Creditele restante aproape nu au crescut in ultimii ani. Debitele generate de utilitati cresc substantial. Datoriile din sectorul comercial domina ca valoare

Afacerile firmelor specializate pe colectarea debitelor au inflorit in 2006. Acest lucru s-a intamplat, cum era si firesc, in paralel cu evolutia ascendenta a numarului de datornici. Paradoxal insa, nu debitele bancare sunt cele care au crescut semnificativ, ci datoriile catre furnizorii de servicii si utilitati, apreciaza reprezentantii companiei Urban si Asociatii.

Pe de alta parte, ca valoare, debitele rezultate din tranzactiile intre societati comerciale domina "topul" surselor generatoare de datornici. Potrivit datelor Bancii Nationale, ponderea creditelor restante in totalul finantarilor acordate de banci se situeaza la aproximativ 0,26%, valoare aproape neschimbata in ultimii patru ani.
In acelasi timp, datoriile catre furnizorii de utilitati au crescut constant in ultimii ani, mai ales in cazul asociatiilor de locatari. In 2006, numai la nivelul Urban si Asociatii numarul datornicilor a crescut cu 500%.

Bula imobiliara umfla profiturile recuperatorilor de debite

Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, se declara ingrijorat de "balonul imobiliar". Cresterea, de multe ori nejustificata, a preturilor practicate pe piata imobiliara poate deveni o sursa de profit si pentru companiile specializate pe recuperarea de debite. In mod logic, pe masura ce preturile cresc, numarul datornicilor si valoarea datoriilor cresc si ele. "Realizarea unui amplu proiect de investitii mobiliare poate sa genereze in portofoliul nostru un debit de colectat de peste 10-15 milioane de euro", exemplifica cei de la Urban si Asociatii.

Restantele bancare, la nivel european

Cu un procent de sub 0,26% credite restante in anul 2006, sistemul bancar romanesc se incadreaza in topul statelor UE din punct de vedere al prudentei bancare. Salariul mediu in Romania este de aproximativ 250 de euro, semnificativ mai mic decat in Cehia, Ungaria sau Polonia. Cu toate acestea, potrivit statisticilor BNR, numarul clientilor cu restante la credite este de 0,26% din total. Procentul creditelor neperformante a avut o evolutie interesanta in raport cu rata de crestere a creditarii. Astfel, daca la prima vedere logic ar parea ca odata cu sporirea creditarii sa creasca si numarul "restantierilor", in Romania raportul este invers proportional. In 2000, creditul nu reprezenta nici 5% din PIB iar ponderea restantelor era de aproximativ 10% din total. In 2006, creditul reprezenta aproximativ 28% din PIB in timp ce restantele se situau sub 0,5%.

Datornicii, afacere de luat in seama

Ca urmare a cresterii economice sustinute, piata recuperarilor de debite va urma o traiectorie ascendenta si in urmatorii ani. "Pentru anii 2007 si 2008 credem ca se va inregistra o adevarata explozie pe aceasta piata", apreciaza reprezentantii Urban care estimeaza pentru acest an un avans al numarului de datornici de aproximativ 1.000%. Tinerii intre 18 si 35 de ani cu studii medii domina topurile datornicilor confirmand faptul ca persoanele in varsta si cele cu studii superioare au o capacitate mai buna de a evalua riscurile.

Cum era si firesc, grosul datornicilor se concentreaza in zonele unde exista polii economici majori ai Romaniei. Bucurestiul domina cu aproximativ 40% din total urmat de Cluj, Constanta, Timisoara, Brasov si Arad. Valoarea medie a sumelor datorate creste si ea, apropiindu-se de 3.000 lei. Ca numar, persoanele fizice formeaza majoritatea portofoliului societatilor specializate pe recuperare debite insa, ca valoare a debitului, persoanele juridice sunt dominante.

Mai multi bani pentru promovare

Pe masura ce recuperarea de debite devine o afacere din ce in ce mai profitabila, companiile specializate vor investi in promovare. Urban si Asociatii va investi in 2007 aproximativ 500.000 euro pentru actiuni de promovare.
"Am realizat importanta promovarii iar bugetul pentru publicitate a crescut din ce in ce mai mult avand in vedere ca si concurenta este mai mare", apreciaza reprezentantii firmei. Ca mijloace de promovare compania va alege atat metode conventionale de promovare insemnand presa scrisa, radio, outdoor, cat si metode neconventionale cum ar fi targuri si expozitii, marketing direct, obiecte promotionale.

Urban a crescut de trei ori in 2006

Compania de recuperare debite Urban si Asociatii a colectat in 2006 peste 20 milioane euro pentru clientii sai, gestionand peste 30.000 de cazuri, atat persoane fizice cat si juridice - inregistrand o cifra de afaceri de aproximativ 1,8 milioane euro. Urban & Asociatii a avut o crestere de peste 195% fata de anul 2005 iar numarul clientilor a crescut cu 500%.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.