Ministerul Finantelor a publicat proiectul de Hotarare de Guvern care fizxeaza preturile maxime pentru politele asigurarilor obligatorii de taspundere civila auto (RCA), persoanele fizice urmand sa- plateasca, la tarifele inghetate de guvern, intre 541 lei si 3.087 lei pe an, in functie de varsta si de capacitatea cilindrica a motoarelor.

Teoretic, preturile ar putea fi ajustate de catre firmele de asigurari in functie de istoricul daunelor soferilor, insa sistemul bonus/malus nu este implementat integral in Romania, scrie News.ro.

Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanta de Urgenta care impune inghetarea preturilor RCA pentru sase luni, prin fixarea unor preturi maxime de catre ASF.

Masura este fara precedent dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

Tarifele maxime au fost stabilite intr-o sedinta speciala a conducerii ASF, care a avut loc in 5 octombrie, insa pentru a intra in vigoare este necesara aprobarea Hotararii de Guvern cu tarifele de catre Executiv, apoi publicarea actului normativ in Monitorul Oficial.

Potrivit anexei care face parte din proiectul de HG publicat de Ministerul Finantelor, pentru o masina detinuta de o persoana fizica, cu o capacitate cilindrica sub 1.200 cmc, o polita RCA va costa, pe perioada de sase luni cu preturi "inghetate" de Guvern, cel mult 547 lei pentru o persoana cu varsta peste 60 de ani, 618 lei pe an pentru varsta intre 51 si 60 de ani, 624 lei pentru 41-50 ani, 617 lei pentru 31-40 ani si 997 lei pentru tinerii soferi, cu varsta sub 25 de ani.

Comaniile de asigurari ar putea vinde doar asigurari la pretul minim

Potrivit specialistilor, chiar daca tarifele fixate sunt considerate maxime, este de asteptat ca toti asiguratorii de pe piata sa vanda politele doar la pretul maxim, pentru a reduce pierderile cauzate de inghetarea preturilor.

Teoretic, tarifele ar trebui sa fie mai mari pentru soferii cu daune si mai mici pentru cei fara daune, prevede proiectul.

"Tarifele de prima maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. In functie de istoricul de dauna al asiguratului, societatile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus in care se incadreaza acesta, conform prevederilor legale", arata proiectul de HG.

Posesorii masinilor cu o capacitate cilindrica de peste 2.500 vor plati cele mai mari asigurari

Pentru categoria cea mai raspandita, a masinilor cu capacitatea cilindrica cuprinsa intre 1.201 si 1.400 cmc, o polita RCA va costa 541 lei pentru un sofer cu varsta peste 60 de ani, 611 lei pentru cei cu varsta cuprinsa intre 51 si 60 de ani, 617 lei pentru 41-50 ani, 610 lei pentru 31-40 ani, 800 lei pentru 26-30 ani si 985 lei pentru tinerii sub 25 de ani.
Citeste si:
Astăzi expiră polițele RCA emise de Euroins. Ce amenzi riscă...
Astăzi expiră polițele RCA...

Pentru masinile cu capacitatea cilindrica cuprinsa intre 1.401 si 1.600 cmc, politele RCA au un pret anual cuprins intre 629 lei si 1.166 lei, in functie de varsta soferilor, pentru categoria 1.601/1.800 cmc, pretul variaza intre 691 lei si 1.294 lei, iar pentru masinile cu capacitate cilindrica intre 1.801 si 2.000 lei, o polita costa intre 798 si 1.516 lei.

Cele mai scumpe polite sunt pentru bolizii cu capacitate cilindrica de peste 2.500 cmc, preturile RCA fiind, in aceast caz, cuprinse intre 1.559 lei si 3.087 lei.

Pentru autoturismele inmatriculate pe firme, politele RCA costa intre 885 lei pe an, pentru capacitate cilindrica sub 1.200 cmc, si 1.285 lei, pentru un bolid cu peste 2.500 cmc.

Pretul maxim al politei RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone, inmatriculat pe firma, va fi de 7.534 lei.

Firmele de asigurari care vand polite peste preturile maxime fixate de Guvern risca amenzi cuprinse intre 1.000 lei si 50.000 lei, la care se pot adauga sanctiuni complementare decise de catre ASF.

Citeste si:
Aplicație online pentru plata polițelor RCA în patru rate, fără...
Aplicație online pentru plata...

Preturile au fost stabilite de catre ASF pe baza unei formule de calcul.

Astfel, tariful include "frecventa daunelor, dauna medie, daunele intamplate, dar neraportate (IBNR), inflatia daunelor si incarcarea de siguranta, care determina prima de risc, la care se adauga cheltuielile de achizitie si administrare, fixe si variabile, precum si incarcarea de Bonus/Malus (15%) si cota de profit (1%)".

Pe baza acestei formul s-au stabilit tarifele care vor fi in vigoare timp de sase luni.

Guvernul a motivat inghetarea preturilor,l in proiectul de Hotarare, prin "imprejurarile exceptionale, precum disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania, consecinta a iesirii recente din piata asigurarilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum si a situatiilor de dificultate financiara majora ale unor societati din piata, fapt ce a generat o evolutie ascendenta a primelor medii pe piata".

Citeste si:
Ce se întâmplă cu RCA-urile românilor asigurați la Euroins, după ce...
Ce se întâmplă cu RCA-urile...

Argumentele sunt respinse de asiguratorii de pe piata, dar si de brokeri, care se opun masurii.

Totusi, proiectul de HG a primit aviz favorabil de la Consiliul Concurentei, institutie care ar trebui sa se asigure ca p0e piata functioneaza competitia in mod corect.

Piata RCA este zguduita de probleme, in conditiile in care doua companii de pe piata, Astra si Carpatica Asig, au intrat in faliment, iar City Insurance si Euroins se afla in diverse proceduri speciale. Pe piata RCA au ramas acum doar opt jucatori: Euroins, City Insurance, Allianz-Tiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama si Uniqa.


Despre autor:

Clara Vacaru
Clara Văcaru a revenit in echipa 9am in anul 2022, după o pauză de doi ani. Pasionată de știri de când se știe, a terminat Facultatea de Jurnalism și lucrează în presă de peste 10 ani.
Crede cu tărie că “informația este putere” și visează ca, în viitor, să aibă o afacere în domeniul educației.
Mai multe

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.