Ministrii Transporturilor din Uniunea Europeana au decis vineri sa intensifice concurenta din domeniul transportului in comun, prin adoptarea unui proiect de lege care ar putea sa puna sub semnul intrebarii autoritatea anumitor monopoluri publice, in
Ministrii Transporturilor din Uniunea Europeana au decis vineri sa intensifice concurenta din domeniul transportului in comun, prin adoptarea unui proiect de lege care ar putea sa puna sub semnul intrebarii autoritatea anumitor monopoluri publice, informeaza agentiile de presa europene.
Acordul survine dupa aproape sase ani de tratative si de incercari de a schimba o legislatie veche de mai bine de 35 de ani, legislatie care reglementeaza transportul in comun in statele UE.
Compromisul de la sfarsitul saptamanii trecute nu este o solutionare definitiva a problemei, urmand ca asupra dosarului sa se pronunte, dupa o a doua lectura si Parlamentul European.
Formula adoptata de catre statele membre implica o schimbare profunda mai ales a transporturilor urbane: linii de autobuz, metrou, tramvai. Colectivitatile isi vor pastra dreptul de a mentine monopoluri locale.
De fapt, ele vor putea in continuare sa incredinteze serviciile de transport de persoane unui operator intern, adica unei regii pe care o detine in totalitate.
Daca insa aceste colectivitati se decid sa faca apel la un operator extern, cu unele exceptii - care privesc in general micile piete -, ele vor trebui in mod obligatoriu sa lanseze o cerere de oferta.
Altfel spus, orice oras va avea posibilitatea sa aleaga intre operatorul de transport intern si un operator extern, decis printr-o licitatie deschisa.
In plus, specifica textul acordului, operatorii interni vor fi intr-un fel obligati sa intre in concurenta cu alti operatori, iar aceasta prin faptul ca, daca o comunitate renunta la cererea de oferta operatorul intern, sau monopolul local va fi obligat sa se multumeasca cu piata detinuta. El nu va avea dreptul sa participe la alte licitatii.
De asemenea, contractele vor avea si o perioada limitata: 10 ani pentru autobuze si trenuri, si 15 pentru tramvaie si metrou. Termenul pana la adoptarea acestui nou regulament este insa extrem de generos: statele vor avea la dispozitie o perioada de trei ani pentru transpunerea in legislatia nationala si 12 ani de tranzitie...


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.