Piata magazinelor specializate incearca sa se consolideze, multi mici intreprinzatori descoperindu-i potentialul

Alaturi de magazine generaliste, la colt de strada sau in spatiul virtual, gasim si magazine specializate, care vind doar produse dintr-o singura gama: electronice, decoratiuni interioare, vinuri, articole sportive, articole pentru copii, produse naturiste etc. Acest tip de magazin ofera clientului impresia de intimitate, dar si ideea conform careia in acest loc poti gasi cam tot ceea ce ai nevoie din gama de articole pe care magazinul este specializat.

Totodata, magazinele de nisa au un statut special, mai ales pentru ca aici relatia client-vinzator presupune consiliere din partea vinzatorului, atentie speciala fata de client, dialog si recomandari avizate. Promovarea pentru acest tip de magazine consta in atentia speciala la nevoile clientilor, precum si in calitatea si modul de prezentare ale produselor. "Cel mai mult in acest business, in proportie de 90%, conteaza relatia vinzator-client", apreciaza Ionela Aldea, director general la Dalion Company, magazin bucurestean care comercializeaza produse naturiste, cosmetice, aromoterapie si cadouri.

In mod evident, publicul unui magazin de nisa este unul redus, restrins, prin prisma faptului ca si produsele sau serviciile comercializate sint specializate pe un anumit tip, ceea ce il face oarecum exclusivist. Micii intreprinzatori trebuie sa isi puna problema specularii oportunitatii pe piata si a acoperirii unui anumit gol pe care sa il sustina printr-o idee inovatoare.

Magazinul cu brand

La fel ca oricare alt magazin, specializat sau nu, care exista pe piata, un magazin de nisa ce doreste sa se impuna in peisajul comercial poate deveni o marca in sine.

"Problematica brandurilor de nisa sustinute de micii intreprinzatori este foarte interesanta", afirma Emil Mesaros, Brand Consultant la compania Branzas Designeri si Consultanti. Potrivit expertului, un asemenea brand nu are de partea sa argumentul unei sustineri puternice la nivel de buget, deci brandul nu poate fi promovat prin mijloace de comunicare de tip mainstream (advertising, outdoor). Prin urmare, pentru a putea fi promovat eficient, orice brand de nisa sustinut de micii intreprinzatori trebuie sa apeleze la un alt tip de comunicare a brandului si de formare a unui grup de clienti loiali. "Inainte de a avea orice initiativa de comunicare a brandului propriu, proprietarul brandului de nisa trebuie mai intii sa faca un pas pe care orice brand il intreprinde: studierea atenta a grupului-tinta si corelarea masurilor de comunicare a brandului cu caracteristicile grupului-tinta", precizeaza Mesaros.

Cum incepi cu un magazin specializat

Dar, pina la etapa promovarii si a sustinerii unui brand de nisa, exista etape premergatoare care pot propulsa sau impiedica aparitia unui astfel de magazin pe piata. Astfel, majoritatea micilor intreprinzatori sustin ca experienta si spiritul antreprenorial sint esentiale pentru demararea unui asemenea business. "Este greu de pornit o afacere de acest gen, si anume comercializarea de marfa de firma. Este greu mai ales sa ii explici clientului ce inseamna calitatea, fiindca sint multi care prefera produse ieftine", spune Agapie Henri, director general Altfel Agax, firma din Slatina care comercializeaza articole si accesorii sportive din gama Nike, Puma, Reebok, Killtec, Lotto etc.

Expertiza, de asemenea, trebuie si ea luata in calcul. "Acest tip de ocupatie necesita expertiza, iar aceasta se capata in timp", spune Marian Munteanu, IT Manager la Damm Trading, firma bucuresteana care comercializeaza branduri europene de lenjerie intima.

In plus, sint multi mici intreprinzatori care au profitat de calatoriile in strainatate pentru a veni aici cu idei de afaceri. "Mi-a placut domeniul in care am deschis businessul si consider ca este mai avantajos sa ai experienta. Am fost mult prin strainatate si acest lucru m-a ajutat", marturiseste Ionela Aldea.

Micii intreprinzatori trebuie sa tina cont si de stadiul in care se afla piata la acel moment, si prin urmare sa incerce sa descopere o zona neacoperita. "Este necesara experienta anterioara", spune Raluca Ionita, director la firma Briz Briz Design, una dintre putinele specializate in decorarea spatiilor festive, adaugind ca a inceput in acest domeniu, si nu in altul, pentru ca exista la acea vreme, in urma cu patru ani, o bresa in piata, iar specializarea pe decor nu prea exista. Alte aspecte mentionate de micii intreprinzatori, pe linga experienta, existenta sau nu, sint bunul-simt si seriozitatea, absolut necesare in orice fel de business.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.