Business 10 Mai 2008 01:27
Inginerul Eduard Popa a proiectat, construit si vandut mai multe modele de avioane ultrausoare. Intr-o hala minuscula din curtea unei intreprinderi brasovene, un tanar inginer roman incearca sa paseasca pe urmele lui William Boeing.

El are deja la activ proiectarea si construirea mai multor modele de avioane ultrausoare, vandute la preturi care pleaca de la 40.000 de euro, in zeci de exemplare in intreaga lume. In timp ce industria aeronautica de stat din Romania s-a prabusit in asteptarea marilor investitori, Eduard Popa a demonstrat ca pasiunea si creativitatea pot face din acest domeniu o afacere rentabila. In prezent, inginerul brasovean se gandeste sa construiasca primul elicopter 100% romanesc.

Inginerul brasovean a inceput colaborarea cu un fabricant de avioane din Ohio, Richard Schneider, care avea o companie pentru producerea avioanelor ultrausoare – "Aviation Development International". "Am intrat in legatura cu fabricantul american, asa ca in 2003 am parasit IAR-ul si am plecat in SUA. Apoi l-am adus pe el in Romania si l-am lamurit sa mute productia aici." Popa a reusit sa transfere productia avionului american "Alaskan Bushmaster" si sa inceapa productia modelului propriu Eduard Luxor in tara, iar Richard Schneider a devenit unicul dealer pentru SUA si Canada. "Moartea prematura a americanului a blocat insa afacerea", isi aminteste inginerul Popa.

Dupa acest moment, Eduard Popa a facut un contract cu Compania de Constructii de Aeronave Brasov – desprinsa din IAR Ghimbav –, brasoveanul cedand hala de productie si licenta pentru avioanele amintite in schimbul unei redevente. Intre timp, pentru o perioada de cateva luni, inginerul brasvean a devenit consilier al ministrului Transporturilor: "Am incercat din primul moment sa sprijin aviatia de mici dimensiuni. Acest lucru s-a facut prin promovarea unui ordin de ministru in urma caruia orice amator ce dispune de resursele necesare isi poate construi un avion ultrausor la el acasa si, daca acesta respecta normele in vigoare, iar constructorul are brevet de pilot, sa-l poata folosi".

Argumentul lui Popa in favoarea zborurilor cu aparate ultrausoare este acela ca Romania are o mare densitate de aerodromuri operationale – peste 60. Trebuie spus ca pentru a decola cu un astfel de aparat este suficienta o pista de 100-130 de metri.

PROIECT
Avionul de 6.000 de euro, construit din materiale de la supermarket
In prezent, Eduard Popa lucreaza la modelul avionului ultrausor de doar 6.000 de euro. Ideea centrala a acestui proiect este ca aparatul de zbor, care va avea un singur loc, sa fie realizat cu "materiale care pot fi gasite la supermarket, cu nacela din lemn si fibra de sticla". Aflat la stadiul de proiect, avionul urmeaza sa aiba 150 de kilograme si sa fie echipat cu un motor de doar 40 de cai-putere. Inginerul Popa spune ca pentru aviatie acest avion va fi ceea ce au reprezentat Trabantul si "Broscuta" Volkswagen pentru industria auto.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.