisia". "Premierul isi va da demisia a doua, a treia, a patra oara. De cate ori va fi nevoie. Va fi ceva de cartea recordurilor ca un guvern propus de o parte, sa fie sustinut de partea adversa, in timp ce partea care-l propune sa se opuna. Abia astept sa vad!", adauga Berceanu.

Avantaje:

- metoda se pliaza perfect pe litera Constitutiei;

- demisia este un gest la indemana primului ministru;

- posibilitatile de atac ale Opozitiei sunt, in perspectiva, nule.

Dezavantaje:

- procedurile intermediare pot fi de durata, iar calendarul "scurt" propus de partizanii anticipatelor poate fi depasit.

"Abandon inainte de start"

Dupa demisia Guvernului, presedintele numeste un nou prim ministru care are la dispozitie zece zile pentru formarea Executivului. Primul ministru desemnat vine insa in fata Parlamentului si isi declara incapacitatea de a forma echipa guvernamentala. Presedintele numeste apoi o a doua persoana in functia de prim-ministru, care din nou, peste cele zece zile regulamentare, isi declara incapacitatea de a forma echipa guvernamentala.

Astfel, vor fi epuizate cele doua termene pe care premierul le are la dispozitie pentru a forma Executivul. Urmeaza ca seful statului, in speta Traian Basescu, sa se consulte cu presedintii celor doua Camere ale Parlamentului pentru declansarea alegerilor anticipate. Aceasta varianta a fost avansata de analistul politic Cristian Preda. Potrivit acestuia, consultarea presedintilor celor doua Camere va fi orientativa, pentru ca decizia apartine pana la urma tot sefului statului.

In alta ordine de idei, Cristian Preda a sustinut ca incapacitatea primului ministru de a forma echipa guvernamentala echivaleaza cu neacordarea de catre Parlament a votului de incredere Executivului. "Aceasta logica a incapacitatii de a forma Guvernul nu este explicita in Constitutie, dar Constitutia nici nu o interzice, nu este in afara Constitutiei. Dupa mine, aceasta este cea mai simpla metoda de declansare a alegerilor anticipate", a declarat, pentru ZIUA, Cristian Preda.

Avantaje:

- este, la prima vedere cea mai simpla si mai rapida varianta;

- nu incalca litera Constitutiei, ci doar o interpreteaza;

- activeaza principiul liberal: "ceea ce nu este explicit interzis este permis"

Dezavantaje:

- nu urmareste strict calea desenata de Legea fundamentala, lucru care poate fi speculat de adversarii politici.

"Lasa-i fara cvorum"

Procedura a fost luata in discutie in culisele Puterii si presupune ca Tariceanu sa mearga in Parlament, de fiecare data, tot cu o parte din actualii ministri si cu programe asemanatoare. La voturile de investitura din Parlament, senatorii si deputatii PNL si PD vor parasi sala, impreuna cu aliatii (cei care vor fi convinsi intre timp), lasandu-i pe reprezentantii PSD sa socoteasca daca in plen mai sunt suficienti parlamentari pentru a asigura cvorumul.

Decizia de retragere de la votul de investitura are in vedere si pozitia PRM care doreste alegeri anticipate, dar si a UDMR care a admis, recent, acelasi lucru. Intentia Aliantei PNL-PD este ca ambele guverne succesive sa nu primeasca votul de investitura in timpul unei sesiuni parlamentare extraordinare sau chiar a doua asemenea sesiuni succesive, avand in vedere termenele constitutionale.

Avantaje:

- cvorumul necesar votarii Executivului va scadea, punand Legislativul in imposibilitate de a transa propunerea;

- ar fi eliminata incertitudinea legata de modul in care ar vota acei parlamentari ai Puterii care nu agreaza anticipatele; posibilitate de control al votului propriilor parlamentari;

Dezavantaje:

- ocolirea procedurilor constitutionale predispune Puterea la atacuri din partea Opozitiei.

"Premier de paie"

Presedintele Traian Basescu ar urma sa propuna "un prim ministru de paie", un personaj arhi-necunoscut, fara nici o calitate care sa-l indreptateasca sa aspire la functia de prim ministru. Acesta ar putea sa-si formeze o echipa pe masura, o caricatura de Executiv, cu un fiasco de program de guvernare.

In acest caz, formatiunile care nu doresc alegeri anticipate si ar vota Executivul propus, vor fi puse intr-o situatie ingrata. Aceea de a nu putea vota Guvernul, pentru a nu intra in penibil.

Faza ar urma sa se repete, Guvernul nu ar fi votat in continuare de nimeni - pentru ca este nul ca valoare si substanta - si de aici pana la alegerile anticipate nu ar mai fi decat un pas. PSD a anuntat deja ca nu va accepta in nici un caz ideea ca Parlamentul sa intre intr-o "comedie si o farsa de prost-gust", in care Puterea propune un Guvern care nu vrea sa treaca, iar Opozitia ar fi pusa in situatia de a vota un Guvern despre care stie ca este unul marioneta.

Avantaje:

- drumul pana la dizolvarea Parlamentului si, implicit, provocarea alegerilor anticipate, se scurteaza;

Dezavantaje:

- legislativul ar fi ridiculizat;

- s-ar crea un precedent pentru alte proceduri semi-constitutionale

Opozitia se gandeste la un scenariu fantezist

Contralovitura "Suspendarea lui Basescu"

Poate fi la indemana fortelor parlamentare care considera ca actualul sef al statului nu-si mai merita locul in fruntea natiunii. Potrivit articolului 95 (1) din Legea fundamentala, "in cazul savarsirii unor fapte grave prin care incalca prevederile Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor, dupa consultarea Curtii Constitutionale.

Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa". In acelasi articol se mentioneaza ca propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel putin o treime din numarul deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui. Daca propunerea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea Presedintelui, mai prevede Constitutia. Un scenariu atacabil din punct de vedere constitutional, "autorizat" de seful statului, ar putea determina Opozitia sa se foloseasca de aceste prevederi.

Avantaje:

- odata initiata, procedura poate preveni derapajele de la Legea fundamentala;

Dezavantaje:

- este foarte greu de realizat.

Procedura anticipatelor: Limite constitutionale

Declansarea alegerilor anticipate se poate face, conform Constitutiei, printr-o procedura complicata, care presupune demisia actualului prim-ministru si ca Parlamentul sa nu acorde de doua ori votul de incredere pentru formarea unui nou Guvern. Primul pas pentru declansarea alegerilor anticipate este ca premierul Calin Popescu Tariceanu sa-si inainteze demisia presedintelui Traian Basescu. Potrivit guvernantilor, acest pas reprezinta o certitudine, iar anuntul va fi facut joi, 14 iulie, sau luni, 18 iulie, dupa ultimul anunt.

Articolul 106 prevede ca "functia de membru al Guvernului inceteaza in urma demisiei, a revocarii, a pierderii drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului, precum si in alte cazuri prevazute de lege". Guvernul al carui mandat a incetat indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, pana la depunerea juramantului de membrii noului Executiv, prevede articolul 110 alin.4 din Legea fundamentala.

Demisia Guvernului

Dupa demisia primului-ministru si, implicit, a intregului Cabinet, seful statului trebuie, conform articolului 103 alin.1 din Constitutie, sa desemneze un nou premier care sa formeze Guvernul, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament. "Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de zece zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului", prevede articolul 103 alin.2 din legea fundamentala.

Conform aceluiasi articol, programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, iar Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Presedintele Traian Basescu il poate desemna tot pe Calin Popescu Tariceanu sa formeze noul Guvern sau o alta persoana. Insa, pentru a se ajunge la anticipate, adica la dizolvarea Parlamentului de catre presedintele Basescu, este necesar ca Parlamentul sa fi respins doua solicitari de investitura a Guvernului.

Dizolvarea Parlamentului

Articolul 89 alin.1 din Constitutie stipuleaza ca, "dupa consultarea presedintilor celor doua Camere si a liderilor grupurilor parlamentare, Presedintele Romaniei poate sa dizolve Parlamentul, daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura". Potrivit aceluiasi articol, Parlamentul poate fi dizolvat o singura data in cursul unui an, dar nu poate fi dizolvat in ultimele sase luni ale mandatului presedintelui tarii si nici in timpul starii de mobilizare, de razboi, de asediu sau de urgenta.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.