Venit la Bucuresti pentru vernisajul expozitiei sale, falsificatorul italian de tablouri Daniele Dond povesteste cum a fost arestat din cauza lucrarilor sale.

Fiul risipitor al unei familii italiene cu o veche traditie in colectionarea si comertul cu arta, Daniele Donde, astepta de ani buni sa intre in posesia valoroasei mosteniri artistice a tatalui sau ca sa poata duce o viata luxoasa si fara griji. Surpriza a venit in 1984, cind a descoperit ca majoritatea tablourilor din colectia familiei erau falsuri. Incepind o ancheta, a dat de urma falsificatorilor, pe care i-a fortat sa lucreze pentru el, amenintindu-i cu inchisoarea. Asa se face ca Donde a avut inspiratia de a se declara primul falsificator legal de tablouri. De atunci, a reusit sa devina si cel mai cunoscut falsificator, iar picturile lui se regasesc in colectiile multor VIP-uri: de la Sofia Loren, Frank Sinatra pina la Bill Gates, Bill Clinton sau chiar printul Albert de Monaco si printesa Diana. Ieri, Daniele Donde a venit la hotel Marriott, unde a avut loc vernisajul expozitiei sale cu vinzare. Cele 70 de tablouri, falsuri dupa Van Gogh, Monet, Klimt, Modigliani, dar si creatii proprii, cu preturi cuprinse intre 1.250 si 2.200 de euro, pot fi vazute sau achizitionate de la Marriott pina pe 4 noiembrie.

Inainte sa brevetati Faux Art, pictati?

Nici prin cap nu-mi trecea, eram un playboy. Serios, nu faceam nimic. Ma distram si nu ma gindeam la nimic altceva. Decit la cum sa-mi fac viata mai simpla si mai frumoasa. Cum am spus si la conferinta, schimbam femeile si masinile in fiecare luna.

Atunci cum ati invatat sa pictati?

Am invatat direct de la un falsificator celebru, nu de la un pictor sau de la vreun profesor de arta. Maestrul meu era abia iesit din inchisoare, l-am invitat la mine acasa si el m-a invatat si a reusit sa imi stirneasca pasiunea pentru arta falsificarii, pentru ca aici vorbim doar despre aceasta arta.

Cum difera o tehnica a picturii, in sensul clasic, de una a falsului?

E foarte diferita pentru ca oricine poate picta sau reproduce un tablou celebru, atit culorile, cit si desenul propriu-zis. Dar un expert pus in fata acelei lucrari isi da seama ca este o copie sau nici macar. In schimb, cind falsifici, e nevoie ca, inainte sa te apuci de pictat, sa studiezi, sa ajungi sa cunosti, sa vezi originalul si sa incerci sa intelegi cum anume lucra si ce anume este caracteristic artistului respectiv. Intre un tablou contrafacut si un tablou falsificat de mine sint foarte multe diferente.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.