Regizorul Cornel Todea e, de mai muti ani, moderatorul singurei emisiuni a postului public de televiziune dedicata exclusiv evenimentului teatral. La sfarsit de saptamana - duminica, de la ora 20.00 - TVR Cultural prezinta "Scena", adresata "tutur
Regizorul Cornel Todea e, de mai muti ani, moderatorul singurei emisiuni a postului public de televiziune dedicata exclusiv evenimentului teatral. La sfarsit de saptamana - duminica, de la ora 20.00 - TVR Cultural prezinta "Scena", adresata "tuturor celor care sunt pasionati de teatru, actori, regizori si spectatori, critici, cronicari - tuturor", o emisiune pertinenta, alerta si, ca si teatrul despre care vorbeste, vie.
Timp de 27 de ani realizator de spectacole de teatru TV, Cornel Todea e acum, pe langa joviala figura din fiecare duminica seara, directorul Teatrului "Ion Creanga" si vicepresedinte al Uniunii Teatrale din Romania.
Desi n-ar fi zis-o nimeni, Cornel Todea a implinit ieri 70 de ani. La multi ani!
O emisiune de analiza teatrala realizata, de la cap la coada, de un regizor. Nu vi se pare ca intrati astfel pe teritoriul altcuiva, al criticilor de teatru, de pilda?
Ceea ce fac eu este ceea ce ar trebui sa faca orice impatimit sincer de teatru, intr-o institutie - televiziunea - care are, teoretic, vocatia pastrarii memoriei: conserva pe banda momentul efemer al teatrului, facandu-l astfel etern. Asta, cu superficialitea si subiectivitatea inerenta comentariului, aproape intotdeauna cu parti-pris-uri, extrem de rareori cu o prezentare atat de amanuntita a evenimentului, incat sa ai, dupa ce el se consuma, imaginea constructiei, a atmosferei, a starii actorilor. Emisiunea "Scena" a pornit din acest gand, furios la un moment dat, de rezistenta fata de atitudinea lipsita de respectul muncii artistului din perspectiva conservarii unei memorii a ei.
Recunosc ca nu m-a interesat niciodata sa fac critica spectacolelor ratate, am cautat intotdeauna spectacolele care ar putea capta interesul, pe care sa le "promotionez" (nu e cuvantul pe care l-as vrea, dar n-am ce face), in nadejdea, nu lipsita de utopie, ca prezenta pe un post de televiziune, chiar de circulatie restransa (dar cu din ce in ce mai multi privitori), poate starni curiozitatea potentialului spectator.
Asta, desi Culturalul e un post doar pentru initiati?
Eu sunt incantat ca am fost cooptat in echipa de la TVR Cultural, desi imi pare rau ca postul a fost atat de delicat si de timid in a porni ofensiv in sustinerea propriei cauze, incat si-a redus sansa sporirii impactului - ceea ce s-ar putea intampla daca TVR 1 si 2 ar prelua parte din informatia Culturalului. Eu sunt un prost consumator de televiziune, dar cunosc oameni - oameni de o anumita factura si un anumit apetit cultural - care mi-au spus ca singurul post pe care-l urmaresc programatic, in aceasta republica intr-o tranzitie interminabila, e TVR Cultural.
Ati lucrat, inainte, ca regizor al unor productii de teatru de televiziune. Cat de mare e schimbarea de perspectiva?
M-am intrebat de ce fac eu aceasta misiune de supusenie constiincioasa. O fac reprimandu-mi propriile porniri de comentator si de om care a facut televiziune nu neaparat din aceasta postura de moderator. Har Domnului, de la Albee la Ionescu si de la Cehov la Camil Petrescu nu-mi amintesc sa trebuiasca sa fiu jenat de ce-am lucrat pentru ecran pe vremea cand faceam teatru. Ei bine, de la o astfel de activitate la asteptarea in culise a sfarsitului de repetitie e un pas in care m-as putea intreba: "Todea, nu irosesti prea mult timp?". Raspunsul e "ba da". Chestia asta e treaba cuiva care descopera acum cu candoare lumea inconjuratoare si sta frumos si rabdator sa vada ce mai face creatorul.
Pe de alta parte, ma simt si bucuros in clipa in care ma intalnesc cu o lume pe care o cunosc foarte bine si sunt linistit cand stiu ca nu bat campii.
"Scena" e o emisiune despre creatori, pentru spectatori si creatorii insisi. Pe care-i iubiti mai mult?
Am o dragoste egala pentru cei doi autori ai spectacolului, artistii si publicul, si ma bucur ca mi-am putut pastra, in ciuda acumularii unei prea mari cantitati de informatie teatrala, acea stare placuta de spectator, fara prejudecati fata de autor sau piesa, o stare genuina care ma face sa fiu deplin fericit sau sa plec la jumatatea reprezentatiei, cu tot riscul de a parea o persoana lipsita de bun-simt. In aceasta meserie nu poti fi decat foarte bun. Nu esti foarte bun, esti intr-o eroare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.