Wally Olins, omul din spatele unor identitati celebre precum Orange, Renault sau Volkswagen, vorbeste la o masa rotunda cu jurnalisti romani despre potentialul de brand al Romaniei, dar si despre Logan, Casa Poporului sau despre Sibiu.

Ati fost in Romania acum trei ani, cind a inceput sa se discute despre brandingul de natie. Am facut ceva intre timp?

Romania se schimba, nu insa si perceptia despre aceasta tara. Mai degraba s-a facut ceva pentru voi decit sa faceti voi ceva anume. Poti avea un brand national, iar Logan, de exemplu, este o bucata buna din acesta. Exista foarte putine tari din estul Europei care au branduri cu o prestanta la fel de buna. Conteaza la fel de mult ca sinteti in UE. Ca natie nu ati facut insa nimic, poate doar sa discutati o gramada de lucruri, dar asta se face peste tot. Trebuie sa profitati de aceasta oportunitate, altfel veti fi depasiti.

E nevoie de vointa, de un guvern care sa lucreze impreuna, de cineva din cadrul lui care sa se ocupe special de acest branding. Sectorul de stat trebuie sa lucreze cu cel privat. Cultura, sportul (apropo, aveti gimnaste superbe) trebuie implicate intr-un program consistent pe termen lung. Nu vad insa pe nimeni cu vointa sa faca asta, dar poate ca ma insel. Trebuie ca autoritatile sa vorbeasca cu oameni care au mai facut asa ceva, care inteleg procesul si care stiu ce sa faca. Sint patru sau cinci oameni de acest fel in intreaga lume, iar eu sint unul dintre ei.

Imagine de un milion

S-a zvonit ca vi s-a propus sa faceti branding pentru Romania. Este adevarat?

Nu am auzit de asa ceva. As accepta, in anumite circumstante: sa mi se spuna clar cui trebuie sa dau seama, sa nu se sisteze colaborarea daca se schimba guvernul si daca s-ar intelege ca realizarea proiectului necesita timp. As cere un milion de euro pe an. Am nevoie de o echipa, formata inclusiv din romani, trebuie sa vorbesc cu oameni din interiorul si din exteriorul tarii, educati, tineri, dar si in virsta. Trebuie sa stii si cui te adresezi, nu o poti face pentru toata lumea.

Exista un termen anume pentru a construi un brand de tara?

Nu. Lucrurile se vor intimpla pentru Romania, indiferent daca se face sau nu ceva. Daca totul se produce insa in mod coerent, va functiona mai bine si mai repede. Spania a reusit intr-un mod superb, cu asistenta, e drept, dar in ciuda unor probleme serioase precum Tara Bascilor, Catalania sau Galitia.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.