Pe 17 aprilie, la Camera de Comert si Industrie a Romaniei, s-au desfasurat conferintele primei zile din cadrul Olimpiadelor Comunicarii, editia a sasea

Prima conferinta, oferita de JTI Romania, a abordat rolul pe care trebuie sa-l aiba specialistul in Relatii Publice (PR) in cadrul unei companii. Dezbaterea a plecat de la observatia moderatoarei, Fulga Dimitrescu (JTI Romania), ca tinerii care isi doresc o cariera in acest domeniu nu ar trebui sa se astepte la un rol de "vedeta" in cadrul companiei, ci mai degraba la unul asupra caruia planeaza multe neintelegeri, mai ales la nivelul managementului.

Printre recomandarile pe care le-a oferit Raluca Mandache (ABN AMRO Bank), specialistilor in PR s-a numarat si aceea de a intelege ca publicurile carora trebuie sa se adreseze nu sunt doar jurnalistii. Respectiv ca aceste publicuri sunt neasteptat de diverse: de la clienti (dar nu numai ei, ci si copiii, sotiile sau secretarele lor), la autoritati si experti guvernamentali, pana la sindicate din interiorul companiei sau la echipa de management. Mai ales publicurile din ultima categorie, respectiv publicurile interne, sunt extrem de importante atat pentru sustinerea de care se va bucura specialistul in PR cat si pentru evolutia lui cariera.

In aceeasi idee Gabriela Lungu (Ogilvy PR) le-a prezentat participantilor trei categorii, duse la extrem, in care s-ar putea incadra relatia lor cu managerul sau patronul pe care il consiliaza: "Antrenor - Sportiv de performanta", "Slujitor - Stapan", "Dadaca-Copil". Tot ea a aratat si cum trebuie sa se raporteze specialistul in PR la fiecare dintre aceste relatii: sa urmareasca sa potenteze talentele native ale managerului, sa respecte birocratia impusa de acesta sau, respectiv - sa ii acorde o atentie deosebita si sa-i ofere recomandari detaliate despre ce trebuie sa faca.

Printre problemele pe care le intampina un specialist in PR a fost mentionata si aceea a evaluarii activitatii sale, mai ales in privinta relatiei cu presa. In acest sens, Miron Mateescu (Media Image Group) a aratat ca evaluarea strict cantitativa a aparitiilor in presa nu este cea mai relevanta. Mai degraba ar trebui folositi indicatori calitativi, cum ar fi: favorabilitatea unei aparitii in presa, daca este un articol dedicat sau doar o mentiune, asocierea numelui de brand cu anumite cuvinte cheie, audienta probabila (conform cu SNA) etc.

Tot referitor la relatia cu presa, Crenguta Rosu le-a aratat participantilor care sunt barierele "naturale" pe care trebuie sa le depaseasca specialistul in PR intr-un mediu corporativ: disiparea informatiei in organizatie, cliseele de limbaj sau termenii tehnici, disproportia intre diversitatea publicurilor unei companii si mijloacele de comunicare disponibile etc.

Care este rolul specialistului in PR?

A doua conferinta, "Daca as crede in organizatia ta, in ce as crede?", a fost oferita de Unilever SCE, sponsorul principal al Olimpiadelor Comunicarii si a fost moderata de Ovidiu Miculescu (EDI Romania). Prima invitata, Alexandra Olaru (Unilever SCE), a mutat discutia despre activitatea specialistului in PR de la aspectele tehnice, la rolul pe care trebuie sa-l aiba acesta in formularea misiunii companiei si apoi in traducerea ei in valori si in programe de comunicare. Una dintre cele mai dificile sarcini a spus si Adela Pascu (BRD - Groupe Societe Generale) este aceea de a construi o misiune sociala credibila unei organizatii care este in esenta mercantila.

In viziunea lui Florentin Scarlat (Ozone Laboratories), cea mai importanta audienta care trebuie convinsa de valorile si misiunea companiei sunt chiar angajatii sai. Daca acest demers are succes, compania va avea pe de o parte angajati mai fideli, iar pe de alta parte va reusi sa fie coerenta in fata publicului larg, care isi formeaza imaginea despre o companie in primul rand in urma interactiunilor cu reprezentantii sai.

In opinia Gildei Lazar (JTI Romania), pentru ca specialistul in PR sa poata construi o reputatie solida companiei sale trebuie sa fie sincer si sa isi construiasca lui insusi, in timp, un capital pozitiv de imagine. Ea le-a aratat participantilor care sunt principalele tipuri de programe prin care o companie poate sa demonstreze ca este responsabila fata de societatea in care activeaza. Cu aceasta ocazie a anuntat si lansarea site-ului www.responsabilitatesociala.ro - prima resursa online pe tema Responsabilitatii Sociale a Companiilor (CSR) din Romania.

Publicitatea nu este la indemana oricui

Conferinta "Leo Academy - cea mai buna scoala de publicitate" a incheiat prima zi a Olimpiadelor Comunicarii. Conferinta a fost oferita de Leo Burnett si i-a avut ca invitati pe Bogdan Naumovici, director de creatie pentru Europa Centrala si de Est si pe Laurentiu Semeniuc, Strategic Planner.

Acesta din urma a prezentat proiectul Leo Academy si a aratat ca el pleaca de la un aparent paradox al pietei fortei de munca din advertising: desi exista atat un interes crescand din partea tinerilor care vor sa se angajeze, cat si o cerere mare din partea agentiilor, rata de succes a celor care reusesc sa isi gaseasca un loc de munca este relativ mica. Cauza este, conform reprezentantilor Leo Burnett, pregatirea superficiala a candidatilor. De aceea, acestia le-au recomandat participantilor sa isi desavarseasca pregatirea, atat teoretica dar si practica, inainte de a se angaja: prin lectura cartilor clasice de marketing si advertising, prin informarea periodica din presa de specialitate sau prin participarea la evenimente de gen. Tinerii interesati sa participe la editia de anul acesta a Leo Academy se vor putea inscrie in perioada 1-15 octombrie.

Prezentarile tinute de vorbitori pot fi accesate pe site-ul evenimentului, la adresa: www.olimpiadelecomunicarii.ro/conferinte.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.