Cercul s-a inchis: dupa Connex-Vodafone si Orange, si Romtelecom a actionat in judecata Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, toti operatorii reclamand prin procese directe cu ANRC sau cu alte companii deciziile prin care institutia i

Cercul s-a inchis: dupa Connex-Vodafone si Orange, si Romtelecom a actionat in judecata Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, toti operatorii reclamand prin procese directe cu ANRC sau cu alte companii deciziile prin care institutia impune reducerea tarifelor.
Astfel, ieri, Romtelecom a contestat in instanta decizia ANRC de a impune reducerea tarifelor de interconectare la reteaua sa a operatorilor alternativi.
"Decizia ANRC stabileste tarife de interconectare, pe care compania este obligata sa le factureze celorlalti operatori sub nivelul costurilor Romtelecom.
Acest fapt reprezinta o incalcare atat a cadrului de reglementare din Uniunea Europeana, cat si a prevederilor legale din Romania.
Totodata, ANRC si-a incalcat obligatia legala de a desfasura procesul de stabilire a tarifelor intr-o maniera corecta si transparenta", se arata in comunicat.
Cum justifica ANRC aceste tarife si care este calendarul de actiuni al autoritatii puteti afla din interviul exclusiv acordat Curierului national de presedintele institutiei, Dan Cristian Georgescu.

Tarifele vor scadea doar cand vom avea competitie reala

Interviu cu Dan Cristian Georgescu, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii

Procese in instanta, conflicte mai mult sau mai putin la vedere intre operatori, si intre operatori si Autoritatea de reglementare. Pe de alta parte, cresteri spectaculoase ale numarului de abonati si ale profiturilor din industrie. Iata deci numai cateva dintre motivele ce justifica interviul realizat, saptamana trecuta, cu presedintele ANRC.

- Domnule Dan Cristian Georgescu, cum caracterizati piata comunicatiilor electronice din Romania anului 2005? Ar fi intemeiata o afirmatie ca aceasta este una macinata de conflicte, si dominata de trei mari operatori care fac regulile jocului?

- In 2005 putem spune ca s-au simtit primele rezultate notabile dupa liberalizarea pietei. A fost nevoie de doi ani si jumatate ca sa inregistram primele rezultate notabile, respectiv o cota de piata de peste 4% la operatorii alternativii de telefonie si cresteri spectaculoase la Internet. Noi am avut cresteri spectaculoase la numarul de furnizori internet inca din anul 2000, dar asta nu inseamna ca pe piata s-a si simtit ceva. Am avut foarte multi furnizori inregistrati, autorizati, dar nu au iesit in intervalul asta sa se afirme pe piata. Asa ca putem spune ca in 2005 am putut constata ca exista intr-adevar furnizori alternativi pe piata si ca Romtelecom a ajuns la intelepciunea, sa spunem, sa sesizeze pericolul si sa inceapa cu contramasuri foarte serioase. Astfel, Romtelecom a facut o reorganizare interna, a vanzarilor, a politicii de marketing, a facut investitii pentru a intra pe piata Internet.
Din acest punct de vedere 2005 este un an foarte dinamic. Exista rezultate notabile cum ar fi fapul ca s-a inregistrat acel punct de inflexiune in care numarul total, traficul total vorbit pe mobil l-a depasit pe cel de pe fix. Daca in primii doi ani pe piata telefoniei s-au resimtit influente in ce priveste traficul international cu cartele preplatite, acum, datorita faptului ca s-au facut si niste investitii de catre alternativi, cablistii reusind sa acopere zone foarte intinse din tara, si sa-si concentreze si capitalul pentru a cumpara firme mai mici. S-a ajuns astfel la masa critica care sa le permita sa opereze pe scara larga.
Deci este o piata foarte dinamica, in care, sigur ca sunt si niste conflicte, care, insa, sunt specifice acestei perioade de dezvoltare si nu impiedica dezvoltarea pietei.

- ANRC sustine ca modelele sale de calcul pentru tarifele de interconectare sunt "perfect adaptate realitatilor romanesti". Ce argumente aveti in favoarea acestei afirmatii?

- Avem in primul rand argumentele ca tarifele de interconectare au fost rezultatul unor calcule foarte laborioase. In negocierile si consultarile cu Romtelecom am beneficiat de seturi de date foarte voluminoase referitoare la investitii, costuri, echipamente, trafic, structura retelei. Sigur, modelul este unul teoretic dar este construit pe baza celor mai bune practici, e un model aplicat in toata Europa. Consultantii care ne-au pus la dispozitie acest model au mai trecut prin procesul acesta si prin alte tari, deci este verificat.
Sunt modele bune si datorita faptului ca am colaborat bine cu Romtelecom. De la primele cifre primite de la operator, care poate ca nu erau tocmai exacte, pana la ultimele date pe care le-am primit cu o zi inainte de Consiliul Consultativ, am corectat valoarea tarifului pentru terminarea apelurilor de cinci ori. De la 0,63 de centi pe minut (media de la care se calculeaza celelalte tarife) am ajuns la 0,84 de centi. Aceasta valoare este mult mai mica in comparatie cu tarile europene, dar este vorba o tinta, pentru tarifele se aplica de la 1 ianuarie 2007. Deci acum media tarilor euopene e in jur de 0,60 centi iar in 2007, cand la noi o sa fie 0,84 centi, in Europa va fi de 0,40 centi. Ce am luat in calcul este si faptul ca principala problema a Romtelecom: reteaua de acces putin dezvoltata si penetrarea foarta mica. Nu am uitat insa nici ca tarifele care au crescut printr-o etapa de rebalansare la abonamente, si ca la sase luni Romtelecom a raportat un profit de 100 de milioane de euro.
Avand toate aceste elemente, noi am calculat si pierderea efectiva pe care o va avea Romtelecom, si anume 2,5 milioane de euro in 2006 si patru milioane de euro in 2007.
Mai sunt, e adevarat, si alte influente datorita faptului ca prin aceste micsorari de tarife mai intra si alternativii pe piata si mai mananca din painea Romtelecom, acesta fiind un scenariu posibil. Pana la urma, Romtelecom detine, totusi, 96% din piata, si chiar daca pierderile vor continua, acestea nu vor fi substantiale.
Iar tariful propus de noi este peste media europeana, dar are beneficiul de a deschide putin piata. Romtelecom a incercat sa tina piata inchisa pana in 2007, determinand un nivel foarte mic al profitului pentru orice alt operator care ar fi intrat pe piata. Romtelecom ar fi vrut sa faca acest lucru pana in 2007, cu argumentul ca altfel ar fi afectata valoarea actiunilor pe care le vinde statul roman. Acum, sigur, statul roman are un interes daca vinde un pachet de actiuni, dar pe de alta parte daca noi nu am fi fost independenti si nu am fi facut aceste calcule in care sa fi tinut cont de investitiile Romtelecom, de toatele datele pe care le-am avut la dispozitie, si am fi scos din burta concluzia ca Romtelecom pierde bani si nu-si va putea face investitiile am fi avut probleme cu UE.
Numai ca aceste date au fost calculate, iar rata de recuperare a investitiei, care e de 15%, este mai mare fata de alte modele. Toate aceste date, reale obiective pe care ni le-a dat Romtelecom au fost incluse. In mod stiintific nu ar avea de ce sa piarda Romtelecom, de ce sa nu faca investitiile.
Iar daca ANRC nu ar fi fost independenta si ar fi facut ceea ce a cerut la un moment dat Romtelecom, si daca am fi stabilit un tarif fara a face calcule, UE ar fi spus, da inseamna ca ANRC nu e independenta de guvern si de statul roman si practic da un ajutor de stat in vederea privatizarii. Iar daca acum raportul de tara este foarte bun in ce ne priveste, probabil ca acesta ar fi fost altfel daca am fi facut ceva arbitrar. Ar fi fost inacceptabil sa procedam astfel, sa acordam un sprijin de stat companiei respective. Iar Romtelecom nu pierde foarte mult. Plus ca mai sunt si o serie de masuri pe care trebuie sa le luam anul viitor, care, credem noi, au o pondere mult mai mare, vor influenta mult mai mult valoarea actiunilor Romtelecom, asa ca putem spune ca totul a fost echitabil. Romtelecom a trecut tarifele in oferta de referinta, au trecut cateva zile si nu am fost actionati in judecata.

- Este fostul monopol supra-reglementat sau doar operatorii de telefonie mobila se pricep mai bine sa amane data intrarii in vigoare a deciziilor ANRC?

- Este o chestiune de programare. In planul nostru de actiuni, primele erau discutiile cu Romtelecom si urma imediat tariful de terminare a apelurilor la operatorii de telefonie mobila. Care este un proces in curs. Sigur ca resursele noastre au fost afectate, canalizate spre Romtelecom dar acum ne ocupam 100% de operatorii de telefonie mobili, avem si un consultant foarte bun cu o experienta mare si prestanta, din Londra.
Ce s-a intamplat cu operatorii de telefonie mobila? Sigur ca ei nu au fost cooperanti pentru ca in primele faze, ANRC li se adreseaza si le cere niste date, pentru a le putea introduce in modelul de calcul. Daca ei nu ti le dau, iar cei doi operatori ne-au spus la un moment dat ca nu le au... pentru ca nu le detin. Ceea ce e un pic paradoxal. Romtelecom, care are tehnologie veche, o infrastructura de ani de zile, a reusit sa ne dea informatiile, pe care chiar le-a colectat cu greutate. La operatorii mobili este insa alta situatie, exista tehnologii noi, foarte moderne, solutii informatice astfel ca noi am interpretat acest raspuns ca nu acestia nu doresc sa ne ofere datele. Sau. in sfarsit, nu au alocat resurse si au preferat sa spuna nu putem sa va dam date, sistemul nostru contabil nu le are, situatie pentru care legea prevede posibilitati de reactie, si anume ca ANRC sa-ti impuna propriul model de calcul pe care operatorii trebuie sa-l ia ca atare. Calea normala este sa realizeze calcule, sa le trimita la noi si sa vina la negocieri. Dupa ce au vazut insa procesul de negociere desfasurat cu Romtelecom, se poate spune ca cei doi operatori sunt mult mai cooperanti. Iar noi mai avem dreptul legal, daca nu primim datele in termenul stabilit, sa-i amendam, ceea ce am si facut. Fapt pentru care am fost dati in judecata, cei doi operatori contestand amenda pe motiv ca acele date nu au fost oferite pentru ca nu existau. Avem insa deplina incredere instanta. Mai ales pentru ca, spunem noi, argumentele operatorilor sunt slabe: nu poti spune ca sistemul tau contabil nu are aceste informatii. E adevarat, poate ca este nevoie de cumpararea unui software sau a unor servicii de consultanta.

- Dar timpul inseamna bani, iar timpul pare ca lucreaza in favoarea operatorilor, judecand din punctul dumneavoastra de vedere...

- Daca noi constatam ca este vorba de o lipsa de cooperare, desi - cum spuneam - atitudinea acestora s-a schimbat, avem dreptul legal sa emitem decizia cu tarife bazate pe cate date putem sa adunam. Nu avem insa nici o diferenta de abordare intre Romtelecom si Orange si Connex-Vodafone, a fost doar o chestiune de timp si de etapele planificate de noi. Practic, procesul se desfasoara printr-o serie de consultari intre noi si operatori, prin armonizarea modelului nostru si al lor de calcul. Iar acel model hibrid trebuie sa fie agreat si pus in practica. Aceasta a fost procedura pentru Romtelecom care este valabila si pentru Orange si Connex-Vodafone.

- Cand credeti ca veti reusi sa ajungeti la o intelegere cu operatorii de telefonie mobila?

- Am vrea sa reusim acest lucru pana la sfarsitul anului dar experienta practica cu Romtelecom, faptul ca trebuie sa ai mare grija cand iei o hotarare, precum si munca extrem de laborioasa cu consultantul strain, ne face sa credem ca un termen realist este primul trimestru al anului urmator.

- Domnule Georgescu, cand estimati ca vor scadea tarifele pentru telefonia mobila?

- Cand va aparea si adevarata competitie pe piata. In sensul ca o tendinta de diminuare a tarifelor va fi evidenta pe masura ce se va intensifica competitia. Salutam de aceea planurile anuntate de Cosmorom si asteptam licitatiile pentru celelalte doua licente 3G. Ceea ce este important este ca acesti investitori depind foarte mult de ceea ce facem noi acum. De ce spun asta? Avem iata niste operatori mici, care si-au facut niste planuri de afaceri, o politica de marketing, dar se confrunta cu o situatie, pana la urma normala: in primii ani abonatii se suna mai putin intre ei. Suna mai mult catre operatorii de telefonie mobila, de exemplu. Iar daca tariful de terminare a apelurilor pentru aceste apeluri este foarte mare nu poti sa sustii un pret competitiv. Cheia competitiei este deci tariful de terminare al apelurilor. Acesta permite intrarea sau nu pe piata a unor operatori noi. Asa ca, noi la aceasta ne gandim, la deschiderea pietei, inclusiv in ceea ce ii priveste pe operatorii de telefonie mobila.

-//-//-//-

ULTIMA ORA. ANRC: Vom apara in instanta concurenta pe piata telefoniei fixe

Dupa ce Romtelecom a anuntat, ca va actiona in judecata institutia, ANRC a precizat ieri seara ca "tarifele de interconectare sunt cheia competitiei, si ca atare ANRC nu poate compromite concurenta si interesele utilizatorilor pentru a proteja interesele unui anumit operator. Reducerea tarifelor de interconectare conduce la ieftinirea apelurilor, cresterea traficului si a numarului de abonati la serviciile de telefonie. Aceleasi masuri de fundamentare pe costuri vor fi adoptate si in cazul operatorilor de telefonie mobila identificati ca avand putere semnificativa pe piata. Concurenta efectiva este benefica tuturor furnizorilor de pe piata, inclusiv Romtelecom, care va fi astfel stimulat sa isi eficientizeze activitatea si sa ofere utilizatorilor servicii competitive la tarife corecte, fundamentate in functie de costuri. De altfel, principala nemultumire a Romelecom este tocmai faptul ca decizia ANRC permite dezvoltarea concurentei, sub presiunea careia Romtelecom ar putea fi obligat sa accelereze programul de eficientizare a companiei.
Tarifele stabilite de ANRC permit Romtelecom recuperarea costurilor serviciilor de interconectare, inclusiv a unei marje substantiale de profitabilitate a investitiilor, printre cele mai mari din Europa. De asemenea, conform informatiilor puse la dispozitia ANRC de catre Romtelecom, reducerea tarifelor de interconectare are efecte directe nesemnificative asupra veniturilor acestei companii, care va continua sa inregistreze profituri considerabile.
In ceea ce priveste afirmatia Romtelecom ca ANRC a impus acestei companii practicarea de tarife sub costuri, precizam ca tarifele de interconectare impuse Romtelecom sunt fundamentate pe costuri. Noile tarife au fost stabilite ca rezultat al unui proces de consultare transparent intre Romtelecom, ANRC si consultantii acestora, prin reconcilierea, pe parcursul a 10 luni, a modelelor de calculatie a costurilor realizate de ANRC si respectiv Romtelecom. In urma consultarilor bilaterale si a procesului de reconciliere, modelul comun de calculatie a costurilor a fost modificat in repetate randuri pentru a incorpora observatiile si datele suplimentare furnizate de Romtelecom. In consecinta, tarifele de interconectare acopera costurile companiei Romtelecom. ANRC isi va sustine pozitia in fata instantei."
La sfarsitul lunii octombrie, ANRC a impus RomTelecom obligatia de a reduce tarifele de interconectare la reteaua sa a operatorilor alternativi, in doua etape, la 1 ianuarie 2006 si la 1 ianuarie 2007. Astfel, tarifele pentru interconectarea la nivel local ar urma sa scada in medie cu 16%, cele pentru interconectarea la nivel regional cu 51,5%, iar cele la nivel na¡ional cu 55,8%. Cea mai mare reducere, de 69,8% urmeaza sa fie aplicata tarifului de interconectare la nivel na¡ional in afara orelor de varf, iar cea mai mica, de 11,3%, tarifului de inteconectare la nivel local in orele de varf.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.