Pe o piata dominata de diviziile locale ale marilor producatori internationali de lapte, consumatorii romani prefera produsele traditionale. Companiile se adapteaza.

"Romanii sunt pretentiosi, fideli si prefera produse lactate romanesti", apreciaza Valeriu Steriu, presedintele patronatului din industria laptelui. O arata si oferta de produse a diviziilor romanesti ale multinationalelor producatoare de lapte, care au renuntat la produsele comercializate in tarile emergente si s-au repliat pe produsele traditionale.

Desi pretentios, romanul continua sa consume putin. Cam jumatate din media europeana, puncteaza seful patronatului roman al laptelui, in medie 120-150 de litri anual fiecare locuitor. In general, romanii aleg produsele lactate clasice si chiar sunt curiosi sa incerce si un produs nou, insa nu devin consumatori constanti pe alte segmente. Consumul de produse lactate din Romania nu variaza in functie de criteriul regional, insa, asa cum era de asteptat, se pot constata diferente semnificative intre mediul rural si mediul urban. "In mediul rural inca mai functioneaza trocul, astfel ca se pot achizitiona produse lactate la schimb cu alte produse alimentare", apreciaza Steriu.

Lapte si marketing

Produs mai mult sau mai putin traditional, iaurtul de fructe a cunoscut in ultimul an cea mai spectaculoasa evolutie, apreciaza Valeriu Steriu. Astfel, daca pana in 2000 acest produs nu a avut mare succes, dupa aceasta data s-a inregistrat o crestere constanta de 10%-12% in fiecare an, tendinta pastrandu-se pana in prezent. Iaurturile produse in proportie de 95% in fabrica de langa Bucuresti au adus companiei Danone Romania, filiala locala a grupului alimentar francez cu acelasi nume, anul trecut, un profit brut de aproape 10 mil. de euro, in crestere cu 53% fata de 2004. In pofida acestei cresteri sustinute, laptele de consum continua sa detina cea mai mare pondere in preferintele consumatorului roman. Iar cu o buna strategie de marketing, companii precum Albalact au reusit sa-si creasca afacerile din vanzarea de lapte Zuzu cu 45% in prima jumatate a acestui an, pana la 11,9 mil. euro.

Importurile nu ne sperie

Pe o piata atat de neomogena, impartita intre produse lactate de foarte buna calitate si trocul rural, Romania a inregistrat totusi in perioada 1998-2004 cel mai accentuat ritm de crestere la nivel mondial. Cu o medie anuala de crestere de 25%, piata locala de lactate a depasit chiar si evolutia pietelor emergente.

In prezent, valoarea totala a pietei romanesti de lactate se apropie sigur, ne-a declarat presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), Valeriu Steriu, de 1 miliard de euro.

Aceasta intr-o industrie ce proceseaza anual cam un miliard de litri de lapte. Cresterea spectaculoasa se va mentine chiar si dupa aderare. Aceasta pentru ca Romania a negociat cu UE o cota de 3,3 miliarde de litri de lapte anual, dintre care doar 1,2 miliarde sunt procesate in prezent in sistem industrializat. Prin urmare, pentru marii jucatori, aderarea se traduce in cresterea competitivitatii, in conditiile in care importurile se vor majora, potrivit presedintelui APRIL, cu pana la 30%, de la o pondere actuala de doar 5%. Companiile deja prezente pe piata din Romania au reusit, totusi, sa isi adapteze oferta de produse la preferintele "traditionale" ale consumatorilor locali, ceea ce ii apara de potentiala invazie a importurilor.

Piata dominata de 3 multinationale

Numarul multinationalelor prezente pe piata romaneasca de produse lactate nu este mare, raportat la alte industrii, insa cota de piata pe care o detin este semnificativa. Astfel, primii trei jucatori realizeaza anual afaceri cumulate ce depasesc 200 milioane de euro.

Aceleasi trei companii sunt, de fapt, filiale locale ale unor multinationale. Friesland Romania, parte a grupului olandez Friesland Food, este liderul pietei de lactate de la noi, cu afaceri de aproape 100 mil. euro la finele anului trecut. Danone face parte din cunoscutul grup alimentar francez cu acelasi nume si este liderul pietei iaurturilor, cu o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro in 2005. Cea de-a treia companie membra a unei companii straine este Hochland, care se concentreaza pe branzeturi procesate, produse in doua fabrici, la Sighisoara si Sovata.

Companiile cu capital romanesc precum Dorna Lactate, Albalact sau Covalact nu se apropie, ca venituri, de diviziile locale ale multinationalelor, insa dezvolta cu succes afaceri de cateva zeci de milioane de euro si reusesc sa impuna branduri cu renume.

Al treilea pluton este reprezentat de companiile mijlocii, ale caror afaceri abia daca depasesc 10 milioane de euro. In aceasta categorie intra companii precum Prodlacta, Remetea, Raraul sau Racova-Com Agro Pan.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.