Vot-ul uninominal din toamna anului trecut a reprezentat o mare provocare atat pentru piata de consultanta in comunicare politica, cat si pentru politicienii pusi in fata faptului de a (se) comunica mult mai eficient decat o faceau inainte. Roberta Anastase, Bogdan Ciuca, Ludovic Orban si Adriana Saftoiu, participanti in cea de-a doua zi a Conferintelor de la Olimpiadele Comunicarii, au dezvaluit amanunte din timpul campaniilor electorale, unde miza a fost castigarea unui loc in Parlamentul Romaniei.
In fata publicului foarte tanar, format in mare parte din aspiranti la cariere de comunicatori, mai multi politicieni romani au dezvaluit detalii savuroase, din timpul campaniilor electorale, aflati acum in siguranta, pe scaunele lor de parlamentari alesi uninominal.

Astfel, am aflat ca Roberta Anastase si-a pazit panorile publicitare ca acestea sa nu fie vandalizate si a organizat intalniri «la o ceasca de ceai in apartament», ca Ludovic Orban a facut campanie «pentru mersul la vot chiar si in ziua alegerilor», in timp ce Adriana Saftoiu a impartit "pereline" oamenilor saraci din circumscriptia ei, iar Bogdan Ciuca a fost impresionat ca pensionarii din cartierul lui galatean nu au bancute ca sa joace sah, asa incat le-a cumparat el.

Intalnirea dintre politicienii romani de succes si tineri a fost riguros moderata de catre jurnalistul Victor Ciutacu, care nu a permis nici un fel de intrebare ce nu avea legatura cu subiectul "Povesti de campanie-ce-am invatat din primul vot uninominal?".

Politicienii au dezvaluit insa ca si-au axat mesajele politice de campanie pe un public format din cei varstnici, care reprezinta «80% dintre votanti», dupa cum a observat Bogdan Ciuca, ca in Romania inca functioneaza logica pomenilor electorale si ca "ponderea celor care voteaza in Romania pentru ca primesc bani este de 25%", dupa cum afirma Ludovic Orban. In situatia data, tinerii prezenti la intalnirea cu politicienii au avut parte de o mustrare publica pentru ca nu isi exercita "obligatia cetateneasca" de a merge la vot si de a schimba aceasta situatie de fapt.

O observatie din public starneste insa aplauze patimase pentru ca in realitate, tinerii sustin ca politicienii nu stiu sa transmita mesaje eficiente care sa ii priveasca in mod direct.

"Intra in atributia unui politician sa stie sa asculte", s-a afirmat tot la Conferintele Olimpiadelor Comunicarii. "La noi insa, nu se intampla asta, politicienii nu stiu sa vorbeasca despre <voi>. Un politician nu trebuie sa vorbeasca despre ceea ce il intereseaza pe ei", a subliniat Andrei Stoiciu, specialist in comunicare politica.

Astfel, chiar daca Roberta Anastase, Ludovic Orban, Adriana Saftoiu si Bogdan Ciuca au vorbit despre o apropiere mai mare fata de electorat, un interes mai profund fata de problemele comunitatiii, impus chiar de catre conditiile votului uninominal, se pare ca trebuie sa mai asteptam pana la nasterea unui "Obama al Romaniei", iubit de tineri si batrani deopotriva. Pentru ca, dupa cum a aratat acelasi Andrei Soiciu, "aici, politicienii ajunsi intr-o functie, isi pierd legatura cu oamenii", in timp ce cheia succesului este interesul pentru "binele public".


Despre autor:


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.