Care sunt obiceiurile de utilizare a serviciilor financiare online de catre romani in comparatie cu cele ale cetatenilor din alte tari ale Europei Centrale si de Est?

La nivel global, exista o tendinta bine conturata de folosire a acestor tipuri de servicii. In ciuda acestei realitati, Romania are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin Internet din tarile CEE – 4% fata de 42% in Cehia, 34% in Austria sau 13% in Croatia. Numai Bulgaria se afla in urma noastra la acest capitol, cu 2% penetrare.

Dintr-o medie de 4,5 activitati derulate pe Internet, 4,2 sunt pentru informare, comunicare si amuzament, un numar foarte redus de utilizatori accesand Internetul pentru tranzactii. Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de romani bancarizati, doar 4% isi verifica contul prin Internet banking si 3% fac tranzactii folosind acest serviciu online. Un procent asemanator face plati online cu cardul (3%, fata de 9% in Austria) sau plati de pe telefonul mobil (1,6%, fata de 29% in Austria) si doar 3% au achiziționat un serviciu financiar prin intermediul Internetului.

  • Cum folosesc romanii internetul?

Desi penetrarea Internetului in Romania este una dintre cele mai mici din regiune, exista inca suficient de mult loc pentru dezvoltarea serviciilor financiare digitale. Cu atat mai mult cu cat utilizarea telefonului mobil se afla in plin avant – nu numai ca raspandire, ci si ca intensitate – dar este folosit in principal pentru comunicare si distractie. Peste jumatate dintre romani folosesc Internetul saptamanal, 80% folosesc telefonul mobil, iar 13% au smart phone. Mai mult, aproape o treime se declara entuziasti ai noilor tehnologii, iar alta treime, desi nu este formata din entuziasti, arata deschidere spre adoptarea acestora.

"In orice domeniu, nivelul scazut de familiarizare cu tehnologii noi ingreuneaza adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac excepÈ›ie. Chiar mai mult, in cazul lor temerile care ii impiedica pe consumatori sa incerce sa faca plaÈ›i sau sa cumpere produse financiare online sunt mai mari decat in cazul altor servicii noi, pentru ca riscul unor pierderi este perceput mai acut. In plus, mulÈ›i romani nu au gasit inca o motivaÈ›ie suficient de relevanta care sa ii faca sa se informeze mai mult si sa faca primul pas”, declara Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant, expert in piata financiar - bancara la GfK Romania.

Datele care stau la baza acestor concluzii provin din studiul GfK Financial Market Data System (FMDS) si au fost facute publice in cadrul Conferintei GfK Financial Market Research. GfK FMDS este un studiu desfasurat o data la doua luni care masoara obiceiurile bancare ale locuitorilor cu varsta de peste 15 ani din 13 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania, esantionul celor chestionati in Romania fiind de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel national.

Citeste si:
Aproximativ 2% dintre romani iau masa in fiecare zi in oras
Aproximativ 2% dintre romani...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.