Asa cum aratam si in episodul anterior, Raportul UE de monitorizare a Romaniei pe anul 2005 mentioneaza necesitatea depunerii unor eforturi considerabile in sectorul veterinar. Este vorba despre imbunatatirea sistemului de control al encefalopatiilor
Asa cum aratam si in episodul anterior, Raportul UE de monitorizare a Romaniei pe anul 2005 mentioneaza necesitatea depunerii unor eforturi considerabile in sectorul veterinar. Este vorba despre imbunatatirea sistemului de control al encefalopatiilor spongiforme transmisibile si a distrugerii subproduselor animale. Prin Ordinul nr. 723/2003, Ministerul Agriculturii a aprobat "Normele sanitar-veterinare ce stabilesc reguli de sanatate cu privire la subprodusele animale ce nu sunt destinate consumului uman". In continuare, statul trebuia sa intreprinda masuri concrete privind colectarea, transportul, depozitarea si procesarea deseurilor animaliere. Ce e pe cale sa se realizeze, insa, se poate transforma intr-o bomba ecologica de proportii, si asta din bani publici.
Ecarisajul la indemana tuturor
Asadar, in urma negocierilor privind aderarea tarii noastre la UE, Romania a fost impartita in opt zone pentru concesionarea activitatii de neutralizare a deseurilor de origine animala, activitate publica de interes national. Sintagma "activitate publica de interes national" a fost introdusa spre a se justifica finantarea masiva a acestei activitati de la bugetul Ministerul Agriculturii, in conditiile in care nici o tara europeana nu procedeaza asa. Ungaria, spre exemplu, a subventionat distrugerea ecologica a subproduselor animale cu 15%, dar asta s-a intamplat doar pana la aderare. In alte tari, subventia e zero, in vreme ce la noi a fost aprobata in procent de 50 si 100%, fapt nemaiintalnit nicaieri pe mapamond. Sa mai spunem ca aceasta curioasa concesionare zonala poate fi atribuita chiar si nechematilor, pe o perioada de zece ani, cu posibilitatea prelungirii cu inca cinci ani, dupa cum vom arata. In acest mod, banii statului pot fi irositi de persoane si firme care n-au nimic in comun cu activitatea de neutralizare a deseurilor animaliere, problemele ecologice ale tarii urmand sa se acutizeze.
Doua hotarari elaborate si adoptate cu o graba nejustificata
Dupa aprobarea HGR nr. 1210, la numai opt zile diferenta, Executivul s-a grabit sa adopte si HGR nr. 1211 "privind sprijinul direct al statului pentru activitatea de neutralizare a deseurilor de origine animala". Ambele hotarari de guvern au fost elaborate cu o graba nejustificata de secretarul de stat la agricultura, Nicolae Flaviu Lazin, care este principalul raspunzator pentru ineptiile adoptate de Guvern. Nivelul subventiei a fost stabilit la 100% pentru animalele moarte provenite din gospodariile populatiei sau aruncate cine stie unde si de 50% pentru cele moarte in ferme ori a deseurilor de origine animaliera provenita din activitatea industriala. Graba de care a dat dovada demnitarul si cei care au sustinut proiectele inaintate Executivului genereaza suspiciunea ca acestia ar face jocurile unor grupuri de interese de sorginte mafiota. Si vom veni cu argumente.
Carul a fost pus inaintea boilor
In concluzie, populatia va suporta subventiile promise de Ministerul Agriculturii celor ce se vor lansa in activitatea de ecarisaj, castigand la licitatie cele opt concesiuni. Acestora li se vor adauga crescatoriile de animale, abatoarele, unitatile de prelucrare a carnii etc., care vor dori sa distruga singure subprodusele rezultate din procesul tehnologic. Concesionarii se vor angaja la plata unei redevente lunare, bani din care, probabil, ministerul va incerca sa-si mai recupereze din paguba ani si ani de-a randul. Cu alte cuvinte, s-a pus carul inaintea boilor.
In mod normal, activitatea de ecarisaj la nivel national ar fi trebuit concesionata la licitatie unor firme specializate, dotate cu tehnologie de ultima ora si capabile sa monitorizeze computerizat deseurile de origine animaliera de pe intreg teritoriul. Dupa un studiu efectuat recent de o societate germana, in Romania ar fi suficiente doua, maximum trei instalatii de neutralizare ultraperformante. Daca s-ar fi procedat cu cap, statul n-ar mai fi trebuit sa investeasca nici un cent in subventii fara rost. Cel mult ar fi avut posibilitatea de a ajuta concesionarii cu diminuarea eventualelor redevente, concentrandu-se mai mult asupra activitatii de control a neutralizarii deseurilor de origine animaliera si nu a irosirii banului public.
Concesionarii pot fi niste nechemati
Agentia Domeniilor Statului (ADS), din cadrul Ministerului Agriculturii, a difuzat un anunt publicitar pentru primirea candidaturilor in vederea concesionarii activitatii de neutralizare a deseurilor animaliere. In loc sa se impuna criterii serioase de participare la licitatie, iata ce-a iesit:
La preselectie pot participa persoane fizice, persoane fizice autorizate, asociatii familiale si firme, care dovedesc ca au o experienta de doar trei ani in domeniul ecarisajului, iar cifra lor de afaceri se ridica la 3.000.000 de euro pe an. Persoanele fizice nu pot participa la preselectie, respectiv la licitatie, decat daca s-au asociat cu o firma care are cifra de afaceri de 3.000.000 de euro, indiferent in ce domeniu isi desfasoara activitatea. Sa luam un exemplu. Daca fratele sau cumnatul unui demnitar de la agricultura convinge un importator de zahar, cu o cifra mare de afaceri, sa se asocieze cu el, poate castiga licitatia, gratie influentei rudei sale. Si astfel, concesiunea va incapea pe mana unor nechemati, care n-au nici un fel de dotare sau de experienta in domeniul ecarisajului.
De asemenea, ADS n-a impus prezentarea unor autorizatii si aprobari ale autoritatilor de mediu si ale inspectiei sanitare veterinare, necesare pentru derularea activitatilor la care ne referim. Cat priveste disponibilitatile participantilor la preselectie, respectiv mijloace de transport ecologic, tehnologii de neutralizare, personal specializat si alte asemenea - nici un cuvant. Ba mai mult, ADS preconizeaza ca planurile de investitii sa fie prezentate dupa atribuirea concesiunii, nu inainte, asa cum ar fi fost firesc.
Interesele de grup primeaza
Din Caietul de sarcini care inca n-a fost pus in vanzare, dar ZIUA a reusit sa-l obtina, rezulta clar concesionarul va fi obligat sa finalizeze sistemul de ecarisare pana la data de 31.12.2006. In traducere libera, castigatorii licitatiei care n-au legatura cu activitatea de ecarisaj vor cheltui banul public un an de zile, abia apoi fiind chemati sa dea socoteala. Bun, si in aceasta vreme, ce se va intampla cu deseurile de origine animaliera? - ar fi o intrebare de bun simt. Vor fi transformate tot in fainuri proteice pentru hrana animalelor, vor fi depozitate in gropi ecologice sau aruncate pe terenuri virane si in rauri, poluand mediul si punand in pericol sanatatea, ba chiar viata oamenilor si animalelor? Inutil de precizat ca, daca ar fi fost acceptate la licitatie doar firme specializate, cu experienta in domeniu, cu dotari corespunzatoare si care dau dovada de bonitate, nu s-ar fi ajuns aici, acestea putand desfasura activitatea de neutralizare a deseurilor, conform cerintelor europene, chiar de a doua zi. Dar interesele de grup despre care vorbeam mai devreme au fost mai puternice decat cel national, motiv pentru care s-a ajuns in aceasta situatie lamentabila.
Deschiderea plicurilor candidatilor va avea loc intre 13 si 19 decembrie anul curent. Speram ca pana atunci cineva sa se trezeasca din somn si sa aduca situatia in care s-a ajuns la o stare de normalitate.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.