A saptea editie a studiului Amway Global Entrepreneurship Report (AGER) masoara pulsul spiritului antreprenorial. Conform raportului, respondentii din Uniunea Europeana considera ca antreprenoriatul va trece printr-o perioada de dezvoltare in urmatorii cinci ani. De asemenea, participantii la studiu sunt increzatori ca pot da dovada de o abilitate cheie in dezvoltarea unei afaceri: capacitatea de a identifica potentiali clienti pentru serviciile si produsele pe care le ofera.

Antreprenoriatul la nivel european

Evolutia mediului de lucru din Europa este pe agenda celor care elaboreaza politici publice si dezvolta strategii conexe sectorului economic. In acest sens, AGER 2016 vine in intampinarea unei intrebari deosebit de importante: Ce rol va juca antreprenoriatul in viitor?

Ca raspuns la aceasta intrebare, cetatenii din Europa au o opinie destul de clara: 35% dintre respondentii studiului considera ca antreprenoriatul se va dezvolta in urmatorii cinci ani.

Potrivit unui comunicat remis 9am.ro, pentru a construi un viitor cu o economie bazata mai mult pe antreprenoriat, studiul AGER indentifica o abilitate esentiala pentru oamenii care decid sa isi dezvolte propria afacere: capacitatea de a cauta si gasi potentiali clienti. Astfel, 51% din respondentii europeni ai acestui studiu considera s-ar simti confortabil cu aceasta sarcina, in timp ce numai 40% declara ca aceasta activitate ar fi inconfortabila.

“Antreprenoriatul joaca un rol cheie atunci cand vine vorba de transformarea si dezvoltarea viitoarelor economii europene”, spune domnul Michael Meissner, Director pentru Corporate Affairs in cadrul Amway Europe. “Prin studiul AGER exploram aspiratiile si asteptarile oamenilor in privinta locului de munca, pentru a contribui la dezvoltarea unui mediu potrivit celor care doresc sa lucreze independent, prin inceperea propriei afaceri. De aceea, este atat de importanta cercetarea continua in acest domeniu”.

Pentru a intelege mai bine rezultatele acestui studiu trebuie sa subliniem diferenta, foarte importanta, dintre atitudine si intentie concreta. Astfel, 74% dintre europeni si-au exprimat atitudinea pozitiva fata de activitatile antreprenoriale, in timp ce doar 39% dintre ei simt ca sunt pregatiti pentru a deveni antreprenori. Cel mai important semnal benefic pentru viitorul antreprenoriatului european vine de la generatia de „millenials”, definiti ca respondentii cu varsta intre 15 si 35 de ani. Acestia au aratat o mai mare dorinta de a deveni proprii lor sefi decat orice alt grup de varsta din cadrul studiului, calculata la procentajul de 61%.

Citeste si:
BILANȚUL COVID-19: 4.076 cazuri noi | 164 decese | 1.521 pacienți...
BILANȚUL COVID-19: 4.076...

AGER 2016 prezinta si valorile indicelui AESI (Amway Entrepreneurial Spirit Index) care masoara caracteristicile spiritului antreprenorial: (1) dorinta a initia a afacere proprie, (2) increderea in faptul ca persoanele detin aptitudinile si resursele necesare pentru a avea propriul business si (3) capacitatea de a rezista presiunii sociale care descurajeaza potentialii antreprenori.

Astfel, indicele AESI subilineaza faptul ca 47% din cetatenii europeni care au participat la studiu si-au manifestat dorinta de a deveni antreprenori, in timp ce 40% s-au declarat pregatiti pentru aceasta provocare.
Studiul realizat la solicitarea Amway a aratat ca egalitatea intre sexe este inca un subiect relevant in Europa. Astfel, barbatii europeni au aratat o atitudine mai pozitiva (76%), comparativ cu femeile (73%), acestia avand si un scor mai bun in ceea ce priveste dorinta de a incepe propria afacere (barbatii 52%, femeile 43%).

La capitolul motivatie, intrebati care sunt cei mai covingatori factori pentru a incepe o afacere, europenii au fost convinsi de „independenta de angajator, sa fiu propriul sef” (49 %), si „implinirea de sine, posibilitatea de a realiza propriile idei” (44%). „Perspectivele pentru a obtine al doilea venit” raman pe locul trei (37%). Dintre toate grupurile de varsta, respondentii care au sub 35 de ani cred cel mai mult in independenta (55%). In concluzie, aceste motive de a incepe o afacere raman la fel ca cele din studiile anterioare.

Rezultatele studiului AGER in Romania

In Romania, studiul AGER a fost realizat prin interviuri CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing - denumit si interviu telefonic) pe un numar de 1.023 de barbati si femei cu varste de peste 14 ani, in perioada 25 aprilie – 13 mai 2016, avand un chestionar care a cuprins 5 intrebari cu multiple variante de raspuns.

Citeste si:
10 mari creatori de moda pentru care atitudinea inseamna totul
Cu aspiratii pentru omul de...

„Amway sustine antreprenoriatul romanesc din 1997, fiind alaturi de cei care au curajul sa faca diferenta, sa creada in propriile forte si sa aiba ambitia de a-si indeplini obiectivele. De la an la an, spiritul antreprenorial s-a dezvoltat mai mult in Romania, fapt pe care il observ si in relatia cu partenerii Amway, care dovedesc mai multa creativitate, seriozitate si un plus de entuziasm. Sustinerea unor politici fiscale favorabile antreprenoriatului, eliminarea obstacolelor birocratice, asigurarea unei legislatii economice solide si predictibile, precum si implimentarea unor programe de educatie antreprenoriala sunt esentiale pentru consolidarea acestui segment economic”, precizeaza doamna Ioana Enache, Manager General, Amway Romania, Bulgaria si Grecia.

In Romania, 52% dintre respondenti au o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat. Aceasta cifra este atat sub media europeana (74%), cat si sub cea globala (77%). De asemenea, studiul arata ca barbatii (54%) si femeile (51%) din Romania se plaseaza la valori aproximativ egale cu privire la atiudinea pozitiva fata de antreprenoriat.

Expertul academic pentru AGER 2016 in Romania este Prof. Dr. Carmen Paunescu din cadrul Facultatii de Administrarea Afacerilor cu predare in limbi straine, Departamentul UNESCO pentru Administrarea Afacerilor, Academia de Studii Economice din Bucuresti. Conform Prof. Dr. Paunescu: „Romanii manifesta in continuare o atitudine in general pozitiva fata de activitatea de antreprenoriat, aceasta atitudine fiind mai pronuntata in randul populatiei tinere si educate. Chiar si asa, intentia romanilor de a-si dezvolta propria afacere ramane mai mult o dorinta, fiind mult mai scazuta fata de media europeana sau de cea internationala. Potentialul antreprenorial ramane in continuare mai ridicat pentru populatia masculina, in grupa de varsta de 35 - 49 ani si cu studii universitare”.

Referitor la indicele AESI (Amway Entrepreneurial Spirit Index), care masoara spiritul antreprenorial al romanilor, acesta a inregistrat o tendinta descrescatoare, cu valori mult mai scazute fata de media globala, dar aproape comparabile cu media europeana. In medie, 34% dintre respondentii romani si-au manifestat dorinta de a deveni antreprenor si de a initia o afacere, in scadere cu 5% fata de 39% la studiul din 2015. De asemenea, 21% dintre romanii care au raspuns sunt convinsi ca poseda abilitatile necesare pentru a fonda o afacere (comparativ cu 24% in 2015) si 45% spun ca nu vor renunta la intentia de a avea o afacere proprie chiar daca familia si prietenii ii vor descuraja (comparativ cu 51% in 2015).

Citeste si:
Raportul Amway Global 2020 confirmă creșterea interesului către...
Raportul Amway Global 2020...

Mergand in detaliu, studiul arata ca indicele AESI pentru femei este de 30% (comparativ cu 36% in 2015), in timp ce barbatii au un scor mai mare, de 36%, dar mai scazut decat in 2015 (41%). Comparand grupele de varsta, indicele AESI este cel mai puternic la romanii sub 35 de ani (47%), in comparatie cu persoanele intre 35 si 49 de ani (39%) si cele cu varsta peste 50 de ani (19%). Respondentii cu studii universitare arata o mai mare dorinta de a incepe propria afacere (45%) comparativ cu 31% dintre cei fara studii universitare.

Ce isi doresc romanii?

Referitor la asteptarile legate de antreprenoriat, rezultatele reflecta prioritatile romanilor:
  • 42% dintre romani au optat pentru „independenta fata de un angajator, sa fiu propriul sef”;
  • 41% doresc „posibilitatea unui al doilea venit”;
  • 26% au ca scop principal „propria implinire si posibilitatea de a-si pune in practica ideile”;
  • 19% vor „o mai buna compatibilitate intre familie, timp liber si cariera”;
  • 13% vizeaza „sa se intoarca pe piata muncii, ca alternativa la somaj”.

Comparativ cu anii trecuti a scazut „posibilitatea unui al doilea venit” cu 8% si a crescut „compatibilitatea intre familie, timp liber si cariera” cu 4%.

Intrebati despre cum vad dezvoltarea antreprenoriatului in urmatorii cinci ani, 22% dintre romani spun ca este mai probabil sa devina antreprenori, 29% cred ca este probabil sa fie antreprenori full-time sau part-time, in timp ce 23% spun ca este putin probabil sa fie antreprenori.

Cand au fost intrebati cum se simt in postura de a cauta si a gasi clienti pentru propria afacere, romanii s-au aratat indecisi: 38% se simt confortabil sa faca acest lucru, in timp ce 37% se simt inconfortabil, iar restul de 25% nu au raspuns la aceasta intrebare.

Pentru mai multe informatii despre studiu, va rugam sa vizitati site-ul AGER.

Sursa foto: pixabay.com



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.