Compania de Autostrazi va plati in plus o suta de milioane de euro ca urmare a acordarii mai multor contracte importante unor firme situate pe locurile inferioare la licitatii.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), subordonata Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), a acordat in ultimele patru luni contracte in valoare de 500 de milioane de euro unor firme care au fost departe de a cere cele mai mici preturi la licitatiile aferente. Preferintele CNADNR pentru firmele plasate pe locurile 2 si 3 la licitatii au costat bugetul de stat 100 de milioane de euro. Aceasta este diferenta dintre banii care vor fi platiti de CNADNR firmelor castigatoare si cei care ar fi fost platiti daca lucrarile ar fi revenit firmelor situate pe primul loc. Suta de milioane de euro ar fi fost suficienta pentru construirea a aproximativ 20 de kilometri de autostrada.

Situatia este stranie in conditiile in care ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, s-a plans in mod repetat de faptul ca nu are banii necesari pentru a face tot ceea ce ar dori in infrastructura rutiera. Dorina Tiron, director general CNADNR, a reclamat de asemenea zilele trecute ca firma are alocat in acest an doar 30-40% din bugetul necesar.

Un exemplu de darnicie pe banii publici este licitatia pentru centura ocolitoare a municipiului Arad. Contractul a fost atribuit firmei FCC, care a avut o oferta cu 40 de milioane de euro mai scumpa decat compania Astaldi, situata ca pret pe primul loc. FCC a oferit 428 de milioane de lei, fata de 298 de milioane de lei ceruti de italieni. Prin documentatia de licitatie s-a recomandat o solutie exemplificativa de proiectare pentru podul care traverseaza raul Mures. Pentru a obtine un pret minim care sa ii mareasca sansele de castigare a licitatiei, dar si sa avantajeze CNADNR, care ar fi platit mai putin, Astaldi a propus un pod cu o pila in mijlocul raului, facut din otel si beton, cu o deschidere mai mica peste rau. Solutia nu a convenit CNADNR, care a cerut firmei Astaldi sa adopte o solutie apropiata de cea exemplificativa propusa, dar cu pastrarea pretului mic cerut de italieni. Firma ar fi raspuns „succint“ cererilor companiei fara a oferi garantii ca ulterior nu se va indrepta cu cereri de plata suplimentare pentru obtinerea avizelor necesare amplasarii pilei in rau de la Regia Apelor sau pentru alte lucrari suplimentare. De teama costurilor suplimentare, zice CNADNR, lucrarile au fost acordate firmei FCC. Costul rigurozitatii tehnice a companiei a fost in cazul de fata de 130 de milioane de lei.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.