La ora la care scriu acest editorial sediul Guvernului este impresurat de sindicalisti care revendica sporiri salariale. In acest context, discutia despre evolutia salariului minim pe economie (SME) este deosebit de importanta.
Corelarea SME cu
La ora la care scriu acest editorial sediul Guvernului este impresurat de sindicalisti care revendica sporiri salariale. In acest context, discutia despre evolutia salariului minim pe economie (SME) este deosebit de importanta.
Corelarea SME cu alti indicatori, cum ar fi productivitatea muncii sau cosul minim de produse are o valoare teoretica si poate alimenta diverse puncte de vedere pro si contra. Realitatea este, insa, ca nivelul SME in Romania nu este corelat cu nici unul din acesti indicatori. SME nu se stabileste functie de anumite conditii economice sau sociale ci, pur si simplu, functie de conditiile politice, de cerintele politicii monetare si de gradul de suportabilitate fiscala.
Cu alte cuvinte, in stabilirea salariului minim pe economie este ignorat exact cel caruia i se adreseaza politica respectiva, si anume muncitorul.
Salariul minim pe economie a avut o evolutie ascendenta in ultimii ani, am putea spune chiar spectaculoasa. Fata de 69 euro in anul 2004 el a ajuns, in prezent, la 106 euro. E drept ca o buna parte din crestere, in echivalent euro, se datoreaza cursului de schimb. Totusi, chiar si in expresie nominala, el a crescut de la 330 RON, in primul trimestru al acestui an, la 370 RON (cu observatia ca salariul minim garantat de stat pentru sectorul public a ramas la 330 RON).
Intre tarile Uniunii Europene Romania se afla la coada, avand in urma ei doar Bulgaria cu un SME de doar 81,8 euro. Sa amintim, in acest context, ca in Republica Moldova SME este de doar 29 euro.
Daca vom compara, insa SME din Romania cu cel al celorlalte tari europene, concluziile sunt intristatoare. Recordmanul este ducatul Luxemburg unde SME este de peste 1500 euro. Dar si in tari precum Olanda, Belgia, Franta sau Marea Britanie SME este in jur de 1200 de euro.
Potrivit Cartei Sociale Europene, "toti muncitorii au dreptul la o remunerare corecta, suficienta pentru a asigura un standard de viata decent pentru ei si familiile lor". Ce-ar insemna asta? Confederatia Sindicatelor Europene socoteste ca un astfel de standard minim ar putea fi asigurat de un nivel de 50% din salariul mediu, socotind ca acest procent ar trebui in perspectiva sa creasca la 60%. E drept ca din cele 18 tari din UE in care exista legislatia SME (in Germania, de pilda, nu exista) numai in sase aceasta proportie este respectata. In Romania raportul dintre SME si salariul mediu este de numai 32%, sindicatele socotind ca aceasta este una din cauzele evaziunii fiscale in domeniul ocuparii fortei de munca.
Spuneam ca SME nu pare a fi corelat cu indicatorii de consum si de nivel de trai. in aceasta privinta raspunsul la intrebarea dumneavoastra este destul de departe de realitate. Daca evolutia ritmului SME pare a fi in ultima vreme corelata cu rata inflatiei, in sensul ca ritmul de crestere este superior inflatiei, ea este mai putin corelata cu evolutia nevoilor de consum.
Potrivit unor evaluari cosul minim de produse pentru o persoana ar fi, in urma evolutiei preturilor si a structurii consumului, de 580 RON pe persoana singura sau de circa 850 lei pe familie. Acesta este motivul pentru care sindicatele au solicitat majorarea SME la 430 RON, avansand chiar, in perspectiva anului 2007, cifra de 180 euro.
Exista, insa, o seama de constrangeri pentru majorarea SME. Una tine de politica de tintire a inflatiei. In aceasta privinta Fondul Monetar International a fost categoric. El socotind politica de crestere a SME avand un efect inflationist imediat. E clar ca in conditiile atator presiuni inflationiste, o crestere a SME ar impovara si mai mult atingerea tintei de inflatie de 5-6% pentru anul 2006 (deja se vorbeste mai mult de 6,5%).
A doua constrangere este legata de capacitatea bugetului de stat de a onora o ierarhizare a salariilor care sa porneasca de la un SME mai mare. E limpede, daca luam in considerare pozitia Guvernului la negocierile din acest an, ca Guvernul nu pare dispus sa accepte un SME garantat de stat mai mare, tocmai din aceste considerente.
A treia constrangere este legata de pozitia patronatelor. O crestere a SME ar duce la o sporire corespunzatoare a contibutiilor la stat si, in unele cazuri, o fortare a corelatiei cu productivitatea muncii. Patronatele par a accepta un SME mai ridicat, dar numai in conditiile in care acesta ar fi exceptat de la impozitare.
In aceste conditii, evolutia SME va fi, nu atat rodul unor corelatii de tipul celor pe care le presupune Carta Sociala Europeana sau intrebarea dvs. Ci mai degraba al capacitatii de influentare a sindicatelor si a celei de rezistenta a patronatelor si a Guvernului.
E greu de presupus ca in viitorul imediat SME va creste intr-atat incat sa fie un factor de stopare a exodului de forta de munca. E de presupus, insa, ca in perspectiva anilor 2012-2014, cand e posibil sa trecem la moneda europeana, SME sa reprezinte cel putin 40% din SME si, in orice caz, peste 200 euro.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.