"Capitalismul de cumetrie" al lui D. Tepeneag este in fond, o carte serioasa, o carte de reflectii despre literatura si despre lumea ce o inconjoara si, adesea, o agreseaza, in fine, opera publicistica a unui spirit sceptic nemantuit, mereu in stare de alerta. Opiniile lui sunt de multe ori juste, alteori sunt capricios subiective. Nu-i un repros, este doar o constatare. Toti suntem, in fond, subiectivi, imprevizibili, totul este, ca din cand in cand, sa punem ordine in idei si sa acceptam ca adevarul exista. D. Tepeneag sau Pasternaque, nu mai stiu bine care, ajunge, de pilda, in Maramures, acolo unde se instalase calugarul Nicolae (Steinhardt). Ei, bine, acest fapt il cam irita pe autorul "capitalismului de cumetrie", caci iata ce scrie el la pag. 20: "n-am avut curajul sa spun ca N. Steinhardt ma agaseaza din toate punctele de vedere. Uite, o spun acum". O spune, adevarat, dar nu ne spune si de ce. Alta data se arata suparat ca poemele lui L. Dimov nu suna bine in franceza, desi traducatorii lui sunt profesionisti de mana intai (Deguy, Alain Paruit, Odille Serre) etc. Nu-i place, am precizat deja, criticul N. Manolescu, dar ii place Marin Mincu ("polemist spurcat la gura si ciomagar - s...t unul dintre cei mai buni critici de poezie net superior faimosului canonizator". Fara comentarii. Politichie literara. Ii da mana lui D. Tepeneag sa judece dupa pofta inimii usoare, vorba marelui Mateiu Caragiale. Daca ar fi critic literar, ar fi condamnat sa judece obiectiv. Ca sa ma dezminta, D. Tepeneag scrie, numaidecat, un articol ("Ce inseamna sa fii critic literar") in care toate propozitiile sunt juste. Gasesc, aici, ideea ca un critic nu-i cu adevarat bun pana nu trece proba moralitatii si ca un critic adevarat prefera sa taca decat sa linguseasca... Nu mai zic nimic. D. Tepeneag are dreptate. Are dreptate si atunci cand pune in discutie seninatatea si obiectivitatea canonizatorilor in literatura. El ii numeste, ironic desigur, "martiri ai neamului". Le cere, acum, sa-si rectifice onest erorile de judecata si injustitiile pe care au fost siliti sa le faca in regimul totalitar. "De aici ar trebui sa inceapa o adevarata discutie" (despre revizuirea valorilor) - zice el. E corect ce spune, numai ca, intre timp, revizuirea valorilor s-a transformat intr-o actiune de hartuire si contestare a scriitorilor importanti. Asa ca nimic nu s-a revizuit, a sporit doar confuzia de valori. Literatura romana postbelica arata ca o padure devastata. Ma gandesc ca, in fond, D. Tepeneag are dreptate sa fie sceptic si, din cand in cand, sa-si iasa din fire cand contempla singur sau insotit de causticul Pasternaque, efectele cumetriei capitaliste in cultura daco-romana actuala.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Sursa: retail.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
GALERIE FOTO | Cum arată Hotel Cișmigiu și ce așteptări au cei care-l conduc...
Sursa: wall-street.ro
-
Secretele vedetelor de la Hollywood pentru un machiaj impecabil. Tehnici și...
Sursa: garbo.ro
-
Vista Bank finanțează un parc eolian al grupului Premer Energy
Sursa: futurebanking.ro
-
Nici nu a născut, dar și-a ales deja bona filipineză. Ana Baniciu va naște în...
Sursa: kudika.ro