Chiar daca luna ianuarie nu este un reper al evolutiei investitiilor straine directe din anul respectiv - anul trecut in prima luna au fost raportate investitii de 376 milioane de euro, iar 2011 s-a terminat cu un minim al ultimilor noua ani - aceasta poate fi insa un semnal cu privire la perceptia investitorilor fata de piata locala. Investitiile straine directe din Romania au totalizat in luna ianuarie 23 de milioane de euro.
- Record dupa record, negativ
- Austeritatea i-a speriat pe investitori
Acestea au batut in retragere, pe de o parte din cauza conditiilor dificile de pe pietele de origine care au impus taieri de costuri, reduceri de cheltuieli si implicit amanarea programelor de investitii, iar pe de alta parte din cauza perpetuarii problemelor cu care piata romaneasca s-a confruntat in ultimii 20 de ani, respectiv infrastructura si instabilitatea si lipsa de predictibilitate legislativa, la care in ultimii ani s-au adaugat piata muncii si sistemul de invatamant.
Astfel, investitorii straini au inceput sa nu mai creada in promisiunile autoritatilor in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii, iar in conditiile unui consum in scadere ca urmare a reducerilor salariale din 2010, acestia nu au mai vazut Romania ca pe o piata atractiva.
De asemenea, o problema relativ noua care afecteaza capacitatea Romaniei de a atrage investitii straine este cea a sistemului de invatamant si a pietei muncii, care nu au putut tine pasul cu cerintele companiilor care s-au extins in Romania.
In ultimii trei ani, mai mult ca niciodata, investitorii s-au plans de lipsa muncitorilor calificati in diverse specializari, care deriva din inexistenta scolilor profesionale, desfiintate dupa 1989. In acelasi timp, in Romania termenul de "educare continua" este aproape inexistent, astfel ca mare parte din cei care au terminat scoli de specialitate in urma cu 20 de ani sunt depasiti de evolutia tehnologica.
Omicron și aurul. Legătura dintre noua variantă COVID-19 și costul...
Toate acestea au facut ca Romania sa piarda principalul avantaj competitiv, respectiv costul redus de productie, care in trecut a atras companii importante.
Despre autor:
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Inițiativa europeană prin care România ar putea recicla mai eficient sticla
Sursa: green.start-up.ro
-
Laura Olaru, antreprenoarea care a pariat totul pe genți: Trebuie să fii un...
Sursa: retail.ro
-
Emi Gal, fondatorul român care facilitează oamenilor lupta eficientă cu cancerul
Sursa: start-up.ro
-
BNR a autorizat Filbo Pay ca instituție emitentă de monedă electronică
Sursa: futurebanking.ro
-
Zâmbete de 1 Aprilie: Cele mai haioase mesaje pentru Ziua Păcălelilor
Sursa: garbo.ro
-
Suntem cu toții răi în povestea cuiva… și niciodată complet nevinovați!
Sursa: kudika.ro
-
Patronii sunt supărați după scandalul puiului îngălbenit: ”Este o lipsă de...
Sursa: wall-street.ro