Doua treimi dintre romani considera ca supermarketurile ii ajuta sa economiseasca, in contextul in care pretul este principalul element in alegerea locului pentru cumparaturi in cazul a trei sferturi dintre participantii la un studiu realizat de INSCOP la cererea asociatiei marilor retaileri.

Magazinele mari reprezinta locul preferat de cumparaturi pentru 83,6% dintre cei intervievati, in timp ce 65,2% dintre romani se aprovizioneaza si de la magazinele de cartier, iar 45,2% si din pietele agro-alimentare. Astfel, magazinele mari, de tip hipermarket, cash&carry, supermarket si magazine discount, sunt apreciate de 89% dintre participantii la studiu, 56,6% avand o parere buna, iar 32,4% o opinie foarte buna.

"Pretul continua sa fie elementul primordial in alegerea locului pentru cumparaturi (75,2%), in timp ce pentru un procent semnificativ, de 65,1% dintre romani, criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% conteaza distanta fata de locuinta", se arata in studiul realizat la comanda Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), in perioada 27 august - 7 septembrie 2015.

Aproape trei sferturi dintre romani (72,6%) vad in supermarketuri un catalizator pentru economie si considera ca acestea stimuleaza dezvoltarea oraselor (74,4%). De asemenea, 82,6% considera ca supermaketurile creeaza locuri de munca pe plan local, in timp ce 10,7% cred ca, dimpotriva, le distrug, iar 6,7% nu au stiut ce sa raspunda.

In acelasi timp, 54,65% dintre intervievati apreciaza ca supermarketurile ofera salarii mai mari angajatilor decat micile magazine, in timp ce 18,4% nu sunt de acord cu aceasta afirmatie, iar 27% se abtin. Cei mai multi respondenti (64,9%) considera ca supermakerturile ii ajuta sa economiseasca, in timp ce 22,8% dintre ei cred ca ii saracesc, iar 12,3% nu au o opinie.

Peste 70% dintre romani (71,5%) sunt de parere ca supermarketurile comercializeaza produse mai ieftine decat magazinele mici sau decat pietele iar 84,1% spun ca in supermarketuri se gasesc mai multe produse la preturi reduse decat in alte magazine.

Retail jobs

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Doua treimi dintre respondenti considera ca produsele alimentare romanesti sunt mai bune calitativ decat cele straine, iar 27% sunt de parere ca acestea sunt comparabile calitativ, in timp ce doar 4,6% spun ca cele romanesti sunt mai proaste.

Un procent de 39,7% dintre romani spun ca produsele alimentare romanesti sunt la fel de scumpe ca cele straine, iar 28,8% considera ca produsele autohtone sunt chiar mai scumpe.

In privinta impactului marilor magazine asupra producatorilor locali, opiniile populatiei sunt impartite. Astfel, potrivit sondajului 44,3% dintre respondenti sunt de parere ca supermarketurile ajuta producatorii locali, in timp ce 41,5% cred ca nu ii ajuta iar 14,3% nu au inca o parere.

Studiul a aratat si ca romanii au pareri diferite despre ceea ce inseamna "produs romanesc". Astfel, 36% spun ca produs romanesc este cel facut dupa o reteta romaneasca, 26,6% spun ca in aceasta categorie intra orice produs care se fabrica in Romania, indiferent de originea ingredientelor, de nume si de brand, in timp ce 21,6% considera ca produsul romanesc este cel traditional iar pentru 12,9%, produsul romanesc este cel care are un nume romanesc.

Potrivit studiului, 45,6% dintre respondenti spun ca reducerea TVA la alimente s-a reflectat in scaderea preturilor in supermarketuri, in timp ce doar 26,1% sunt de parere ca micile magazine au redus preturile din acelasi motiv, scrie MEDIAFAX.

Citeste si:
Cum vor plăti românii facturile la energie și gaz. Amânarea dărilor...
Cum vor plăti românii...

Masura inchiderii supermarketurilor in weekend nu este apreciata de populatie, cei mai multi (52,6%) considerand ca aceasta ar avea ca efect cresterea cheltuielilor pentru cumparaturi, pe de-o parte, si pierderea de locuri de munca (54,8%) pe de alta parte. In plus, vor avea de suferit si producatorii de alimente perisabile, sustin 61,4% dintre respondenti, precum si firmele de transport (57,1%). O cincime dintre romani merg la cumparaturi in weekend pentru alimente, produse de igiena si de curatenie a casei, fata de 5% care cumpara de la magazinele mici iar 11,9% din piete.

In cazul in care supermarketurile s-ar inchide in weekend, cei mai multi (45,2%) declara ca ar cumpara din acelasi loc in timpul saptamanii si doar 20,7% s-ar orienta catre magazinele mici iar 6,1% catre piete.

Aproape 70% dintre romani cred ca statul/Parlamentul/Primaria nu trebuie sa intervina in reglementarea programului de functionare al supermarketurilor, in timp ce 20,5% cred ca da, iar 10,2% nu stiu/ nu raspund, in contextul in care 89,9% dintre respondenti apreciaza drept "convenabil" actualul orar.

In egala masura, cei mai multi dintre romani (75,2%) resping ideea relocarii supermarketurilor in afara oraselor, masura care ar genera dificultati in aprovizionarea populatiei. La capitolul siguranta alimentara, 57,3% dintre respondenti considera ca supermarketurile vand produse sanatoase si in termenul de valabilitate (71,3%).

Studiul a fost realizat prin intervievarea la domiciliu a 1.220 de persoane, eroarea fiind de ± 2,8%.

Citeste si:
VIDEO O femeie a intrat cu mașina în geamul unui supermarket din...
VIDEO O femeie a intrat cu...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

{* *}

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.