Ziua mondiala fara masini este marcata, anual, la data de 22 septembrie. Scopul imediat este descurajarea, pe cat posibil, a circulatiei cu automobilul personal sau de serviciu, in favoarea deplasarii cu bicicleta, a mersului pe jos ori, in ultima instanta, a transportului in comun. Pe termen lung, se doreste crearea comunitatilor in care atat magazinele, cat si locurile de munca se afla in apropierea domiciliilor, la distante ce pot fi usor parcurse in plimbare, potrivit Agerpres.

Initial, data pentru Ziua fara masini a fost de 17 iunie, stabilita de Asociatia pentru Transport Ecologic, din Marea Britanie, in 1997. Evenimentul era marcat pe plan local, in cadrul Saptamanii Transportului Verde. Un an mai tarziu, francezii au avut ideea infiintarii campaniei ''In oras, fara masina personala!''. Incepand cu anul 2000, aceasta initiativa a fost promovata de Comisia Europeana pentru intreg continentul. Ulterior, evenimentul a fost organizat de tot mai multe orase din intreaga lume, astfel incat Ziua fara masini a devenit internationala.

Pe plan european, Ziua mondiala fara masini este precedata de Saptamana europeana a mobilitatii, care in 2016 a debutat la 16 septembrie si se incheie la 22 septembrie. Tema actuala a evenimentului este ''Mobilitatea inteligenta si sustenabila - o investitie pentru Europa'', cautandu-se modalitati de transport cat mai ieftine si prietenoase cu mediul, acolo unde renuntarea la transportul motorizat nu este o optiune.

Ziua mondiala fara masini are loc in contextul in care, la 20 septembrie 2016, un studiu realizat de grupul Transport & Environment arata ca pe soselele din Europa ruleaza 29 milioane de vehicule diesel nocive, care depasesc limitele legale de poluare. Cel mai mare numar se inregistreaza in Franta (5,5 milioane), Germania (5,3 milioane), Marea Britanie (4,3 milioane), Italia (3,1 milioane), Spania (1,9 milioane) si Belgia (1,4 milioane).

La 13 septembrie 2016, ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Cristiana Pasca Palmer, a afirmat ca una dintre cele mai grave probleme cu care se confrunta Capitala este legata de calitatea aerului, pentru care Romania este in procedura de pre-infringement, iar Comisia Europeana asteapta un raspuns din partea autoritatilor. Totodata, avand in vedere ca o mare parte a acestei probleme este cauzata de traficul rutier, oficialul a adus in discutie probleme lipsei retelei de biciclete din Bucuresti, relateaza HotNews.

Citeste si:
Romania pierde anual 403 milioane de euro si peste 27.000 de locuri...
Romania pierde anual 403...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.