Psihologii au mai efectuat un studiu care arata ca muzica defineste ascultatorul si le permite celor din jur sa-si faca o impresie despre cel care prefera un anume gen de muzica.
Se pare ca muzica ocupa un loc important in viata fiecarui indivi
Psihologii au mai efectuat un studiu care arata ca muzica defineste ascultatorul si le permite celor din jur sa-si faca o impresie despre cel care prefera un anume gen de muzica.
Se pare ca muzica ocupa un loc important in viata fiecarui individ, iar banala intrebare: "ce muzica preferi?" pusa de obicei intre doi oameni care abia s-au cunoscut ofera din start indicii despre caracterul persoanei respective, despre trairile si zonele de interes ale acesteia.
De asemenea, cei care asculta muzica clasica au destul de multe in comun cu cei care asculta heavy metal. Dupa un studiu britanic de proportii, efectuat pe un lot de 3500 de indivizi, s-a stabilit ca personalitatea este strans legata de stilul de muzica preferat. Aceste preferinte au putut fi organizate in patru mari categorii, care includ complexitatea, emotia si energia descoperita in fiecare stil muzical. Astfel, persoanele complexe, cu tendinte spre reflectie, asculta muzica clasica, jazz, blues si folk. Cei cu trairi intenese, rebelii - prefera stilul alternativ, rock si heavy metal. Muzica pop, religioasa, country si soundtrak-urile sunt preferate de persoanele joviale si conventionale, iar indivizii energici si cu "ritm" prefera rap/hip-hop, soul/funk, si electronic/dance.
De asemenea, psihologii sunt de parere ca toate aceste categorii de preferinte muzicale sunt intr-o stransa legatura cu autocunosterea, cu capacitatile cognitive sau cu nivelul de inteligenta.
De exemplu, cei care prefera muzica clasica sau alte genuri complexe, care duc la reflectie sunt deschisi la nou, inteligenti, liberali din punct de vedere politic si mai putin sportivi.
Fanii heavy-metal care prefera muzica intensa si rebela, sunt si ei deschisi catre noi experiente, se considera inteligenti, insetati de nou si de tot ceea ce inseamna "diferit", nu se tem de riscuri si sunt, din punct de vedere fizic, persoane active.
Muzica nu minte
Psihologii au mai monitorizat si cuplurile "in devenire", studiind primele sase saptamani de conversatie ale acestora. Ei au descoperit ca muzica este un instrument "de verificare si testare a partenerului" de doua ori mai des utilizat decat cartile, sportul sau televiziunea.
Chiar daca barbatii au tendinta de a folosi preferintele muzicale pentru a se "convinge" ca apartin "unui anume trib", iar femeile aleg muzica in functie de dispozitie, in ambele cazuri efectul este clar: comunicarea tipului de personalitate. Un psiholog a declarat chiar ca "muzica nu minte. (...) Este categoric un filtru social minunat, mult mai sigur decat discutiile despre religie sau politica. In ceea ce priveste gusturile, am fost surprinsi sa constatam ca, in ciuda preferintei pentru muzica agresiva - rap sau heavy metal - acesti fani sunt mai timizi decat ceilalti iubitori de muzica. Nu suntem siguri ca ei vor ca noi sa stim asta..." au adaugat acestia.
Acum, oamenii de stiinta au inceput sa afle tot mai multe "secrete" decat ar vrea un individ sa dezvaluie.
In ultimi ani, de exemplu, tehnologiile "invadatoare", cum ar fi dispozitivele de scanare a creierului sau camerele de supraveghere, sau cele prin Internet au permis realizarea unor studii stiintifice mai aprofundate care au ca subiect viata de zi cu zi.
De exemplu, prin intermediul camerelor de supraveghere montate in supermarketuri, psihologii stiu ca orice om, care trece de o usa, din instinct, se uita in stanga si o ia in dreapta. Ei mai stiu ca magazinele unde berea este pusa langa raionul de scutece, vand mai mult alcool decat alte magazine. Barbatii nu schimba de obicei scutecele copiilor, insa, de cele mai multe ori, sunt trimisi "in misiuni urgente" pentru a le cumpara, prilej cu care isi cumpara si bere.
Experiment la Hollywood
Studiourile de la Hollywood au angajat psihologi si economisti pentru a studia si explica scaderile vanzarilor. La sfarsitul lunii acesteia, regizorul Steven Soderbergh, care a facut filmele Ocean's Eleven si Ocean's Twelve, va scoate pe piata filmul cu buget restrans Bubble. Productia va aparea simultan in multiplexurile americane, pe DVD si la televiziunile prin cablu.
"Este un experiment pentru a vedea cum reactioneaza fanii". Daca mai multa lume va prefera DVD-ul in defavoarea cinematografului, atunci studiourile vor reduce timpul de asteptare dintre multiplex si DVD la cateva saptamani sau chiar la cateva zile. In consecinta, mai multe cinematografe se vor inchide. Aceasta este psihologia maselor din lumea reala, mult mai sofisticata decat era cu o generatie in urma. NU este ceva minunat, dar asta e realitatea" a declarat consilierul sudiourilor.
Totusi, psihologii cred inca faptul ca muzica ramane singurul drum catre suflet. (B.M.)
WOLFGANG AMADEUS MOZART se adreseaza celor care se incadreaza in categoria personalitatilor inclinate spre reflectie. O persoana care asculta Mozart va prefera, in majoritatea cazurilor, si jazz-ul, muzica de cor sau populara, country.
SNOOP DOGG se adreseaza celor energici, libertini, reprezentand "un adaptor" al modei si tehnologiei prezentului.
PAUL MCCARTNEY - are fani care se incadreaza in tipul de personalitate al celor cu trairi intense, usor rebeli, care apreciaza si rockul alternativ sau muzica heavy-metal.
MARIA CALLAS este preferata de cei dramatici, extrovertiti. Studiile releva faptul ca acesti fani sunt predispusi la sinucidere de trei ori mai mult decat cei care asculta alte tipuri de muzica.
DOLLY PARTON - este indragita de cei joviali, cinstiti si conventionali, cu opinii puternic sustinute. Acesti fani asculta cu placere topurile 20 de muzica pop si coloanele sonore ale filmelor.
LOUIS ARMSTRONG - cei care-l asculta legendarul Armstrong au un tip de personalitate complex, stabil. In marea majoritate educati, undeva "la mijloc" din punct de vedere politic, acesti fani sunt conservatori si asculta cu placere si blues.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.