Data alegerilor pentru Parlamentul European a suscitat dispute intre reprezentantii puterii si cei ai opozitiei. Cert este faptul ca Romania trebuie sa-si aleaga cei 35 de europarlamentari inainte de 31 decembrie 2007, in cazul fericit al aderarii
Data alegerilor pentru Parlamentul European a suscitat dispute intre reprezentantii puterii si cei ai opozitiei. Cert este faptul ca Romania trebuie sa-si aleaga cei 35 de europarlamentari inainte de 31 decembrie 2007, in cazul fericit al aderarii la 1 ianuarie anul viitor. Oficialii europeni au explicat, recent, pentru ZIUA faptul ca Romania nu va putea organiza un scrutin pentru a-si desemna reprezentantii la nivelul Legislativului European decat dupa ratificarea Tratatului de aderare de catre toate cele 25 de tari membre. Pana in prezent, documentul a fost adoptat de 10 tari. Intrarea in vigoare a Tratatului va conferi baza juridica necesara organizarii alegerilor pentru PE, dar data este greu previzibila, depinzand de momentul in care ultima tara va ratifica acest document. Constitutia Romaniei prevede la articolul 38 "Dreptul de a fi ales in Parlamentul European", conform caruia, in conditiile aderarii Romaniei la UE, cetatenii romani au dreptul de a alege si de a fi alesi. Un proiect de lege care sa reglementeze un astfel de scrutin a fost elaborat de un grup interministerial de lucru, care a cuprins specialisti din Ministerul Integrarii Europene, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei, Ministerul Afacerilor Externe si Autoritatea Electorala Permanenta.
Inainte de 31 decembrie 2007
Ministerul Integrarii Europene a publicat pe site-ul de Internet un proiect de lege privind alegerea reprezentantilor Romaniei in PE. Proiectul este supus dezbaterii publice pana pe 7 februarie. Initiatorii explica faptul ca, potrivit prevederilor art. 24 alin (2) din Tratatul de aderare a Bulgariei si Romaniei la Uniunea Europeana, Romania s-a obligat sa organizeze alegeri pentru PE inainte de 31 decembrie 2007. Materializarea acestui demers presupune armonizarea din timp a actualei legislatii electorale romanesti cu acquis-ul comunitar si adoptarea unei legi privind alegerea reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European, proces electoral care sa implice atat cetatenii romani, cat si cetatenii Uniunii Europene, care au resedinta in Romania. Primele alegeri pentru Parlamentul European se organizeaza si se desfasoara nu mai tarziu de 31 decembrie 2007. Mandatul reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European primit in baza primelor alegeri organizate inceteaza in 2009, se prevede in proiect.
Scrutin de lista
Proiectul stabileste cadrul juridic general pentru organizarea si desfasurarea alegerii reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European. Acestia vor fi alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, pentru un mandat de cinci ani. Modalitatea de alegere, prevazuta in proiect, este scrutinul de lista, repartizarea mandatelor facandu-se dupa principiul reprezentarii proportionale. Sunt prevazute si candidaturile independente. Pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in PE, teritoriul Romaniei se constituie intr-o singura circumscriptie electorala.
Cetatenii romani care au dreptul de a alege si au implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de 23 de ani, au dreptul de a fi alesi in PE. Nu se pot inscrie in aceasta cursa electorala pentru PE judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege. De asemenea, nu pot fi alesi cetatenii Uniunii Europene, care au resedinta pe teritoriul Romaniei si care fac parte din categorii similare celor enumerate in statele ai caror cetateni sunt.
Incompatibilitati
Calitatea de membru al PE este incompatibila cu: mandatul de deputat si senator ales in Parlamentul Romaniei; cu functii in administratia publica asimilate celor de ministru, secretar de stat si subsecretar de stat; cu calitatea de consilier local si judetean, cu cea de prefect, subprefect, primar, viceprimar si cu functii in serviciile publice descentralizate. De asemenea, calitatea de membru al PE este incompatibila cu o serie de alte functii, intre care: presedinte, vicepresedinte, director, administrator, membru al consiliului de administratie la societati comerciale, banci, societati de asigurari si cele financiare, precum si la institutiile publice; reprezentant al statului in adunarile generale ale societatilor comerciale; manager sau membru in consiliile de administratie ale regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale; membru al unui grup de interese economice.
Cel mult 350 de candidaturi pentru 35 de locuri
Data alegerilor se stabileste si se aduce la cunostinta publica de catre Guvern cu cel putin 45 de zile inainte de ziua votarii. Propunerile de candidati pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in PE se depun la Biroul Electoral Central cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de alegeri. Proiectul prevede o serie de mentiuni speciale pentru cetatenii UE care vor sa isi exercite dreptul de a fi ales ca reprezentant al Romaniei in PE pe listele unui partid politic, ale unei aliante politice sau aliante electorale ori ca independent. Listele de candidati pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European trebuie intocmite astfel incat sa asigure atat reprezentarea ambelor sexe, cat si reprezentarea tuturor regiunilor de dezvoltare prevazute de lege, proportional cu numarul alegatorilor inscrisi in listele electorale permanente la data de 1 iulie a anului precedent desfasurarii alegerilor, mai prevede proiectul. Numarul de candidati de pe fiecare lista poate fi cu maximum 10 mai mare decat numarul mandatelor repartizate Romaniei in PE (cifra recunoscuta in prezent este de 35 de europarlamentari romani). Pentru a fi inregistrate la Biroul Electoral Central, listele de candidati propuse de partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale trebuie sustinute de cel putin 200.000 de alegatori. Candidatul independent poate participa la alegeri individual daca este sustinut de cel putin 100.000 de alegatori.
Prag electoral de 5%
Orarul pentru campania electorala si repartizarea timpilor de antena pentru accesul partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si al candidatilor independenti la serviciile publice de radio si televiziune se fac dupa incheierea perioadei de depunere a candidaturilor. Dispozitiile Legii pentru finantarea partidelor politice si a campaniei electorale se aplica in mod corespunzator. Pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezinta 5% din voturile valabil exprimate, la nivel national, pentru partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale.
Disputa politica privind data scrutinului
Presedintele Traian Basescu a declarat recent, intr-o emisiune televizata, ca, in acest an, alegerile anticipate "nu pot fi rezonabil solicitate", dar ca vor avea loc alegeri pentru PE si ca, odata cu acestea, ar putea fi organizat si un referendum pentru modificarea Constitutiei. In replica, presedintele PSD Mircea Geoana, a declarat ca seful statului nu stapaneste teme legate de aderare. "Vreau sa-i spun domnului presedinte Basescu si eventualilor consilieri care au mai ramas la Cotroceni ca, in Constitutia Romaniei, alegerile pentru PE sunt deja prevazute in urma modificarii Constitutiei din 2003, deci nu este nevoie de modificarea Constitutiei pentru organizarea de alegeri europene, iar Romania nu are voie sa faca alegeri europene inainte de momentul aderarii. In Tratatul de aderare a Romaniei si Bulgariei la UE este prevazut ca Romania trebuie sa organizeze alegeri europene cel tarziu pana in decembrie 2007, doar dupa 1 ianuarie 2007, data prezumata pentru aderarea noastra", a adaugat liderul PSD. Purtatorul de cuvant al Presedintiei Adriana Saftoiu a afirmat, ulterior, ca este regretabila "eroarea" liderului PSD Mircea Geoana referitoare la data organizarii alegerilor pentru PE, cu atat mai mult cu cat acesta a fost ministru de Externe. Saftoiu a precizat ca articolul 21 din Tratatul de aderare a Romaniei si Bulgariei la UE prevede ca, "inainte de 31 decembrie 2007, Bulgaria si Romania sunt obligate sa organizeze fiecare alegeri pentru PE, prin votul universal direct al cetatenilor lor". Acelasi articol stabileste ca, "in cazul in care alegerile sunt organizate dupa data aderarii, membrii PE care reprezinta popoarele Bulgariei si Romaniei sunt numiti, pentru perioada dintre data aderarii si data fiecareia dintre alegeri", a adaugat purtatorul de cuvant al Presedintiei. Adriana Saftoiu a apreciat ca aceasta prevedere "sugereaza explicit" ca ideal este ca alegerile pentru PE sa fie organizate pana la data aderarii. (A.H.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.