Oamenii tind sa-si traiasca separat viata profesionala de viata personala. Linkedin.com stie acest lucru: e doar pentru afaceri

A pornit ca un mecanism de recomandare profesionala care punea in centrul atentiei increderea personala pe care utilizatorii o acordau altor utilizatori inregistrati. Astazi, 148.000 de angajati de top management isi acceseaza in fiecare zi conturile de utilizatori si 23 de profesionisti se inscriu in fiecare minut in sistemele sale. Are mai multi membri decat populatia Suediei, iar anul viitor estimeaza ca va depasi 100 milioane dolari cifra de afaceri.

Desi n-a fost la inceput creat in acest scop, angajatorii utilizeaza Linkedin.com pentru a recruta noi talente, iar angajatii pentru a comunica cu alti profesionisti din bransa lor. Toate cele 500 de companii din topul Fortune 500 au directori care s-au inscris in sistemul sau. In 2007, se afla deja pe lista propusa de revista „Time“ a celor mai bune 50 de website-uri din lume. Va spunem astazi povestea Linkedin.com, proiectul despre care lumea a auzit prea putine pana acum.

A pornit cu 25 milioane dolari

Proiectul a luat nastere cu mai multi ani in urma, cand Reid Hoffman si prietenul sau Konstantin Guericke au inceput sa se gandeasca serios la un mod in care ar putea dezvolta o comunitate online al carei scop sa fie unul profesional, si nu de divertisment. Hoffman este recunoscut in industria high-tech din SUA pentru calitatea sa de vicepresedinte executiv al PayPal, la momentul la care serviciul s-a vandut catre eBay pentru suma de 1,5 miliarde dolari. Ca investitor strategic, Hoffman are la activ participatii in companii precum Digg, Facebook, Six Apart si alte 40 de proiecte aflate la inceput de drum.
Ulterior, in 2003, Hoffman, Guericke si alti antreprenori au lansat Linkedin.com, care a obtinut chiar de la infiintare o investitie de peste 25 milioane dolari de la fonduri precum Sequoia Capital, Greylock Partners, Bessemer Venture Partners si European Founders Fund.

In primul an de existenta, reteaua a adunat doar cateva sute de utilizatori si parea a fi mai aproape de faliment decat de o evolutie spectaculoasa. Lucrurile s-au schimbat insa in anul urmator. Pana la finalul lui 2005, aproape cinci milioane de oameni isi incarcasera in sistem profilele profesionale, CV-urile si contactele de business.

Toti cei care aderau la sistemul Linkedin.com trimiteau invitatii celor mai apropiati colaboratori de afaceri, pe care ii convingeau sa-si deschida un cont gratuit. Asa a luat nastere una dintre cele mai active comunitati de afaceri din lume. Odata cu ea s-a nascut si mitul ca, daca nu esti inscris in Linkedin.com, inseamna ca nu existi profesional.

Cum functioneaza

Ideea din spatele Linkedin.com este simpla. Orice profesionist se poate inscrie in sistem si poate aduce dupa el toate contactele de afaceri pe care le are. Ulterior, in momentul in care gaseste in baza de date a Linkedin.com un alt profesionist cu care doreste sa intre in legatura (un potential furnizor sau un distribuitor), se foloseste de cunostintele comune pentru a fi „introdus“ acelei persoane.
De la momentul lansarii Linkedin.com si pana astazi, au aparut facilitati noi: o sectiune de locuri de munca, o sectiune de intrebari si raspunsuri, o sectiune de consultanta si multe altele. De fapt, proiectul pare sa fi depasit cercul vicios al comunitatii cu putini membri, care poate sa fie utila doar in masura in care numarul de membri trece de un anumit prag.

15 milioane de utilizatori inregistrati

La sfarsitul anului 2006, conform unei analize a „BusinessWeek“, Linkedin dezvoltase o retea de peste 9 milioane de membri, din care peste 3,6 milioane isi accesau contul de utilizator cel putin o data pe trimestru. Utilizatorul obisnuit avea 39 de ani si castiga, in medie, 139.000 dolari pe an. Din totalul utilizatorilor, aproape o jumatate de milion faceau parte din top management-ul companiilor unde profesau.

Folosindu-se audienta extrem de interesanta pe care o detine website-ul, am putea spune ca adevaratul succes inregistrat la sfarsitul anului 2006 este atragerea unor advertiseri importanti, ca BMW, American Express si Virgin Atlantic Airways. In plus, aceeasi audienta a atras companii de talia Microsoft sau eBay, care platesc lunar sume cuprinse intre 2.000 si 10.000 de dolari pentru posibilitatea de a cauta potentiali viitori angajati in baza de date a website-ului.

In 2007, profitul estimat se ridica la 10 milioane euro, iar cifra de afaceri se va situa intre 25 si 50 milioane dolari. Aproape 45% din veniturile Linkedin.com se datoreaza abonamentelor lunare pe care companiile le folosesc pentru a trimite celor inregistrati in sistem o serie de mesaje promotionale sau pentru a cauta angajati. Publicitatea online contorizeaza aproximativ 33% din veniturile website-ului.

Un milion de noi membri la fiecare 25 de zile

La inceputul lunii octombrie, Dan Nye, directorul executiv al Linkedin.com, a acordat un interviu publicatiei „The New York Times“. Printre altele, Nye afirma ca, din februarie 2007, de cand a preluat functia de director executiv al companiei, numarul angajatilor a crescut de la 60 la 170. In prezent, Linkedin are 15 milioane de membri inregistrati si adauga un milion de noi membri la fiecare 25 de zile.
Pentru anul urmator, compania asteapta o cifra de afaceri de 75 pana la 100 milioane dolari din publicitatea de tip text ads, din abonamente destinate membrilor premium si din listing-ul de job-uri. Dintre sursele de venit, segmentul a carui crestere va fi probabil cea mai semnificativa este acela al publicitatii online. Din aceasta perspectiva, este interesanta declaratia lui Nye: „Priviti audienta website-ului nostru. In mare, este aceeasi cu audienta 'The Wall Street Journal>>. Venitul mediu este acum de 140.000 de dolari, iar varsta medie a utilizatorilor nostri este de 35 de ani“.
Succesul inregistrat de Linkedin.com a nascut, mai ales in randul jurnalistilor, nevoia de a gasi un competitor pe masura. Asa a aparut la inceput zvonul ca Linkedin ar putea fi achizitionat de Google, Microsoft sau eBay. Apoi, cand companiile respective au negat planurile de preluare, s-a cautat un alt subiect senzational.

Un razboi inventat

Asa se face ca, in ultima vreme, se vorbeste din ce in ce mai des despre lupta pe care Linkedin.com ar duce-o cu rivalul sau Facebook.com pentru atragerea unui numar cat mai mare de utilizatori. Dincolo de stiri insa, cele doua companii nu par a fi concurente. In timp ce FaceBook este recunoscut pentru ca le permite utilizatorilor inregistrati sa-si dezvolte o retea de prieteni cu care isi petrec timpul liber, membrii Linkedin.com folosesc website-ul doar in scopuri profesionale.

Charlene Li, analist la Forrester Research, spune ca, in timp ce Linkedin are doar o componenta pura de conexiune de business, FaceBook ofera un amalgam curios de viata personala si viata profesionala. Din ce in ce mai multe voci amintesc astfel faptul ca Linkedin.com si Facebook.com nu sunt competitori directi, mai ales ca fiecare are potentialul de a se dezvolta extrem de mult intr-o piata de cel putin 225 de milioane de utilizatori online cu pozitie profesionala de middle si top management.

Util in afaceri

Intr-un interviu acordat CNN Money, co-fondatorul Linkedin.com, Reid Hoffman, a enuntat doua dintre principiile de la care a pornit in constructia proiectului si care astazi definesc menirea organizatiei sale: afacerile si utilitatea. In primul rand, e important de stiut ca oamenii au tendinta sa-si separe cu grija viata personala de cea profesionala. Linkedin.com ofera utilizatorilor sai instrumente pentru a eficientiza activitatea profesionala. Nu va oferi niciodata mijloace de petrecere a timpului liber. Apoi, este clar ca utilitatea unei retele de afaceri creste exponential cu numarul utilizatorilor inregistrati in sistem.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.