IT&C 5 Iulie 2007 00:55
Desi au recunoscut ca autoritatile romane, in colaborare cu cele straine, au inregistrat progrese in ceea ce priveste combaterea fraudelor online, reprezentantii companiei eBay nu s-au sfiit sa critice anchetatorii de la Bucuresti.

Multi politisti romani si oameni din justitia din Romania nu se pricep la calculatoare, mai scrie The Sidney Morning Herald. "A fost un mediu deschis in care infractorii puteau intra si comite aceste infractiuni fara nicio consecinta deoarece oamenii care sunt responsabili sa ii gaseasca nu aveau posibilitatea de a intelege aceste infractiuni", a adaugat Matt Henley, manager senior al Investigatiilor Tehnice si Grupului de Analiza al eBay din SUA. Pentru a reusi sa tina sub control infractiunile care sunt indreptate impotriva celui mai mare site de licitatii online din lume, eBay a trimis investigatori in Romania pentru a stopa aceste amenintari.

Mai mult decat atat, gigantul comertului electronic a asigurat si echipamenul necesar agentiilor din tara noastra pentru a limita rata mare a fraudei care se inregistreaza aici, a anuntat in urma cu 2 zile The Sidney Morning Herald. Pentru a continua in acelasi stil "acid", se mentioneaza faptul ca politistii care se pricepeau la computere erau adesea nevoiti sa realizeze investigatiile din aceleasi internet cafe-uri folosite de infractori pentru a comite fraudele online. De-a lungul a trei ani, compania a antrenat politistii si a donat computere si conexiuni la internet sectiilor de politie. eBay sustine ca initiativa din Romania a avut drept rezultat sute de arestari.

Bancile iau masuri

In acelasi articol se face referire si la bancile din Noua Zeelanda, care spun ca nu vor mai despagubi victimele fraudei bancare de pe internet daca se descopera calculatoare neprotejate. Pana in prezent, bancile au despagubit toate victimele acestui tip de frauda, insa, potrivit noului cod bancar de practica din Noua Zeelanda, care a intrat in vigoare duminica, institutiile financiare isi vor rezerva dreptul de a efectua o analiza a computerelor victimelor. Daca sistemului ii lipsesc update-urile sistemului de operare si software-ul de siguranta, institutiile pot refuza cererile de despagubire. "Codul clarifica responsabilitatile. Clientul are responsabilitatea de a-si pastra identitatea si informatiile in siguranta. El poate fi raspunzator daca incalca termenii si conditiile bancii", a declarat seful executiv al Asociatiei Bancare, Alan Yates. De asemenea, clientii vor pierde si compensatia daca isi divulga codul PIN sau detaliile bancare de pe internet. Yates a afirmat insa ca noul cod nu reprezinta o indepartare radicala de la politica existenta. "Bancile au despagubit de bunavoie in trecut victimele fraudei. Nu avem intentia de a schimba acest obicei", a adaugat acesta.

La randul sau, Ascociatia Bancara din Australia (ABA) avea in vedere introducerea unui cod similar in luna iunie, insa a decis sa renunte. "Este foarte important pentru clientii bancilor noastre sa aiba incredere in siguranta sistemului si din acest motiv am ramas la pozitia initiala", a declarat seful executiv al ABA, David Bell.

Workshop-uri la Sydney

Intre timp, eBay antreneaza Politia din Australia in tehnicile de investigatie a fraudei online. Compania a organizat o serie de workshop-uri in Sydney, in urma cu o saptamana, la care au participat 48 de politisti.
Matt Henley, manager senior al Investigatiilor Tehnice si Grupului de Analiza al eBay din SUA, a afirmat ca din ce in ce mai multe investigatii conduc catre Romania. "Am decis, in numele companiei, sa formam o echipa pentru a rezolva aceasta problema", a spus Henley.

Cu toate acestea, companiile afectate de frauda sunt retinute in a face publice cifrele fraudei. Director de incredere si de siguranta al eBay si fost politist, Alastair MacGibbon sustine ca acest lucru se datoreaza senzationalului mediatic in legatura cu fraudele online. "Daca pui cuvintele 'internet>> si 'infractiune>> intr-o propozitie, oamenii devin irationali. Nu poti obtine un echilibru sau o discutie rezonabila", a afirmat MacGibbons. Acesta a adaugat ca supravietuirea si dezvoltarea eBay demonstreaza ca frauda este o problema minora, iar nivelul de teama referitor la infractiunile de pe internet este disproportional amenintarii. Cifrele oficiale sugereaza insa ca frauda online este in crestere. Un studiu publicat de compania americana E*Trade in luna noiembrie 2006 arata ca pagubele din urma fraudei online a companiei au crescut cu 97%, pana la suma de 45,7 milioane de dolari, si cu 55%, pana la 101,9 milioane de dolari, in cele trei, respectiv noua luni incheiate la 30 septembrie 2006, comparativ cu aceleasi perioade din anul 2005.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.