Piata romaneasca a PC-urilor, in care sunt incluse calculatoare personale de birou, computere portabile si servere, si-a continuat cresterea inregistrata in ultimii ani, depasind 41,2% la nivelul numarului de unitati vandute si de 18,8%, ca valoare.<
Piata romaneasca a PC-urilor, in care sunt incluse calculatoare personale de birou, computere portabile si servere, si-a continuat cresterea inregistrata in ultimii ani, depasind 41,2% la nivelul numarului de unitati vandute si de 18,8%, ca valoare.
Potrivit datelor studiului realizat de IDC, calculatoarele personale de birou (desktop-uri) si-au mentinut ponderea ridicata ca numar de unitati, de peste 85 la suta, inregistrand o valoare de 65,5 de procente. Computerele portabile (laptop-uri) reprezinta 13,1 la suta din totalul PC-urilor vandute, insa, ca valoare, acestea au contribuit cu doar 25,7%, serverele reprezentand 1,7% din volum si 8,7% din valoarea vanzarilor.
Cel mai mare ritm de crestere a fost inregistrat de laptop-uri, in cazul carora volumul fizic al vanzarilor a crescut cu 55,2 la suta, iar cel valoric cu 43,5 de procente. In acelasi timp, au fost vandute cu 40,1 la suta mai multe desktop-uri, valoarea acestora fiind cu 14% mai ridicata.
Serverele au inregistrat o scadere de 0,4% a valorii, in timp ce numarul de unitati comercializate s-a majorat cu 8%.
Comparativ cu ultimul interval al anului trecut, piata PC-urilor a inregistrat o recesiune de 29,3%. Astfel, numarul de desktop-uri a coborat cu 32%, cel al serverelor cu 31,2%, iar numarul de laptop-uri s-a micsorat cu 4,2%.
In clasamentul vanzarilor, ca volum, in primele trei luni ale anului 2005, primele patru locuri au fost ocupate de companii romanesti.
Astfel, cea mai mare cota de piata, de 14,6%, a apartinut companiei Romsoft, urmata de K-Tech, cu 13,2%, Flamingo, cu 12,3%, si Altex, cu marca Davio, care a ocupat 11%.
Acestea sunt urmate de Hewlett-Packard, cu o cota de 6%, restul pietei fiind acoperit de alte companii.
Ca valoare, cele mai multe venituri apartin tot companiei Romsoft, cu 12,7%, iar Flamingo a urcat pe al doilea loc, cu 10,5%, fiind urmata de HP, cu 10,4%, Fujitsu Siemens, cu 9,1% si K-Tech, cu 8,6%.
In primele trei luni, conform IDC, cheltuielile IT s-au ridicat la 615,1 milioane de dolari, respectiv 27,3 dolari/locuitor. Utilizatorii particulari si micii intreprinzatori (SOHO - small office, home office) au adus concurentilor de pe piata cea mai mare parte din venituri, 44,6%, si au fost destinatia a 58,1% din volum. Acestia au fost urmati de firmele mici si medii, cu 38,9%, ca valoare, respectiv 30,2%, ca numar de unitati. Marile companii au cheltuit 6,9% din total, insa au achizitionat 3,3% din numarul de unitati, in timp ce sistemul educational a atras 5,3% din volum, cheltuind 4,5%. Sectorul guvernamental a achizitionat 2,3% din numarul de unitati, iar ca valoare, ponderea este de 2,7%, iar corporatiile au atras 0,9% din totalul de PC-uri vandute, in timp ce cheltuielile acestei categorii s-au ridicat la 2,3%. Intel continua sa domine piata, cu o pondere de 56,7%, ca numar de procesoare si 71,8%, ca valoare, iar cotele AMD sunt de 42,7%, respectiv 27,1%. Procesoarele Pentium 4 au fost cele mai cautate, cu 34,4% din volum, iar ca valoare, acestea au reprezentat 38,3%. Al doilea procesor cautat de romani a fost Sempron, produs de AMD, cu cote de 33,5% si 19,9%. Sistemele de operare Windows si-au mentinut prima pozitie pe piata PC-urilor din Romania, cu 92,3%, ca volum, si cu 91,3%, in functie de valoare.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.