Social 29 Mai 2014 10:42
Guvernul va sesiza DNA pentru posibile fapte de natura penala in acordarea catre compania Romstrade a contractului de proiectare si executie a tronsonului DN 67C Bengesti-Sebes, km 0 - km 148 (Transalpina), precum si in derularea ulterioara a lucrarilor.

Neregulile sunt prezentate de Guvern in urma unei verificari efectuate de Corpul de Control la CNADNR, inspectorii aratand ca sunt implicati si reprezentanti ai societatii de asigurare Astra.

Inspectorii sustin ca documentele aferente ofertei financiare a Romstrade, declarata castigatoare, au fost neconforme, ca o serie de clauze contractuale privind modalitatea de plata au fost modificate in functie de interesele companiei si ca Romstrade nu a respectat contractul in ceea ce priveste constituirea garantiei de buna executie pentru lucrarile efectuate, transmite MEDIAFAX.

Acestia arata ca, in 2008, directorul adjunct al CNADNR Cristian Duica a solicitat initierea procedurii de atribuire a acestui contract finantat in sistem credit-furnizor, desi obiectivul de investitii nu era cuprins in programul achizitiilor publice si nu erau identificate sursele de finantare, solicitare respinsa de catre directia de achizitii. Ulterior, insa, conducerea executiva a CNADNR a propus, fiind aprobat, ca atributia de acordare a contractului sa revina directiei regionale Craiova, de la directia similara din Cluj. Necesitatea lucrarilor a fost argumentata cu faptul ca acest drum national are un trafic ridicat desi era incadrat ca drum national secundar, cu o intensitate a traficului redusa.

In cadrul depunerii de oferta, cea propusa de firma Shapir Structures, de 250 milioane euro fara TVA, a fost respinsa, fiind acceptata oferta Romstrade, de 345,4 milioane euro fara TVA. Inspectorii sustin ca documente depuse de catre Romstrade la oferta financiara erau neconforme, dar membrii comisiei de evaluare au acceptat oferta fara acte care sa ateste sustinerea financiara a societatii. Membrii comisiei de evaluare de la Craiova au introdus clauze noi privind acceptarea unui bilet la ordin ca instrument de plata, cu incalcarea principiului tratamentului egal si al transparentei, la recomandarea conducerii CNADNR.

Inspectorii guvernamentali considera ca documentatia de atribuire a fost, astfel, modificata conform continutului ofertei Romstrade, in raport de interesele economico-financiare ale societatii, modificarile fiind operate dupa finalizarea procedurii de atribuire si fara sa fie prezentate celorlalte firme care au achizitionat documentatia de atribuire. Ulterior, prin act aditional, costurile de proiectare si montaj au fost ridicate cu 41,5 milioane lei, iar directorul general al CNADNR a decis ca lucrarea sa fie preluata de la centru, invocand derularea defectuoasa a contractului de catre directia din Craiova, prin acelasi act aditional fiind agreate lucrari suplimentare de 110,2 milioane lei, cu prelungirea termenului de executare.

Citeste si:
Percheziții DNA la Ministerul Finanțelor. Biroul unui șef din...
Percheziții DNA la Ministerul...

Inspectorii mai arata ca, pentru anumite sectiuni de drum, lucrarile au fost executate de Romstrade dupa expirarea valabilitatii autorizatiilor de constructie si fara un acord de mediu.

O alta constatare este ca Romstrade nu a respectat contractul in ceea ce priveste constituirea garantiei de buna executie pentru lucrarile efectuate, deoarece toate politele au fost emise in favoarea CNADNR de catre societatea de asigurari Astra, dar Romstrade nu a mai constituit garantia de buna executie pentru o suma de 93,9 milioane lei, dupa expirarea scadentei, pentru patru polite. Reprezentantii Romstrade si cei ai Astra "au creat insa convingerea reprezentantilor CNADNR ca asiguratul a indeplinit obligatia achitarii primei de asigurare si ca aceste polite sunt valabile", se arata in raport.

In perioada noiembrie 2008-august 2012, Romstrade a emis facturi de 1,2 miliarde lei fara TVA, iar CNADNR a achitat, de la bugetul de stat, 49,9 milioane lei si a emis bilete la ordin de 320,3 milioane euro, pentru perioada 2014-2015 mai fiind de achitat bilete la ordin de 123,5 milioane euro, reprezentand 23% din valoarea veniturilor proprii estimate sa fie incasate de CNADNR pentru acest interval.

Citeste si:
România va cumpăra 32 de avioane F-35, valoarea contractului...
România va cumpăra 32 de...

In raport se mai arata ca Romstrade a suportat costuri de finantare de 77,9 milioane euro, pentru asigurarea sumelor necesare finantarii lucrarilor, dar a cerut CNADNR plata a 91 milioane euro, decont acceptat de catre CNADNR care a generat, astfel, un beneficiu de 13 milioane euro pentru Romstrade. Acceptind si biletul la ordin ca instrument de plata, cu emiterea acestora in moneda euro si plata la cursul de schimb valabil la data la care urma sa fie efectuata plata, CNADNR a achitat suplimentar 35,1 milioane lei, suma rezultata din diferenta de curs valutar dintre momentul emiterii biletului la ordin in moneda euro si momentul efectuarii platii in lei si care, in opinia inspectorilor, constituie paguba la bugetul CNADNR.

Considerand ca exista indicii privind implicarea reprezentantilor CNADNR, ai Romstrade si ai Astra in fapte de natura penala, Guvernul a decis sa sesizeze DNA. Raportul de control este datat 28 mai.

Citeste si:
Circulația rutieră a fost oprită pe anumite porțiuni de drum pe...
Circulația rutieră a fost...

La jumatatea lunii mai, DNA a informat ca Nelu Iordache, administrator al societatii Romstrade SRL, este trimis in judecata pentru fapte de coruptie privind lucrari de modernizare a 148 de kilometri din DN 67C Transalpina, fiind acuzat de instigare la fals in inscrisuri sub semnatura privata, in forma continuata si instigare la abuz in serviciu daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, in forma continuata, cu consecinte deosebit de grave.

Astfel, DNA a anuntat, in urma cu doua saptamani, ca Nelu Iordache, firma Romstrade si mai multi sefi de la Directia Regionala de Drumuri si Poduri Craiova au fost trimisi in judecata pentru fapte de coruptie privind lucrari de modernizare a 148 de kilometri din DN 67C Transalpina.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.