La anul s-ar putea ca vreo doua milioane de romani sa-si schimbe tigarile - nu de buna voie, ci din pricina Ministerului Finantelor. Daca planul ministerului va deveni litera de lege, cele mai ieftine tigari din Romania vor costa 31.500 de lei vechi. Ceea ce inseamna ca vor disparea tigarile care acum costa intre 17.000 de lei si 31.000 de lei.

Introducerea pretului minim de 31.500 de lei vechi la tigari in propunerile pentru noul Cod fiscal a declansat saptamana trecuta pe piata tutunului o furtuna pe care nu se stie daca o poate opri cineva. O furtuna pe care, pe langa minister, o alimenteaza cu argumente atat producatorii de tutun, cat si Consiliul Concurentei, care gaseste prevederea drept anticoncurentiala. Calculul Ministerului de Finante este urmatorul: impunand un pret minim de referinta, forteaza scumpirea tigarilor low price, ceea ce duce la incasari mai mari din accizele aplicate acestor tigari si, implicit, la incasari mai mari la buget.

Dar pentru unele marci de tigarete - cele ieftine - un pret minim de referinta ar putea insemna eliminarea de pe piata, in vreme ce pentru altele, masura ar putea echivala cu scaderea a peste 50% din vanzari.

Ce inseamna, totusi, pretul minim de referinta? Acest prag ar face ca nici un fel de tigarete de pe piata legala sa nu mai poata avea preturi mai mici decat 31.500 de lei. Pretul minim de referinta reprezinta 90% din asa-numita MPPC (most popular price category - pretul celei mai vandute categorii, plasat acum intre 34.000 de lei si 36.000 de lei - interval de pret in care sunt incluse tigari ca Pall Mall, L&M sau Winston). Acum, plaja in care variaza preturile la tigari incepe in jurul valorii de 17.000 de lei (Carpati fara filtru) si ajunge pana la 45.000 de lei (Dunhill). Pentru buzunarul fumatorilor de tigari ieftine, gen Carpati, propunerea Ministerului de Finante se traduce prin cheltuieli cu circa 50% mai mari. Dar pentru un fumator de Kent, L&M sau Camel, ale caror preturi sunt cuprinse intre 35.000 lei si 39.000 lei - unele oricum mai mari decat pretul minim de referinta - e de asteptat ca propunerea ministerului sa nu aiba impact.

Introducerea noii masuri ar face "ca toti jucatorii din piata sa joace dupa aceleasi reguli", sustine Peter Imre, Corporate Affairs Director la Philip Morris Romania, companie care ocupa locul doi pe piata tutunului, dupa British American Tobacco (BAT).

Gilda Lazar, Director Corporate Affairs la Japan Tobacco International (JTI)- companie care ocupa locul al treilea pe piata - sustine insa ca introducerea baremului de pret minim, de la 1 ianuarie 2006, "penalizeaza doar partea de jos a pietei, doar consumatorii saraci si anumite companii". Prin urmare, spune reprezentanta JTI, "nu vor fi afectate semnificativ" companiile Philip Morris si BAT. Dar "vor fi afectate total" Galaxy (fosta SNTR) si Gallaher si, in proportie de 60%, compania JTI, pentru ca circa doua treimi din vanzarile acesteia sunt facute pe segmentele de pret inferioare ale pietei.

Aceasta situatie face ca piata tigaretelor sa fie acum impartita in doua curente de opinie: unele pro si altele impotriva introducerii pretului minim. Controversa se isca tocmai din faptul ca marcile din segmentele inferioare ale pietei nu-si vor putea pastra consumatorii, care vor avea tendinta, dupa cum arata studiile, sa migreze spre tigari mai cu staif, in cazul in care diferenta de pret scade semnificativ sau chiar dispare.


Despre autor:

Business Magazin

Sursa: Business Magazin


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.