La o zi dupa coliziunea, deasupra Marii Egee, a doua avioane militare, unul apartinand Greciei, celalalt Turciei - incident considerat de analisti drept o amenintare la adresa turismului practicat in fiecare sezon estival in insulele grecesti - un
La o zi dupa coliziunea, deasupra Marii Egee, a doua avioane militare, unul apartinand Greciei, celalalt Turciei - incident considerat de analisti drept o amenintare la adresa turismului practicat in fiecare sezon estival in insulele grecesti - un incendiu de proportii produs ieri la Aeroportul Ataturk din Istanbul, aparent ca urmare a unui scurt circuit, risca sa puna in pericol si turismul din Turcia. Cele doua incidente ar putea avea efecte negative asupra prezentei turistilor straini in Turcia si Grecia, destinatii favorite datorita preturilor avantajoase practicate, asa cum, de altfel, s-a intamplat, anul trecut, in luna iulie, dupa atentatele care au avut loc in Sharm el Sheikh, soldate cu moartea a 90 de persoane si ranirea altor peste 200. (D.E.)
Incendiu de proportii pe aeroportul international din Istanbul
Un incendiu de proportii a izbucnit, ieri, pe aeroportul Ataturk din Istanbul, in apropierea unui hangar unde sunt stationate avioane militare, mass-media turce afirmand ca flacarile ar fi putut fi provocate de un scurtcircuit sau de o reactie chimica, transmite BBC. Incendiul, soldat cu ranirea a cel putin trei persoane, conform CNN, s-a declansat in zona cargo a terminalului C, provocand suspendarea traficului aerian, fara ca accesul publicului in incinta aeroportului sa fi fost, insa, interzis. Potrivit postul de televiziune privat NTV, o parte a personalului aeroportului ar fi fost blocata intr-o cladire cu doua etaje, utilizata pentru transporturile internationale care sosesc la Istanbul, flacarile amenintand un hotel din apropiere, dar si o zona a aeroportului destinata stocarii carburantilor. La randul sau, canalul Sky-Turk a semnalat explozii ocazionale in cladire, apreciind ca incendiul ar fi fost cauzat de substante chimice.
"Un scurt-circuit"
Oficialii de la Ankara au respins, insa, varianta unui act terorist, precizand, conform CNN, ca incidentul ar fi fost provocat de un scurtcircuit. Ipoteza pare sa fi fost favorizata de autoritatile locale, vice-guvernatorul Istanbulului, Fikret Kasaporgru, apreciind, ieri, ca este posibil ca focul sa fi izbucnit din cauza unei probleme de cablare in sectiunea pentru marfa a aeroportului. In urma incidentului, Ministerul Transporturilor turc a convocat o reuniune de urgenta, pentru a determina cauzele reale ale incendiului. Aeroportul Ataturk, situat la circa 15 kilometri de centrul Istanbulului, este principalul aeroport pentru zboruri interne si internationale si reprezinta un important punct de tranzit pentru turisti, aminteste Mediafax.
Intarzieri pentru zborurile romanesti
Desi autoritatile turce au afirmat ca incidentul de pe aeroportul Ataturk nu a perturbat traficul aerian international, zborurile romanesti catre Istanbul au fost afectate de unele intarzieri. O cursa a companiei aeriene low-cost Blue Air a aterizat cu intarziere in metropola turca, dupa ce avionul companiei a fost obligat sa survoleze pentru o perioada scurta aeroportul Ataturk, a declarat, ieri, pentru Rompres, directorul de marketing al companiei, Florentina Ivan. "Cursa a survolat o perioada teritoriul Turciei, apoi a primit permisiunea sa aterizeze pe aeroport, care are dimensiuni considerabile si nu este cazul sa fi fost afectate terminalele de pasageri", a spus Ivan. De asemenea, o cursa TAROM cu 55 de pasageri, care urma sa decoleze de pe aeroportul Henri Coanda ieri, la ora 16.30, cu destinatia Instanbul, asteapta, la inchiderea editiei, autorizatia de decolare de la autoritatile aeroportului din capitala Turciei. Reprezentantii operatorului de transport aerian precizeaza ca pe aeroportul international Ataturk din Istanbul nu se afla avioane Tarom. Potrivit unor surse aeroportuare de la Istanbul, o parte din zboruri au fost redirectionate spre cel de-al doilea aeroport din oras. (Anne-Marie LUPASCU, Carmen POPESCU)
Coliziune deasupra Marii Egee
Doua avioane militare, unul apartinand Greciei si celalalt Turciei, au intrat marti in coliziune deasupra Marii Egee, in apropiere de insula Carpathos, in apropierea coastelor turce. Pilotul grec aflat la bordul avionului de vanatoare F-16 si-a pierdut viata, dar cel turc a reusit sa se salveze, au informat agentiile de presa straine, incidentul fiind urmat de un razboi al declaratiilor si acuzatiilor reciproce. Purtatorul de cuvant al guvernului elen, Evangelos Antonaros, a afirmat initial ca "avionul grec a incercat sa intercepteze avionul turc in momentul producerii incidentului". Ulterior, Statul Major al Armatei Greciei a a acuzat avionul turc de faptul ca a incalcat regulamentele navigatiei aeriene. Critici la adresa Ankarei au venit si ieri din partea premierului grec care a invinovatit autoritatile turce pentru acest accident, si care a avertizat ca incidentele de acest fel nu sunt compatibile cu ambitiile Turciei de aderare la Uniunea Europeana, noteaza Reuters. "Acest accident ar trebui sa fie un semnal pentru a convinge Turcia sa renunte la aceste tactici, care nu sunt compatibile cu perspectivele europene", a declarat premierul Costas Karamanlis intr-o conferinta de presa organizata la Paris. Ministrul turc al Apararii, Vecdi Gonul, a respins insa toate acuzele Atenei, sustinand ca planul de zbor al avionului implicat in coliziune fusese transmis comandamentului NATO, inainte de decolare. "Zborul nostru era programat. Era un zbor despre care NATO fusese informat", a replicat oficialul de la Ankara. In plus, Statul Major turc a afirmat ca incidentul s-a produs in timp ce avioanele elene au interceptat aparatele turce care efectuau "un exercitiu de rutina" in spatiul aerian international.
Incidentul era inevitabil
Analistii politici de la Atena si Ankara sunt insa de parere ca, in pofida acestui duel verbal, reactiile prudente ale celor doua parti dovedesc un progres in gestionarea crizei bilaterale. Totusi, in opinia unor comentatori, acest accident era inevitabil, in conditiile in care, de ani buni de zile avioanele de vanatoare din Turcia incalca, in mod constant, spatiul aerian al Greciei. De obicei, toate zborurile care poarta insemnul semilunei rosii sunt recunoscute si interceptate de catre avioanele de vanatoare grecesti si determinate sa iasa din spatiul aerian al Greciei.
Agentiile de presa reamintesc faptul ca cele doua tari au de multa vreme o disputa privitoare la Marea Egee, in apele careia se afla una dintre granitele care le despart. Astfel, Turcia insista asupra faptului ca spatiul aerian grecesc ar trebui sa se intinda doar la 10 km in apele Marii Egee, si nu la 16 km, cum sustine Grecia. O imbunatatire a relatiilor dintre cele doua state, aflate in dispute istorice, este considerata indispensabila in eforturile Turciei de a se alatura Uniunii Europene. Cele doua tari, care au fost in pragul razboiului in 1996, si-am imbunatatit intre timp relatiile, dar mai au de solutionat problemele teritoriale din Marea Egee si situatia Insulei Cipru. (D.E.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.