Acesti critici, la care trebuie sa adaugam colaboratorii permanenti ai revistei, au luptat si in buna parte au reusit sa impuna autonomia esteticului si sa stabileasca, pe cat omeneste a fost posibil, o scara de valori justa intr-o literatura amenintata de intruzia politicului. Ea ramane, in genere, si azi valabila, desi, de aproape doua decenii, nu facem decat sa ne revizuim, sa ne revizuim fara a reusi sa schimbam ceva esential in ierarhiile literaturii. Valeriu Cristea a avut rolul lui, important, in aceasta actiune critica (saizecista). Este un excelent critic de proza, cu bune intuitii si infinita rabdare analitica. Am scris odata ca, daca as fi prozator, mi-ar placea sa fiu citit si analizat de Valeriu Cristea. L-am comparat cu G. Ibraileanu si cred si acum ca n-am gresit. Faptul se vede si in acest impunator, solid dictionar care reconstituie ceea ce criticul numeste "masa umanitatii dostoievskiene". A scris, mai intai, despre eroii din "marile romane" ("Crima si pedeapsa", "Demonii", "Fratii Karamazov" etc.), apoi (in volumul al II-lea) despre "micile romane" ("Umilitii si obiditii", "Jucatorul" etc.). Se profila si un al treilea tom (despre scrierile de tinerete) si numai disparitia prematura a autorului a impiedicat realizarea, integrala, a acestui proiect critic de anvergura.
Atat cat este (adica esentialul), opera lui Valeriu Cristea este, repet, de prim ordin in critica romaneasca. Ca si "Dictionarul Creanga" pe care tot el l-a scris si unde a descoperit ceea ce altii n-au vazut in naratiunile humulesteanului. Recitesc, la intamplare cateva capitole din "Dictionarul Dostoievski" acelea, de pilda, despre Generalul Zagorianski si despre fiica lui vitrega, Polina Alexandrovna, personaje din "Jucatorul". Doua naratiuni critice (acesta este termenul care defineste exact discursul critic al lui Valeriu Cristea), doua analize, doua portrete care aduna si interpreteaza un sir enorm de amanunte, vorbe aruncate intr-o propozitie, observatii risipite in mai multe scrieri. Autorul reconstituie, intai, biografia personajului din aceste fragmente, judeca, apoi, ceea ce am putea numi, cu termenii lui Mihail Dragomirescu, "personalitatea umana" a eroului si, cand este cazul, aduce documente din afara operei. Asa procedeaza cand e vorba de infernala, paguboasa Polina, condamnata sa iubeasca in chip pasional si sa fie mereu nefericita; ea este comparata cu Suslova (Apollinaria), prototipul, se pare, eroinei din roman. Nu amesteca, aici, criticul "eul biografic" cu "eul profund" reclamat de Proust? Amesteca, evident, dar amestecul este rodnic. Dictionarul acesta, vreau sa spun, este eminent. Opera unui mare critic.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 29 aprilie - 5 mai
Sursa: garbo.ro
-
Cum se înțelege Alex Velea cu băieții săi: O bag pe nevastă-mea la înaintare...
Sursa: kudika.ro
-
Pepsi a instalat panouri solare pe toate fabricile pe care le are în România
Sursa: wall-street.ro
-
Finqware și FWF vor să automatizeze operațiunile financiare ale companiilor
Sursa: futurebanking.ro