In acest an, Academia Europeana de Film (EFA) sarbatoreste 20 de ani de existenta. Ceremonia decernarii premiilor EFA are loc pe 1 decembrie, la Berlin. Cineastul Wim Wenders s-a implicat inca de la inceput in activitatea EFA.

Va amintiti cateva dintre cele mai inedite momente ale primei ceremonii de decernare a Premiilor Academiei Europene de Film?

-La acea data, noiembrie 1988, eram coplesiti de emotie pentru ca stransesem un fantastic grup de prieteni si pe cativa dintre cei mai proeminenti colegi - din Nord si Sud si, mai important, din Est si Vest. Intr-un context politic in care Europa inca era divizata (si intr-un oras impartit si el), a fost foarte impresionant cand Nikita Mihalkov a fugit spontan spre scena, cu o punga plina cu caviar rusesc, si i-a dat-o lui Curt Bois, care tocmai isi tinea discursul de dupa primirea premiului pentru rol secundar masculin in "Wings of Desire". Am avut cu totii lacrimi in ochi cand cineastul georgian Serghei Paradjanov a aparut si el, complet neasteptat, pe scena pentru a-i inmana o amuleta personala Giulettei Masina, sotia lui Federico Fellini, care il omagia pe Marcello Mastroianni pentru intreaga cariera. si apoi, a fost momentul amintit in legatura cu Premiile EFA 2006, de la Varsovia, prima ceremonie tinuta in Europa Centrala si de Est - cand Krzysztof Kieslowski a primit premiul pentru Filmul European al anului 1988, a spus: "Sper ca Polonia apartine Europei!". Aceasta propozitie arata cat de mult s-a schimbat deatunci Europa. Credeti-ma! Noi, cineastii din intreaga Europa, dotati cu talentul imaginatiei, n-am fi putut nici in cele mai marete visuri sa ne imaginam cat de diferit urma sa fie continentul nostru azi, in 2007, cand sarbatorim a 20-a aniversare a Academiei Europene de Film.

In cadrul acelei prime ceremonii, Istvan Szabo a anuntat in numele colegilor sai ca ati decis sa infiintati o Academie Europeana de Film. Cum si de ce s-a nascut aceasta idee?

-Era clar ca trebuia facut ceva pentru a sprijini filmul european, care la sfarsitul anilor '80 se gasea intr-o criza profunda. Publicul isi pierduse cumva increderea in filmele noastre, iar noi, cineastii, ne pierdusem increderea in noi insine. Trebuia sa opunem ceva puterii crescande a Hollywoodului, dar stiam ca ar fi fost gresit sa dam vina pe "ceilalti". NOI trebuia sa redescoperim calitatile divertismentului (in engl. entertainment), NOI trebuia sa intelegem ca film de autor nu inseamna sa faci filme pentru tine; NOI trebuia sa invatam cum sa facem filme locale, cu care sa recucerim publicul european. Deci ideea infiintarii Academiei Europene de Film s-a nascut in ideea sustinerii si promovarii cinematografului european si in cea a transmiterii experientei noastre catre generatia tanara. Pe scurt: ca sa devenim responsabili de contributia noastra la cultura europeana.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.