Ritmul tumultuos al vietii moderne face ca stresul sa fie o problema tot mai des intalnita in cazul multor oameni, unii chiar neconstientizand acest lucru. Chiar daca oamenii resimt acea schimbare negativa generata de stres, ei pun asta pe seama problemelor de la birou, a aglomeratiei din trafic sau altor factori generatori. Cei mai multi cred este vorba de ceva trecator, care va disparea de la sine. Din pacate, acest lucru nu se intampla, de cele mai multe ori, iar problema se agraveaza ajungandu-se la o forma cronica de stres, care poate avea efecte devastatoare, atat pe plan fizic cat si psihic.

Cum apare stresul cronic

Stresul apare ca o reactie a organismului la anumite evenimente trecute sau viitoare, cu un impact puternic asupra ta. Simptomele sunt multiple si variaza de la persoana la persoana, cele mai frecvente fiind irascibilitatea, insomniile, pierderea poftei de mancare, slabirea capacitatii de concentrare, anxietatea plus o stare generala de slabiciune. Initial, stresul se manifesta in forma acuta, iar, daca aceasta stare persista pentru mai multa vreme si nu este gestionata corespunzator, lucrurile se pot agrava, ajungandu-se la stres cronic.

In aceasta situatie, simptomele se accentueaza si apare o imensa presiune psihica, presiune care deterioreaza calitatea vietii si relatiile sociale ale persoanei afectate. Pacientii cu stres cronic devin predispusi la afectiuni grave: boli cardiace, cancer, boli pulmonare sau ciroza. In multe cazuri, persoanele cu stres cronic au dezvoltat forme severe de depresie, care le-au impins la sinucidere.

Cum sa scapi de stres

Nu putem vorbi de un tratament care sa vindece stresul, singurele solutii terapeutice avand scopul de a ameliora simptomele specifice manifestate in cazul fiecarui pacient. Pe langa tratamentul medicamentos, axat pe sedative si antidepresive, exista si alte modalitati la indemana oricui pentru a atenua sau a elimina definitiv efectele stresului. Iata care sunt cele mai importante dintre ele:


  • Alimentatia – o alimentatie sanatoasa trebuie sa includa trei mese pe zi, cu un accent deosebit pe micul dejun. Conteaza foarte mult si ce mananci in timpul acestor trei mese, din dieta zilnica neavand voie sa lipseasca fructele si legumele proaspete. De asemenea, poti completa cu suplimente alimentare antistres, fara ca acestea sa inlocuiasca alimentatia sanatoasa.

  • Miscarea – in masura in care timpul iti permite, fa cat mai multa miscare pentru ca acesta este unul dintre cele mai eficiente remedii antistres. In loc sa te arunci pe canapea si sa adormi urmarind un film, mai bine, iesi la o plimbare de cel putin o jumatate de ora. E suficient sa te plimbi pe jos, prin parc sau prin jurul blocului, dar, la fel de bine, poti sa si alergi, sa mergi cu bicicleta sau sa faci exercitii fizice.

  • Somnul – lipsa odihnei suficiente este unul dintre factorii care acutizeaza starea de stres. De aceea, renunta la obiceiul de a merge la culcare la ore foarte tarzii. Organismul are nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte pentru a functiona normal, si, cu cat programul de dormit este mai scurt, cu atat creste riscul sa ai neplaceri, inclusiv in ceea ce priveste stresul.

  • Tehnicile de relaxare – exercitiile de respiratie si meditatia sunt cele mai la indemana tehnici pe care le poti folosi pentru a te elibera de tensiunea psihica si a alunga gandurile negre. Apeleaza la aceste metode, ori de cate ori incepi sa simti primele semne de stres, iar efectele se vor resimti imediat.



Daca simti ca esti din ce in ce mai stresat si nu reusesti sa gasesti un mod de a reveni pe linia de plutire, nu ezita sa apelezi la un specialist care te poate ajuta sa gestionezi situatia inainte ca aceasta sa degenereze in stres cronic.

Citeste si:
Prieteniile sănătoase și puternice, importante pentru sănătate
Prieteniile sănătoase și...



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.