Comisia prezidentiala de analiza a regimului politic si constitutional din Romania isi va prezenta Raportul miercuri, 14 ianuarie 2009, invitatiile fiind deja transmise de Administratia Prezidentiala.
Mai multe organizatii neguvernamentale au primit deja, de la Administratia Prezidentiala, invitatia de a participa la prezentarea publica a Raportului de analiza a Comisiei special constituite.

Potrivit deciziei de infiintare, Comisia prezidentiala de analiza a regimului politic si constitutional din Romania a fost constituita "cu scopul de a redacta un document care sa identifice limitele politice si constitutionale ale regimului de guvernare si sa sugereze cadrul dezbaterii privind revizuirea Constitutiei si reorganizarea institutionala a statului". In articolul 2 al deciziei de infiintare se precizeaza ca "activitatea acestei comisii se va incheia cel mai tarziu la data de 15.12.2008", in vreme ce Regulamentul de functionare a Comisiei prevedea ca Raportul final trebuie sa fie prezentat sefului statului cel tarziu la data de 31 octombrie 2008.

"Raportul (n.r. - privind modificarea Legii fundamentale) este gata si am facut public acest lucru. Va fi prezentat foarte curand", a declarat pe 11 noiembrie 2008 consilierul prezidential Cristian Preda. El a mentionat ca documentul va fi un element de care va trebui sa se tina cont in discutiile viitoare despre reforma constitutionala. In ceea ce priveste componenta comisiei, Preda a precizat ca s-a ales varianta profesorilor universitari, a expertilor adunati din toate centrele din tara, sub coordonarea lui Ioan Stanomir.

Seful statului a declarat, la 25 noiembrie 2008, la Realitatea TV, ca documentul redactat de Comisia prezidentiala pentru analiza Constitutiei, in care se face o analiza a textul fundamental si se stabileste cadrul dezbaterilor pentru revizuirea sa a fost finalizat, urmand a fi lansat dezbaterii publice dupa alegerile din 30 noiembrie. Seful statului a explicat ca nu a supus opiniei publice analiza Comisie prezidentiale inainte de alegeri pentru ca nu a dorit sa ofere un nou subiect "de atacuri". De asemenea, presedintele a mai spus ca textul pe care il va propune cuprinde pentru situatiile neclare ale actualei legi fundamentale nu una, ci mai multe solutii.

Basescu a precizat ca principiul de la care a plecat documentul, la cererea sa, este ca regimul politic al Romaniei sa nu devina republica prezidentiala, ci acela ca situatiile de criza sa poata fi rezolvate de presedintele tarii prin parghii pe care sa le capete prin noul text.

"Eu am atentionat Comisia din capul locului sa nu faca(Romania) republica prezidentiala ci, doar daca vreti sa fiu foarte sincer, sa-i dea presedintelui parghii de deblocare a crizelor", a spus Basescu.

Traian Basescu a sustinut ca este nevoie de un mecanism pe care presedintele tarii sa-l poata folosi pentru deblocarea crizelor: "ori sa dizolve Parlamentul ori sa dizolve Guvernul, una din doua, nu trebuie mai mult".

El a aratat ca intr-o situatie de criza Legislativul si Executivul nu trebuie sa-si "tarasca pana la final mandatul" iar cineva trebuie sa-si asume "riscul formidabil" de a declansa alegeri anticipate.
Presedintele a mai spus ca un argument, din punctul sau de vedere, in favoarea modificarii Constitutiei este neclaritatea textului in mai multe situatii, care au avut ca efect faptul ca in ultimii ani Curtea Constitutionala a "avut multa treaba" .

Constitutionalistii au fost de acord ca in prezent neclaritatile textului legii fundamentale a produs interpretari care au dus la tensiuni si conflicte intre puterile si institutiile statului, in conditiile in care regimul politic a fost conceput ca o republica semiprezidentiala, in care raspunderile si puterile sunt distribuite echivoc intre mai multi actori publici. De pilda, presedintele tarii nu poate dizolva Parlamentul decat in situatia in care trei Guverne cad succesiv in Parlament in decurs de 60 de zile. De asemenea, presedintele poate revoca un ministru numai daca ii cere premierul, iar seful statului nu-l poate revoca pe primul ministru, desi este cel care il desemneaza.

Premierul este, in schimb, demis de Parlament, prin motiune de cenzura.


Despre autor:


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.