Comisarul sef Dumitru Jianu este noul sef al Directiei Politiei Rutiere fiind numit in functie in data de 12 mai, in urma unui concurs. Dumitru Jianu lucreaza ca ofiter al Politiei Rutiere din 1989, in perioada februarie 2000 - august 2004, fiind sef
Comisarul sef Dumitru Jianu este noul sef al Directiei Politiei Rutiere fiind numit in functie in data de 12 mai, in urma unui concurs. Dumitru Jianu lucreaza ca ofiter al Politiei Rutiere din 1989, in perioada februarie 2000 - august 2004, fiind sef al Brigazii de Politie Rutiera Bucuresti. Din august 2004 comisarul sef a fost directorul adjunct al Directiei Politiei Rutiere. ZIUA a realizat un interviu cu noul sef al Directiei Politiei Rutiere.
Cum ati ajuns aici?
Pai...am terminat scoala in 1989, dupa care din '89 si pana in 2000 am lucrat numai la Politia Rutiera Bucuresti. Din 2000 pana in 2004 am fost sef al Brigazii de Politie Rutiera Bucuresti, din 2004 si pana am fost numit in functia de sef al Directiei Politiei Rutiere am lucrat ca adjunct al sefului acestei structuri. Odata cu iesirea la pensie a sefului meu, m-am prezentat la examen si ...
Ce vreti sa faceti daca tot ati ajuns aici?
Trebuie o schimbare. Schimbarea asta se poate face in doua feluri. Mai intai vreau sa schimb perceptia publicului despre politie si asta se poate face numai daca schimbam mentalitatile si modul de actiune al Politiei, pentru ca daca ne vom comporta in sprijinul cetateanului vom reusi sa schimbam si atitudinea cetateanului fata de politie si modului acestuia de comportament fata de noi.
Care ar fi primul pas?
Vreau sa uniformizez practicile din Romania cu cele din Uniunea Europeana. Avem o lege noua, acum elaboram regulamentul. Din punct de vedere al legislatiei suntem pe aceeasi lungime de unda cu UE. Acum vreau ca si prestatia politistilor sa fie in consonanta cu practicile la nivel european. E adevarat ca nu avem inca infrastructura ... dar ma rog ... procedurile trebuie sa fie la nivel european.
Reducerea numarului de accidente
Care e cel mai important lucru pe care doriti sa-l schimbati neaparat?
Vreau sa determin toate institutiile care au atributiuni in ceea ce priveste siguranta rutiera sa lucreze impreuna. Noi nu avem in prezent la nivel national o strategie de reducere a numarului de accidente. Vreau sa creez niste parteneriate efective si reale intre Politie si administratorul drumului, intre Politie si alte institutii care au atributii in domeniul acesta, cum ar fi ARR, RAR, autoritatile publice locale, cu scopul de a lucra impreuna pentru reducerea numarului de accidente. Mi-as dori sa existe o strategie nationala in care sa fie implicati toti actorii care au atributiuni. In toate tarile dezvoltate exista asa ceva. La noi e greu sa spun de ce nu avem. Cred ca nu exista un liant. Este infiintat un consiliu interministerial de siguranta rutiera care coordoneaza activitatea acestor institutii, dar el nu a fost facut in acest sens. De aceea m-am gandit sa elaborez o strategie nationala de siguranta rutiera in care sa fie implicati toti acesti factori.
Ca tot a venit vorba de drumuri si factori. Cu cat circulati pe Bucuresti - Pitesti?
Eu am fost pilot de curse, am trecut peste nebunia cu viteza - pot sa merg cu 130 km/h. Nu am insa nici o masina performanta, adaptez viteza la conditiile carosabilului care e destul de precar pe anumite zone din autostrada.
Ce este mai important: legea sau omenia si bunul simt?
Este foarte importanta legea, dar legea trebuie aplicata cu discernamant, in sensul ca amenda nu este un scop in sine, deci nu are nimeni sarcina sa dea amenzi. Un sef de politie rutiera dintr-o anumita zona, oras, judet este apreciat numai in functie de numarul de accidente care se produc pe zona sa de competenta. Poti reduce accidentele in doua modalitati: una prin impunerea legii si a doua prin realizarea de parteneriate de genul celor pe care le dorim noi sa le constituim, realizand o mediatizare mult mai mare cu scopul de a constientiza participantii la trafic de riscul la care se supun nerespectand regulile de circulatie.
O alta relatie cu presa
Pentru a impune aceste programe de care vorbiti aveti nevoie de bani sau de altceva?
Orice program are nevoie de bani. Aici insa Politia nu are nevoie de bani! Acesti bani pot fi atrasi de la parteneri, nu neaparat trebuie sa-i aiba Politia. Tocmai de aceea am gandit acest parteneriat pentru a aseza la aceeasi masa atat factorii de decizie in domeniul sigurantei rutiere cat si parteneri dispusi sa investeasca intr-un program care salveaza vieti. Sunt exemple care sustin viabilitatea acestui program de parteneriat, in acest sens existand, de exemplu, o societate privata care a platit, pana acum, 250.000 euro pentru difuzarea unor spoturi publicitare care sa atraga atentia asupra mortalitatii in randul participantilor la trafic. Acesti bani Politia nu i-ar fi avut niciodata, dar partenerii nostri au inteles importanta programului si au decis sa ajute.
Vreau sa implic toate celelalte agentii pentru elaborarea unei strategii nationale de educatie rutiera, vreau sa am o alta abordare a relatiei cu presa pentru ca trebuie o mai mare transparenta a activitatilor Politiei Rutiere. Trebuie sa stim sa ne vindem marfa.
Care sunt posibili parteneri in acest program?
In primul rand Ministerul Transporturilor, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri, Registrul Auto Roman, Ministerul Educatiei, Agentia Rutiera Romana si partea de administratie locala - Consiliul local.
Cum stati cu aparatura, cu alcooltestele si cu radarele? Sunt omologate?
Toate sunt omologate. Fiecare aparat radar are omologare individuala. Daca nu ar fi asa nu am putea sa dam prima sanctiune. Ar fi contestat in Justitie si am pierde tot - nu muncim nici noi aiurea.
Pe de alta parte, alcooltestul este un instrument care la fel ca si fiola iti arata ca in aerul expirat de o persoana se afla o cantitate de alcool. El in sine nu este un instrument de detectie automata. In situatia in care descoperim in aerul expirat alcool, testul spune o cantitate aproximativa de alcool. In situatiile in care intra in sfera penalului automat se fac recoltari biologice, aceasta fiind singura metoda omologata de stabilire cu exactitate a nivelului de alcool in sange. Din punct de vedere contraventional nu este nici o problema cu privire la omologarea alcooltestelor. In Justitie insa va trebui ca cetateanul sa dovedeasca ca nu avea alcool in sange asa cum arata la momentul respectiv alcooltestul. Asta daca cumva contesta in instanta rezultatul alcooltestului. Contraventional este suficient sa probezi aceasta fapta cu ajutorul alcooltestului.
Ati incalcat vreo regula de circulatie?
Da!


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.