Guvern, tara balcanica, angajez economisti. Se cer profesionalism si seriozitate. Asa ar trebui sa arate un anunt la mica publicitate al Guvernului Tariceanu, care, cel putin pentru acest an, se afla in situatia dificila de a nu-si putea indeplini pr
Guvern, tara balcanica, angajez economisti. Se cer profesionalism si seriozitate. Asa ar trebui sa arate un anunt la mica publicitate al Guvernului Tariceanu, care, cel putin pentru acest an, se afla in situatia dificila de a nu-si putea indeplini promisiunile din cauza lipsei de specialisti.
Astfel, numai pentru recalcularea pensiilor, Casa Nationala de Pensii are nevoie de 3.100 de persoane cu pregatire profesionala in domeniul economic. Este totusi putin probabil ca actualul executiv sa poata atrage specialisti in conditiile in care, dincolo de salariile mici din sectorul bugetar, este vorba de o slujba pe termen scurt, ce vizeaza numai o durata de cel mult un an. Daca initial ministrul muncii solicitase deplasarea personalului de la Ministerul de Finante care se ocupa cu globalizarea impozitului pe venit, in urma analizarii situatiei, s-a decis angajarea unor oameni noi. Si asta pentru ca, desi s-a introdus cota unica pe venit, personalul de la finante nu poate fi disponibilizat decat anul viitor, in acest an urmand a se ocupa de globalizarea venitului pe 2004. In plus, chiar si in anii viitori, va fi nevoie de acest personal, in conditiile in care, desi s-a introdus cota unica de impozitare pe venit, de scutirea declaratiilor de venit beneficiaza numai salariatii care isi schimba locul de munca. Atat cei ce au profesiuni liberale, cat si persoanele platite pentru drepturi de autor vor trebui sa-si declare veniturile. Nici chiriile nu sunt scutite de acest tratament.
Introducerea declaratiilor de avere pentru toti cetatenii, propunere agreata atat de vicepremierul Adriean Videanu, cat si de premierul Calin Popescu Tariceanu, impune angajarea altor cateva mii de persoane, atat la nivel local, cat si la nivel central, necesare centralizarii acestor date.
In plus, pentru a eficientiza colectarea sumelor la bugetul de stat, institutiile de control financiar vor trebui restructurate. Simultan cu adoptarea legii care asimileaza evaziunea fiscala criminalitatii economice, va trebui ca aceste institutii sa isi intensifice activitatea, in acest sens fiind necesara suplimentarea personalului, cat si cresterea remuneratiilor acestuia.
Si implementarea unor prevederi ale acquis-ului comunitar necesita angajarea unor profesionisti in domenii deficitare din tara noastra, precum este cel al mediului.

Reducerea cheltuielilor publice, ignorata
Ajungem astfel in situatia paradoxala in care un guvern care a castigat alegerile cu ajutorul unor promisiuni electorale liberale, pe care pana in prezent a incercat sa le respecte, sa ajunga in pozitia de a opta pentru intarirea si ameliorarea conditiei birocratiei. De altfel, nici in campania electorala, nici in perioada imediat urmatoare castigarii alegerilor, actualul guvern nu a raspuns criticilor venite din partea FMI, opozitiei si opiniei publice, care semnalau pericolul atingerii unui deficit bugetar ridicat, prin posibilitatea reducerii cheltuielilor bugetare. Actualul partid de guvernamant slovac a aplicat aceasta politica si, in urma introducerii sistemului de impozitare proportional, s-a aflat in placuta situatie de a-si mari si incasarile la venit si de a avea si cheltuieli publice sub nivelul prognozat. In cazul Romaniei insa, atat expertii internationali, cat si fostul partid de guvernamant considera ca nivelul cheltuielilor publice nu poate fi scazut. Acestia insa nu iau in calcul pierderile "tehnice", inregistrate in trecut, in cazul contractelor de achizitii publice. De altfel, ultimul raport de tara al Comisiei Europene pentru Romania trateaza in termeni foarte duri acest domeniu. Iritati in special de contractele oferite de guvern companiei americane Bechtel, pentru autostrada Bors - Cluj - Brasov, si cel privind securizarea granitelor oferit EADS, contracte care de altfel vor fi reanalizate la cererea Guvernului Tariceanu, oficialii europeni au cerut socoteala Romaniei pentru sistemul de achizitii publice.
Pierderile din sistemul achizitiilor publice
Afacerile cu statul sunt incurajate de oficialii romani de la nivel micro la nivel macro. Multe dintre firmele autohtone au profitat de pe urma banilor publici, castigand licitatii fictive in urma carora au vandut bunuri sau au furnizat servicii institutiilor publice la un pret de cateva ori mai mare decat cel al pietei.
In acest caz, institutiile de control nu pot face nimic, legea obligandu-i pe contractanti doar la organizarea de licitatii si neimpunand obtinerea unui pret apropiat de cel practicat pe piata.
In plus, in ultimul trimestru al anului trecut, fostul guvern a tinut sa modifice, prin ordonanta de urgenta, legea privind achizitiile publice, in sensul in care contractele care vizeaza acest domeniu pot fi revizuite si in cazul in care perioada de indeplinire a acestora este mai mica sau egala cu 12 luni. Invocand libera concurenta, fostul executiv a eliminat factorul de risc din planul de afaceri al unui eventual ofertant, care va putea sa ceara revizuirea contractului, in functie de evolutia defavorabila a preturilor pe piata.
Aceasta modificare acorda puteri discretionare sporite institutiilor statului, care vor putea decide care dintre contracte sunt afectate de cresterile de preturi si care nu.
Astfel, castigarea unei licitatii publice, la orice pret nefunctional, chiar va deveni o afacere, in conditiile in care vei putea sa renegociezi contractul cu autoritatile. Singura problema care ar putea sa apara e legata de vointa statului de a rediscuta preturile.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.