La cei nici 10 ani ai lor, Google si Yahoo sunt rivalii mai tineri si mai agili ai gigantului Microsoft. Bill Gates spune insa ca varsta nu conteaza si ca vrea sa cucereasca terenul de joaca pe care cei doi "copii" au zburdat nestingheriti pana acum - Internetul. Cine va pleca primul acasa plangand?

Atunci cand Bill Gates iese la rampa si spune ca va vorbi despre cea mai mare schimbare de strategie a companiei sale din ultimii cinci ani, intreaga industrie IT este obligata sa se opreasca din treaba pentru cateva momente si sa asculte cu atentie. Microsoft nu este chiar un rival pe care sa-ti permiti sa-l ignori, iar Google si Yahoo stiu asta cel mai bine, cu toate ca, din cand in cand, din directia lor mai vin si remarce malitioase cum ar fi ca, in ultimii ani, Gates mai mult a promis decat a facut.

Intr-un discurs tinut saptamana trecuta la San Francisco, seful Microsoft si-a explicat viziunea asupra viitorului industriei si a detaliat pasii pe care compania sa ii va face pentru a-si pastra suprematia castigata in anii ‘90 de omniprezentul sistem de operare Windows. "Viitorul consta in livrarea de servicii prin Internet si nu in vanzarea de CD-uri ambalate in cutii asezate pe raftul magazinelor", a spus Gates. Si cum arma principala a Microsoft este Windows, care ruleaza pe mai mult de 90% din computerele lumii, concluzia lui Gates a venit oarecum firesc. Pentru a se impune in urmatorii ani, Microsoft trebuie sa combine Windows-ul cu Internetul. Ce a rezultat? Un serviciu online nou-nout, cu care Gates spera sa-si repozitioneze compania in dauna rivalilor mai tineri: Windows Live.

Prezentat sub forma unei pagini de Internet simple, cu design "curat" - model consacrat de motorul de cautare Google - Windows Live isi propune sa fie un punct de acces unic pentru toate serviciile de care are nevoie utilizatorul. Acesta este invitat sa-si personalizeze pagina cu informatiile relevante pentru el - stiri dintr-un anumit domeniu sau de pe un anumit site, informatii meteo din orasul preferat, stiri bursiere, legaturi catre site-urile preferate, toate acestea urmand sa se actualizeze periodic. Adaugarea de informatii se face simplu, aducand categoriile favorite in mijlocul paginii printr-o miscare de "drag-and-drop" cu mouse-ul.

Portalul Windows Live este deocamdata in faza de testare (beta), urmand ca noi servicii si alte tipuri de informatii sa ii fie adaugate cu trecerea timpului. O intrebare ramane, totusi. De ce a facut Gates aceasta miscare, acum?

Una din explicatii este simpla si se numeste "Google", observa analistii. Usurinta si rapiditatea cu care Google a introdus noi servicii pe Internet in ultimii doi ani a fost o surpriza pentru toata lumea. Daca pana nu demult Google era cunoscut doar ca un motor de cautare, ce-i drept foarte bun, in ultimele 24 de luni internautii s-au obisnuit cu noi branduri: Google Gmail (primul e-mail gratuit cu spatiu de 1 GB, ajuns intre timp la aproape 3 GB), Google Earth (primul program care recreeaza globul pamantesc, permitand utilizatorului sa "zboare" oriunde pe harta lumii), Google Desktop (primul program de cautare pe propriul computer care returneaza rezultate instantaneu).

Si cum singurul mod prin care Google isi distribuie noutatile catre utilizatori este Internetul, a iesit la iveala un nou mod de a face afaceri pentru producatorii de software - programele sunt scrise in mod dinamic, in functie de cerintele imediate ale pietei, si distribuite rapid, pe Internet. Actualizarile se pot face la fel de rapid, tot online. Astfel, contactul dintre producator si consumator este continuu, ca si feedback-ul. Toate aceste schimbari au modificat, inevitabil, si asteptarile consumatorilor. Ray Ozzie, director de tehnologie al Microsoft, admite ca internautii au inceput sa isi doreasca servicii rapide, usor de folosit si, in majoritatea cazurilor, gratuite. Informatiile personale sunt acum accesibile de la majoritatea echipamentelor conectate la Internet (fie ca e vorba de PC, telefon mobil sau PDA), astfel ca utilizatorii sunt mult mai dispusi sa-si stocheze datele proprii pe serverele furnizorilor de servicii precum Google decat pe propriul computer.

O a doua explicatie este alta noutate aparuta in peisajul online al ultimilor ani: publicitatea platita in functie de numarul de click-uri date de utilizatori. Ideea a fost implementata pentru prima data de Overture (acum o divizie a Yahoo), a fost apoi dezvoltata cel mai eficient tot de Google. Iar analistii nu se feresc sa avertizeze ca acest sistem, bine pus la punct, ar putea genera suficienti bani pentru a invinge chiar si un adversar de calibrul lui Microsoft.

Piata de publicitate online este intr-adevar o sursa extraordinara de facut bani. Cu o valoare de aproximativ 15 miliarde de dolari in prezent, piata ar putea creste la 150 de miliarde de dolari in 10 ani, pe masura ce tehnologia care permite afisarea de reclame contextuale (reclame distribuite in functie de ceea ce il intereseaza pe utilizatorul care le vede) va permite extinderea acestui gen de publicitate si la alte forme de comunicare, inclusiv la televiziunea digitala distribuita prin Internet.

Estimarea ii apartine tot lui Ray Ozzie, care spune ca Microsoft nu va rata oportunitatea oferita de acest sistem de finantare. Microsoft testeaza deja modalitatile prin care va pune la punct cea de-a treia mare retea de publicitate online, dupa cele ale Google si Yahoo - primele programe de incercare au debutat in Franta si Singapore, urmand ca serviciul sa devina complet operational in cursul anului viitor, conform estimarilor oficialilor companiei. Totusi, Microsoft ar putea oferi si o serie de servicii avansate, care vor fi platite de utilizatori (Google are un exemplu asemanator cu serviciul Google Earth - cei care doresc mai multe informatii sau detalii ale imaginilor luate din satelit trebuie sa plateasca o taxa).

Cert este ca, prin lansarea noii platforme Windows Live, Gates recunoaste indirect faptul ca Google a ghicit corect cum trebuie sa arate afacerea cu software a viitorului. Accentul se va muta de la aplicatiile instalate pe computerele personale catre aplicatiile aflate undeva in neantul Internetului si care sunt accesate de pe computerele nu neaparat foarte performante ale utilizatorilor individuali.

Dar, pentru ca cea mai buna aparare este atacul, Gates nu se opreste aici. In viitor, majoritatea produselor software ale Microsoft vor fi distribuite dupa modelul "software ca serviciu" si livrate pe Internet, spune el. Seful Microsoft a anuntat deja si care va fi urmatorul pas. La inceputul anului viitor, compania va pune online si o versiune a celei mai de succes suite de programe pentru birou, Office. Se va numi Office Live si le va da acces oamenilor de afaceri la o serie de functii ale popularei serii de programe care contine Word, Excel, Access si Powerpoint.

Viitorul serviciu Office Live va fi disponibil la inceputul anului 2006, deocamdata intr-o prima versiune de test (beta), se arata pe pagina de Internet dedicata de Microsoft acestei aplicatii - www.officelive.com. Noul serviciu va oferi companiilor acces la o buna parte dintre functiile disponibile in aplicatiile pentru birou ale Microsoft, prin intermediul carora acestea vor avea posibilitatea de a-si accesa si intretine conturile de e-mail si datele de business.

Totusi, atat Google, cat si Yahoo asteapta o confirmare in plus a faptului ca Gates este intr-adevar hotarat sa duca pana la capat aceasta schimbare radicala de strategie, luand in calcul ca nu toate declaratiile de acest gen din ultimii ani s-au si transpus in realitate. La fel, unii analisti au spus ca, de fapt, Gates si directorul executiv al Microsoft Steve Ballmer sunt destul de precauti si nu-si doresc un viraj de 180 de grade, ci doar o serie de produse online care sa suplimenteze veniturile aduse de produsele software de baza ale companiei.

Cat de circumspecti sunt liderii Microsoft, se va vedea probabil destul de curand din felul in care va fi dezvoltat portalul Windows Live in lunile care vor urma. Insa daca Bill Gates nu se va misca bine si repede, risca sa-i priveasca din nou, de undeva de la o fereastra izolata a imperiului sau, pe "juniorii" Google si Yahoo distrandu-se singuri pe Internet.


Despre autor:

Business Magazin

Sursa: Business Magazin


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.