Excesul de zel al oficialilor de la Bruxelles s-a dovedit din nou a fi la cote ridicate. Daca soferii credeau ca permisul auto national sau international este mai mult decat suficient, europenii au venit cu o noua idee: permisul de conducere european.

Soferii europeni va trebui sa se adapteze noilor reglementari ale Bruxellesului si sa treaca la un format unic al permisului auto. Toata tevatura privind noul permis de conducere european a inceput inca din octombrie 2003, dar s-a lovit de pozitia transanta a Germaniei si Austriei, care l-au considerat un subiect tabu. In ciuda criticilor, Bruxellesul refuza sa lase acest proiect sa moara in fasa. De aceea, discutiile au fost reluate in 2004 si, mai nou, in luna februarie a acestui an. De altfel, reuniti joi la Bregenz in Austria, tara care detine presedintia semestriala a Consiliului European, cei 25 de ministri europeni ai Transporturilor au redeschis subiectul, sub atenta supraveghere a reprezentantului austriac, minis-trul Hubert Gorbach. Austriecii, imbarbatati de inalta functie europeana, si-au schimbat radical atitudinea. Ambitiile partii austriece au prins glas prin intermediul lui Gorbach, care a declarat ca isi doreste ca permisul auto european sa fie adoptat pana in luna iunie. Ministrul austriac s-a declarat ""increzator"" ca statele membre vor ajunge cat mai rapid la un compromis, in ciuda gurilor rele care mizeaza pe faptul ca pretul destul de piperat de emitere a noilor permise o sa puna pe ganduri multe tari, care nu vor sa mai dea din buzunar alti bani la cufarul european.
CIPUL LA CONTROL. Noul permis de conducere european va scoate treptat din uz vechile documente ale soferilor din statele UE si va avea un format cu totul aparte, destinat sa impiedice falsificarea, dar sa reuneasca si cat mai multe date administrative si personale ale posesorului. In plus, noul act, care va arata ca o carte de credit, va contine un cip cu ajutorul caruia politia rutiera va putea pe loc sa afle orice fel de date si antecedente ale soferului oprit pe dreapta sau pe stanga, dupa caz. Permisul va trebui schimbat in mod obligatoriu de conducatorii auto la fiecare zece ani, lucru pus deja in practica, spre exemplu, in Franta si in Belgia. In fond, explica Hubert Gorbach, ""reinnoirea permisului nu este facuta cu scopul de a controla capacitatile soferilor, ci de a aduce la zi din punct de vedere administrativ documentul, in special fotografia posesorului"". Cu toate acestea, validitatea permisului si perioada de tranzitie la noul tip de document suscita dispute intre reprezentantii statelor UE, pentru moment ajungandu-se la 20 de ani si, respectiv, 25, ca termen de trecere de la permisele vechi la cele noi.