Un autoturism dintr-o suta se alimenteaza azi in Romania cu gaz petrolier lichefiat (GPL), un inlocuitor al benzinei, care scade costurile deplasarilor la jumatate.

Din cele patru milioane de autoturisme inregistrate, doar 40.000 au montatate instalatii de GPL. Intalatia costa 1.000 de euro, dar economia obtinuta din inlocuirea benzinei cu GPL este egala cu 530 de euro la 10.000 de kilometri. Putem spune ca, dupa 20.000 de kilometri parcursi se amortizeaza complet costurile. Este in mod vizibil o alternativa profitabila pentru cei care folosesc des masina parsonala sau a firmei si asa se explica de ce majoritatea firmelor de taximetre utilizeaza sistemul. Directorul tehnic al ButanGas Romania, Mircea Pintilie, ne-a precizat ca in 2004 s-au consumat aproximativ 100.000 de tone autogaz, anual crescand cantitatile cu 10-15%.

Companiile de taximetre au fost primele care au trecut la alimentarea cu GPL, constientizand avantajele oferite de pretul scazut. Reprezentantul companiei de taximetre Meridian, Lucian Marin, ne-a declarat ca aproximativ 30% din masinile firmei folosesc sistemul GPL. Montatul echipamentului a costat cam 1.000 de euro, dar este cel mai bun model de pe piata, din Italia, a precizat Marin, mentionand ca o masina care merge pe GPL consuma totusi cu 1-2 litri mai mult decat cele pe benzina. "Consumul mediu este de 10 litri la suta de kilometri, dar poate ajunge la 11-12 litri la suta. Depinde de gaz, mai precis de statiile de alimentare, pentru ca la unele nu se respecta compozitia. Se mai baga si propilena, care este foarte nociva pentru motor", a explicat oficialul Meridian. Acesta a solicitat un control mai riguros al distribuitorilor de GPL. "Au fost cazuri cand s-au distrus motoarele, iar costurile pentru reparatii sunt foarte mari", a sustinut Lucian Marin.

Directorul de exploatare a companiei Taxi Cobalcescu, Nicolae Trusca, ne-a spus ca din parcul de 450 de masini al firmei, 350 merg cu GPL. "Daca pretul benzinei o mai ia razna, o sa punem GPL si la celelalte 100 de masini, Logan", a mai spus el. Reprezentantul firmei Perrozzi, Marian Glavu, ne-a precizat ca aceasta companie a introdus sistemul GPL in Romania, pentru masinile din parcul propriu, inca de acum 4-5 ani, cand costa doar 300 de dolari. "Singurul avantaj este pretul. Dezavantajele sunt uzura motorului, necesitatea ducerii masinii la service de mai multe ori si spatiul mai redus in portbagaj", a aratat oficialul Perrozzi.

In tarile OECD (cele mai dezvoltate 26 tari din lume) pretul gazului petrolier lichefiat (GPL) variaza intre 25 si 71 centi. In toate aceste tari, dar si in altele, accizele sunt mai mici decat in cazul benzinei sau motorinei. Pe plan mondial topul tarilor unde GPL este folosit in masa este constituit din Japonia, Coreea de Sud si Australia. In Statele Unite sunt 1.500 de statii, de unde masinile se pot alimenta cu GPL. Italia cu peste 1,2 milioane masini care folosesc GPL este liderul european in acest domeniu. Urmeaza Polonia cu 800.000 de utilizatori de GPL, Franta cu 200.000 de masini, Olanda cu 100.000 de masini.

Se scumpeste si GPL-ul

Litrul de autogaz la pompa, la inceputul lunii septembrie, a variat intre 16.500 si 17.500 de lei. Se estimeaza ca pretul la autogaz va depasi 18.500-19.000 lei/l pana la sfarsitul lunii septembrie. Nu toate tarile vad cu ochi buni dezvoltarea acestei tehnologii. In Franta sunt parkinguri, mai ales subterane, in care este strict interzisa parcarea masinilor cu GPL. Brazilia a interzis folosirea GPL pe masini, din cauza pericolului exploziilor. Principalii producatori si distribuitori de GPL din Romania sunt Petrom, Rompetrol, Shell Gas si Crimbo Gas (condusa de directorul executiv al FC Dinamo, Cristian Borcea).

Daewoo are oferta adaptata

La noi in tara singura firma care comercializeaza masini cu GPL montat inca din fabrica este Daewoo. Un Daewoo Cielo Executive pe gaz costa cu 400 de euro fata de acelasi model fara instalatia de gaz petrolier lichefiat. Capacitatea buteliei unei masini Daewoo Cielo este de 60 de litri, fiind pozitionata in portbagaj. Astfel, dimensiunile portbagajului scad dramatic: de la 530 litri la 339 litri. Fiind un recipient sub presiune, butelia de gaz nu se umple decat in proportie de 80%. Dar ca si in cazul benzinei si mortorinei la pompa utilizatorul poate fi furat. Adica pe langa gaz in masina se baga si o cantitate impresionanta de aer.

Un Daewoo Cielo pe GPL consuma 11l/100 km pe hartie si 12-13 litri pe teren.O Dacie papuc pe injectie care are montata o astfel de instalatie consuma tot cam 12 litri la 100 kilometri. Buteliile care pot fi atasate pe masini costa intre 700 si 900 de euro, la acestea adaugandu-se costul montarii. Astfel pentru montarea unei butelii scoatem peste 1.000 de euro din buzunar. Instalatiile de GPL trebuie sa aiba certificat de omologare RAR pentru instalatia propriu-zisa si certificat ISCIR pentru butelie. Daca instalatiile de GPL se monteaza ulterior, trebuie ca acest lucru sa se intample dupa trecerea perioadei de garantie a masinii. Aceasta pentru ca in cazul montarii inainte se pierde garantia pentru motor (care este componenta cea mai importanta a garantiei pentru masina).


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.