Nu demult, la Galeriile Palatului Sutu, Bucuresti, a avut loc expozitia de pictura a unor artisti suedezi, inregistrandu-se astfel inca un schimb cultural intre romani si tara aflata undeva la granita de nord a Europei. ISTORIC. In trecut, cont
Nu demult, la Galeriile Palatului Sutu, Bucuresti, a avut loc expozitia de pictura a unor artisti suedezi, inregistrandu-se astfel inca un schimb cultural intre romani si tara aflata undeva la granita de nord a Europei.


ISTORIC. In trecut, contactele dintre cele doua tari au fost oarecum sporadice. Dar dupa ce Bucurestiul si-a consolidat titulatura de Paris al Balcanilor, relatiile Romaniei cu nordul Europei au capatat o anumita amploare, pana intr-acolo incat au devenit deja o traditie. Consecventa acestui superb obicei merita punctata prin recenta expozitie de pictura care a avut loc la Galeriile Palatului Sutu, sub titulatura de ""3+1"". Patru artisti plastici, Ligia Podorean Ekstrom, Nikos Terzis, Dimitris Karvelas si Iorgo Krallis, pe acordurile morfologiei si sintaxei plastice, si-au arcuit variatiunile de forma si culoare intr-un sublim joc al comunicarii vizuale, dublate de cele mai subtile ritmuri ale naturii umane. Toti cei trei greci, stabiliti in cele din urma la Stockholm, s-au desavarsit intr-un context biografic, care nu poate decat sa ne incite curiozitatea spre deslusirea tainei simbiotice dintre culturi. Nikos Terzis, cel mai tanar dintre expozantii de fata, nascut la Orestiada, Tracia, si-a terminat studiile la Academia de Arta din Varsovia, influentat cu precadere de arta afisului polonez.
PERSONAJE. El isi plaseaza personajele intr-un context ordonat de linii, pe cat de candide, pe atat de severe, ca-ntr-o sinteza perfecta a unei rarefieri lirice, cu trimiteri clare spre sensibilitatea umana. Inlocuind metaforic omul cu animalele, el isi umanizeaza fapturile, conferindu-le un destin natural. Dimitris Karvelas, grec din Empir, adept al scolii ateniene clasice, ramane destul de constant in acest gen de optiune. Universul sau, impregnat de alternantele bucuriei cu ale tristetii metafizice, face ca personajele sale sa capete un contur expresionist nordic, dat de un patetism rafinat sau de o sublima ascensionare. Distins intru totul de ceilalti doi graficieni, Iorgo Krallis si-a aprofundat studiile artistice in mai multe centre europene: München, Paris, Amsterdam. De la inaltimea tinuturilor nordice, Krallis priveste cu un ochi magic miracolul ludic al copilariei. Realitatea pe care o creeaza este atat de impregnata de conditia fascinanta a copilariei, incat devine miraculoasa. Exclamatia, jocul, franchetea compun arta naiva a lui Krallis, care are darul de a deschide niste supape catre o natura inepuizabila.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.