Un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC) în ianuarie 2021 arată că 83% dintre angajatori consideră că sistemul de lucru remote este un succes pentru companiile lor, cu 10% mai mulți față de aceeași perioadă a anului 2020. Dincolo de aceste statistici există un alt adevăr, relevat de o cercetare LiveCareer și anume faptul că o treime dintre angajați, de data aceasta, sunt dispuși mai degrabă să-și dea demisia decât să se reîntoarcă la birou în perioada post-pandemică.

Dificultatea angajaților de a se întoarce la vechiul sistem de lucru vine, pe de-o parte, dintr-o serie de considerente ce țin de confort și siguranță la locul de muncă și, pe de altă parte, din faptul că, pe parcursul a peste un an de muncă remote, oamenii au descoperit o multitudine de beneficii ale acestui sistem de lucru. Nu toți salariații au, însă, condiții optime pentru a lucra remote, prin urmare este important pentru companii să găsească soluții pentru fiecare dintre angajați. În acest scop, tot mai multe firme adoptă sistemul de muncă hibrid, în care o parte dintre salariați vin la birou și restul lucrează în continuare de acasă. Dincolo de această soluție, rămâne însă provocarea de a crea un spațiu de lucru sigur, confortabil și care să răspundă noii normalități, pentru ca angajații să aibă încredere să se întoarcă la birou.

Retail jobs

Siguranța spațiilor de birouri și noua normalitate

În noua normalitate, creată de pandemia de COVID-19 și caracterizată de o nevoie de siguranță sanitară mai puternică decât oricând, mediul de afaceri se confruntă cu noi provocări, precum regândirea modului în care sunt amenajate și organizate spațiile interioare, astfel încât să se creeze un mediu în care angajații, odată reîntorși la birou, să-și poată desfășura activitatea în condiții de securitate sanitară, colaborând eficient unii cu alții. Astfel, în contextul actual, dar și din perspectiva post-pandemică, principalele preocupări ale angajatorilor, pe termen lung, se referă la:


  • găsirea unei soluții de aceeași anvergură cu problema globală creată de pandemie, pentru ca ea să poată fi rezolvată;


  • încurajarea angajaților să revină la birou și să lucreze în echipă, într-un mediu care să le protejeze sănătatea;

    Citeste si:
    Următorul pas în crearea birourilor viitorului
    Următorul pas în crearea...

  • dezvoltarea unor soluții care să răspundă amenințărilor de tip patogen ale prezentului, dar și ale viitorului, pentru ca situații similare actualei pandemii să nu ne mai ia prin surprindere;


  • creșterea încrederii angajaților în lucrul la birou și îmbunătățirea modului în care aceștia percep spațiile de lucru comune.

Pornind de la aceste provocări și din nevoia unor măsuri concrete, care nu intră doar în responsabilitatea autorităților statului, ci și a oamenilor implicați direct în mediul de afaceri, Genesis Property a creat, la inițiativa antreprenorului român Liviu Tudor, fondator și președinte al companiei de investiții și dezvoltări imobiliare, IMMUNE Building Standard™, un standard ce cuprinde peste 130 de măsuri inovatoare de protecție sanitară.

Inspirat din standardele de igienă aplicate în spitale, clinici și „camere curate”, IMMUNE Building Standard™ are ca scop transformarea clădirilor de birouri în spații în care angajații să-și poată desfășura activitatea, în condiții de siguranță sporită, atât în timpul pandemiei, cât și după aceasta. Având la bază principiul potrivit căruia, în lumea post-pandemică, bunăstarea și sustenabilitatea vor fi preocupări generale, IMMUNE™ își propune pregătirea eficientă a clădirilor, pe termen lung, în fața pontențialelor riscuri de natură patologică, protejarea rezidenților clădirilor de birouri și susținerea excelenței în mediul de business.

Citeste si:
Cerere mare de forță de muncă din Asia. Patronii de bat pe...
România, tărâmul...

Replicarea beneficiilor muncii remote, în spațiile de birouri

Reîntoarcerea angajaților la birou, chiar și într-un sistem de lucru hibrid, care pare să fie soluția viitorului în multe domenii de activitate, este o provocare complexă, pentru că nu se poate rezuma doar la adoptarea unor măsuri de siguranță sanitară, esențiale de altfel, atât în contextul actual, cât și pe termen lung. Este nevoie și de găsirea unor metode de reorganizare a spațiilor de birouri, astfel încât acestea să ofere angajaților cât mai mult din confortul de care se bucurau în propriile case. Totodată, fluctuația de personal și păstrarea angajaților talentați și valoroși în cadrul companiei sunt două dintre cele mai importante probleme pentru care managerii moderni sunt nevoiți să găsească soluții viabile pe termen lung, în condițiile în care piața muncii este mai dinamică decât oricând.

Citeste si:
Ce pensii vor avea românii peste două decenii
Angajații de azi, fără...

Prin urmare, spațiile de lucru ale viitorului este foarte probabil să fie regândite, astfel încât beneficiile muncii remote să fie replicate la birou. Astfel, crearea unor zone de recreere indoor sau outdoor, în care salariații să aibă posibilitatea de a participa la diverse evenimente culturale, să citească sau să practice sporturile preferate, poate fi una dintre modalitățile de a-i convinge chiar și pe cei mai reticenți angajați să se întoarcă la birou. În același registru se înscriu și echipamentele ergonomice, de la scaune confortabile, până la suporturi speciale pentru computere, care să permită chiar și lucratul stând în picioare. La fel de importante sunt facilitățile care țin de domeniul sănătății, cum sunt cabinetele medicale, inclusiv cele care oferă consultanță psihologică sau terapii diverse, ori amenajarea în proximitatea birourilor a unor grădinițe sau școli private.

Citeste si:
Guvernul vrea mai puține beneficii pentru angajații de la privat
Guvernul vrea mai puține...

Cum poate fi crescută încrederea angajaților în mediul de lucru

Încrederea angajaților în mediul de lucru este elementul cheie pentru reîntoarcerea la birou, atât din punctul de vedere al măsurilor concrete de protecție sanitară și al eficienței colaborării cu alți colegi, cât și al siguranței că pot avea beneficii la fel de mari ca și atunci când lucrau de acasă. Astfel, comunicarea transparentă, cu rolul de a crește gradul de conștientizare asupra necesității imunizării clădirilor, în raport cu actualul context pandemic, dar și cu potențialele amenințări de ordin patogen din viitor, și aplicarea unor măsuri, așa cum sunt și cele incluse în standardul IMMUNE™, este esențială pentru ca angajații să simtă ca managerii acordă prioritate nevoilor lor nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung.

Într-o lume competitivă în care succesul se bazează și pe felul în care ca manager reușești să fii altfel decât concurența, este important să ai angajați motivați, pentru ca ei să fie productivi și loiali companiei, iar în „noua normalitate”, bunăstarea și sustenabilitatea devin tot mai mult preocupări generale. Un program de lucru flexibil, crearea unui mediu de lucru confortabil și sigur, acordarea de beneficii nu doar materiale, ci și non-materiale, și crearea unor facilități care să recreeze spațiul de acasă sunt la fel de importante pentru toți angajații, fie că vrei să-i readuci la un program de lucru full time la birou, fie că optezi pentru un sistem de muncă hibrid.

Confortul, tradus prin protecție sanitară, dar și prin replicarea beneficiilor muncii remote la locul de muncă, este un factor determinant al reîntoarcerii angajaților la birou. În contextul pandemic actual, dar și din perspectiva perioadei post-pandemice, este esențial să ai o viziune pe termen lung, care să răspundă nevoilor și aspirațiilor angajaților în „noua normalitate”.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 24 Iunie 2021 - 04 : 06

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.