Business4 Noiembrie 201310:51

Lectura de 2 minute

Guvernul intentioneaza sa schimbe metodologia de calcul a accizelor la carburanti, pentru a acoperi "gaurile" din buget.

Legislatia europeana prevede ca accizele sa fie stabilite in euro la nivelul tuturor statelor membre. in fiecare an, cursul oficial folosit pentru transformarea taxelor in lei este, potrivit Codului Fiscal, rata de schimb afisata de Banca Centrala Europeana (BCE) in prima zi lucratoare din luna octombrie a anului anterior.

Astfel,daca acest mod de calcul se pastreaza si in 2014, cursul oficial va fi de 4,4485 de lei pe euro, in scadere cu 1,6% fata de rata de schimb folosita in 2013, respectiv 4,5223 lei/euro. Accizele reprezinta 28% din pretul de la pompa al benzinei si 23% din pretul motorinei.

Prin urmare, in momentul de fata daca accizele ar urma sa fie mai scazute anul viitor, aceasta scadere ar fi transferata in pretul carburantilor: soferii ar urma sa scoata din buzunar cu aproape trei bani mai putin pe litru de benzina si cu 2 bani mai putin pe litru de motorina, potrivit calculelor gandul.info.

Guvernul este insa nemultumit de aceasta metodologie de calcul. Liviu Voinea, ministrul Bugetului, sustine ca raportarea la cursul de schimb nu se mai justifica deoarece acesta este foarte stabil in prezent.

"Vom vedea. Dumneavoastra gasiti o motivatie logica pentru care avem determinarea la 1 octombrie? A existat o motivatie cata vreme era clar ca se depreciaza permanent cursul de schimb. si atunci aveai cumva o certitudine ca prin raportarea unui curs mai mare vei avea incasari. Dar cursul e foarte stabil, raportarea la cursul de schimb nu se justifica", a spus Voinea la Gandul LIVE.

O varianta luata in calcul este indexarea accizelor cu rata inflatiei. in acest caz, acestea ar urma sa fie majorate cu 3,3%, respectiv rata medie a inflatiei din 2012, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS). In acest caz, benzina se va scumpi cu peste 5 bani in plus iar motorina cu 4 bani in plus.

Cel mai "scump" scenariu pentru soferi din Romania ramane insa varianta propusa de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, de a mari pretul unui litru de carburant cu 50 de bani, echivalentul a 10 eurocenti, pentru a strange 26 de miliarde de euro cat ar costa construirea a 4.000 de kilometri de autostrada.

Orice modificare a metodologiei de calcul a accizelor trebuie insa negociata cu reprezentantii Fondului Monetar International (FMI), aflati la Bucuresti, la discutii cu autoritatile romane

Citeste si:
Cele mai mici preturi la benzina si motorina din UE sunt in Romania
Cele mai mici preturi la...



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.