Se stie ca artistii plastici sunt creatori de patrimoniu inca din viata. Un patrimoniu care nu se naste nici la colt de strada, nici pe maidane, nici in forfota targurilor sau in bezmetica aglomeratie de pe strazi ori din tramvaie. Arta are nevoie de
Se stie ca artistii plastici sunt creatori de patrimoniu inca din viata. Un patrimoniu care nu se naste nici la colt de strada, nici pe maidane, nici in forfota targurilor sau in bezmetica aglomeratie de pe strazi ori din tramvaie. Arta are nevoie de timp, de spatiu si de respiratie. Pentru ca insusi artistul - un truditor la altarele imaginatiei, rigorii, emotiei si trairii neconditionate a darului ce i-a fost dat - este facut sa-si dureze opera departe de constrangeri materiale sau existentiale; la adapostul unei aripi proteguitoare: a retragerii in interioritatea fiintei, a spiritului. Aparent, un drum la indemana tuturor. Daca ne gandim insa ca din Antichitate pana la Renastere, sau mai departe, in arta ultimelor trei secole, capodoperele mostenite din domeniul artelor plastice, care impanzesc muzeele, refac traseul evolutiei uneia dintre cele mai rafinate manifestari ale geniului uman, si in egala masura, a celei mai ravnite afaceri de lux de pe mapamond, nu ne ramane decat sa conchidem ca valoarea artistului este incomensurabila. Nu insa si la noi, unde artistii urmaresc neputinciosi "criza metrilor patrati construiti", care ia proportii mai ceva ca un camp de maci intr-un lan de grau. Pentru ca, de fapt, marea criza a artistilor romani nu se refera nici la pretul la care isi vand lucrarile si nici la lipsa cumparatorilor, ci la o problema oarecum abstracta. Ea tine de atitudinea celor indrituiti sa-i sprijine in asigurarea unui element vital pentru meseria lor: atelierul. Dar cum in plin secol XXI spatii cu o astfel de destinatie nu se mai construiesc in Romania, nu facem decat sa asistam la tristetea creatorilor de patrimoniu, ba mai mult, la drama pe care o traiesc de peste 15 ani: aceea de a se vedea aruncati in strada. Si chiar sunt. Din perspectiva statistica, cea mai stringenta dintre problemele creatorilor arata in felul urmator: din cei aproape 3.000 de artisti bucuresteni, numai 278, ne informeaza Vlad Petrescu, administratorul atelierelor de creatie ale Uniunii Artistilor Plastici (UAP) din Romania, beneficiaza de confortul unui atelier. Ceilalti sunt "invitati" sa jinduiasca la binefacerile unui astfel de dar rar sau sa apeleze la imaginatie. Sa-si inchipuie, de pilda, ca, intr-o buna zi, un parlamentar iubitor de arta sau primarul Capitalei vor dispune dezafectarea unor cladiri si transformarea lor in ateliere etc., etc., asa cum se intampla in toate tarile civilizate. Si pentru ca vorbeam de cifre, numai in ultimii 15 ani UAP a pierdut, in urma procesului de retrocedare, 198 de ateliere, locuinte care au revenit, legal, proprietarilor de drept. In asemenea conditii, entuziasmul plasticienilor se afunda in catacombele realitatii, prea dura pentru un ideal atat de nobil. De fapt, ei se lasa absorbiti, fara voia lor, intr-un suvoi de griji fara speranta de rezolvare. Sculptorita Ana Rus, pentru a aminti numai unul dintre artistii care nu sunt scutiti de astfel de necazuri, isi pierde atelierul pentru a doua oara, in ultimii cinci ani. "Este dezastruos", exclama Grigore Minea, presedintele sectiei de sculptura a UAP. "Incercam sa salvam, temporar, situatia, improvizand un mic depozit cu lucrarile celor in cauza, undeva, la Combinatul Fondului Plastic", spune Minea.
Orice comentariu este de prisos.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.