Echipele de salvare au recuperat, ieri, cutiile negre si trupurile neinsufletite ale tuturor celor 121 de pasageri ai avionului companiei aeriene cipriote Helios Airlines, care s-a prabusit, duminica, in apropiere de Atena, relateaza CNN. Majoritatea
Echipele de salvare au recuperat, ieri, cutiile negre si trupurile neinsufletite ale tuturor celor 121 de pasageri ai avionului companiei aeriene cipriote Helios Airlines, care s-a prabusit, duminica, in apropiere de Atena, relateaza CNN. Majoritatea victimelor accidentului aviatic erau "inghetate," potrivit precizarilor unui oficial al Ministerului Apararii elen. "Autopsiile efectuate pana acum asupra pasagerilor arata ca trupurile erau inghetate bocna, inclusiv cele atinse de flacari," a indicat oficialul grec, citat de Reuters.
Conform rezultatelor preliminare ale anchetei initiate de autoritatile de la Atena, secondate de experti americani, cei 115 pasageri si sase membri ai echipajului aflati la bordul Boeing-ului 737 al Helios Airlines decedasera sau se aflau in stare de inconstienta inainte de impactul cu solul. Anterior, unii dintre acestia incercasera sa preia controlul asupra aparatului, a dezvaluit, ieri, purtatorul de cuvant al Guvernului grec. Potrivit marturiilor celor doi piloti ai avioanelor militare de tip F-16, care au escortat aeronava cipriota in momentele premergatoare accidentului, "doua persoane, aflate in cabina de pilotaj, pareau sa incerce sa preia controlul asupra avionului," a anuntat Theodoros Roussopoulos, fara a preciza daca acestea erau membri ai echipajului sau pasageri. Pilotul avionului cipriot nu putea fi zarit in carlinga, in vreme ce secundul acestuia se afla prabusit peste comenzile aparatului, a reluat oficialul elen, adaugand ca, in interiorul avionului, mastile de oxigen pentru pasageri erau pregatite pentru a fi folosite. "Nu exista nici un indiciu privind producerea unui act de piraterie aeriana sau a unui act terorist," a subliniat, totodata, Roussopoulos.
In urma tragediei aviatice in care a fost implicata aeronava companiei aeriene cipriote Helios Airlines, Ciprul a decretat trei zile de doliu. Potrivit oficialilor de la Nicosia, majoritatea pasagerilor erau de origine cipriota, 48 dintre acestia fiind "tineri sub 20 de ani". La randul lor, autoritatile de la Atena au decretat ziua de 16 august drept zi de doliu national, drapelele urmand sa fie coborate, astazi, in berna, se arata intr-un comunicat al Ministerului de Interne elen, citat de Rompres.
Helios Airlines nu se afla la prima abatere
Foto: EPA Boeing-ul 737 al Helios Airlines implicat in incidentul aviatic de duminica a inregistrat defectiuni ale sistemului de climatizare inainte de accident si, recent, s-a confruntat si cu probleme de depresurizare, relateaza presa elena de ieri, preluata de Mediafax. Avionul prabusit "a mai avut de cel putin doua ori probleme de depresurizare," in septembrie 2003 si in iunie 2005, cea de-a doua defectiune fiind semnalata in cursul unui zbor pe ruta Londra-Gatwick, a confirmat un jurnalist al cotidianului cipriot "Phileleftheros". In acest caz, "a fost declansata o ancheta, dar aparatul a obtinut din nou autorizatia de zbor," a completat Petros Theoharidis, preluat de postul de televiziune Net. In replica, reprezentantul Helios Airlines in Grecia, George Dimitriou, a afirmat ca avionul care s-a prabusit, duminica, in apropiere de capitala elena, a fost "verificat saptamana trecuta" si a dezmintit ca aeronava ar fi avut probleme in trecut. Potrivit unui alt cetatean cipriot, un aparat al aceleiasi companii aeriene a efectuat, recent, un zbor fara a beneficia de conditii de climatizare. De asemenea, deputatul cipriot Georges Georgiou a declarat ca, in martie, anul acesta, un zbor al companiei Helios pe ruta Varsovia-Larnaca a avut probleme de depresurizare. In urma dezastrului aviatic de duminica, compania aeriana cipriota Helios Airlines a decis, ieri, ca toate aparatele sale de tip Boeing sa fie mentinute la sol, potrivit Rompres. Masura intervine dupa ce compania a fost nevoita sa-si anuleze, ieri, cel putin doua curse in urma refuzului echipajului si pasagerilor de a se urca la bordul aparatelor. Canalul de televiziune local Sigma TV a anuntat o "minirevolta" a personalului, fara a preciza insa daca personalul companiei aeriene are temeri reale privind securitatea zborului.
Condoleante pentru familiile victimelor
In urma accidentului aviatic de duminica, soldat cu moartea celor 121 de persoane aflate la bordul avionului cipriot Helios Airlines, comisarul european pentru Transporturi, Jacques Barrot, s-a declarat profund intristat de incident. "Cu profunda tristete am luat cunostinta de accidentul aviatic survenit in apropiere de Atena, care a costat viata tuturor persoanelor aflate la bord," a declarat Barrot, subliniind necesitatea adoptarii unor masuri de securitate eficiente pentru evitarea unor astfel de dezastre. "Acest ultim incident arata ca, in pofida a tot ceea ce s-a facut pentru ameliorarea securitatii pe cerul european, trebuie intensificate eforturile pentru a avea normele de securitate cele mai ridicate pentru toti pasagerii curselor aeriene si membrii echipajelor din Europa," a mai spus oficialul european. (D.E.)
Cronologia evenimentelor
La scurt timp dupa intrarea in spatiul aerian grec, aeronava companiei Helios Airlines a intrerupt orice comunicare cu turnul de control de pe aeroportul din Atena, unde ar fi trebuit sa aterizeze, dupa ce semnalase prezenta unor probleme la bord, legate de instalatia de climatizare. Conform cronologiei prezentate de Ministerul grec al Presei, prima incercare esuata de comunicare cu avionul a avut loc la ora locala 10.07 (7.07 GMT), relateaza Mediafax. In jurul orei 10.25, autoritatile aeronautice elene au fost anuntate ca avionul "a inceput sa se roteasca deasupra insulei Kea, la sud-est de Atena, in loc sa isi anunte pozitia pentru a incepe procedurile de aterizare". "Dupa cinci minute, fortele aeriene au intrat in stare de alerta, iar Ministerul Apararii a declansat procedurile prevazute de regulamentele internationale in cazul avioanelor care isi intrerup comunicarea cu turnul de control," mai precizeaza comunicatul Ministerului Presei. Cele doua avioane militare F-16 au decolat la ora 10.55, iar la ora 11.20 "au stabilit primul contact vizual cu aparatul cipriot", fara a reusi insa sa stabileasca si comunicarea radio. Pilotii militari au alertat Ministerul Apararii, care a autorizat trimiterea in zona a unui elicopter Super Puma, a doua torpiloare si a unei fregate. La ora 12.03, Boeing-ul 737 apartinand companiei aeriene private Helios Airlines s-a prabusit in apropiere de capitala elena. (D.E.)
Noi incidente aviatice
Un avion Tupolev-154, la bordul caruia se afla ministrul polonez al Apararii, Janusz Zemke, s-a defectat, duminica, la decolarea de pe aeroportul din Kabul, a anuntat purtatorul de cuvant al Ministerului Apararii, Piotr Pertek, citat de Mediafax. In timp ce se indrepta spre pista de decolare, pilotul a constatat o defectiune la pneurile avionului, iar verificarile ulterioare au confirmat ca trei dintre acestea erau defecte. Problema nu a putut fi rezolvata la Kabul, deoarece avionul nu dispunea decat de doua pneuri de rezerva. Pentru remedierea defectiunii a fost contactata o echipa de tehnicieni aflata la Cracovia, care a plecat spre Afganistan. Avioanele folosite de delegatiile oficiale poloneze, in principal modelele Tupolev sau Yak din generatia trecuta, se confrunta adeseori cu astfel de probleme tehnice. In decembrie 2003, premierul Leszek Miller a fost ranit, impreuna cu zece membri ai delegatiei si echipajului, in urma unei aterizari dure efectuate de elicopterul MI-8 cu care se deplasa.
Tot duminica, un avion al companiei British Airways a depasit capatul pistei de aterizare de pe aeroportul din Hanovra cu circa 200 de metri, oprindu-se pe un teren invecinat. Incidentul nu a provocat ranirea nici unuia dintre cei 45 de pasageri si patru membri ai echipajului aflati la bord. (D.E.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.