Social 27 Iunie 2007 14:27
Proprietatea media din Romania se concentreaza in cinci grupuri de presa care apartin lui Sorin Ovidiu Vantu, Dinu Patriciu, familiei Voiculescu, lui Adrian Sarbu si trustului Ringier, arata raportul "Concentrarea proprietatii media in Romania" dat publicitatii astazi de Centrul pentru Jurnalism Independent, informeaza Newsin.

"Televiziunile si ziarele controlate de Adrian Sarbu si familia Voiculescu (Pro TV, Acasa TV, Antena 1, 'Jurnalul national'), dar si titlurile de top ale Ringier acorda o atentie scazuta politicului", se arata in raportul CJI. "Realitatea TV si 'Cotidianul' (Vintu) au fost mai putin critice la adresa presedintelui Basescu in perioada suspendarii. Realitatea TV a acordat un spatiu extins lui Dinu Patriciu si Dan Voiculescu cand acestia au avut probleme cu justitia si CNSAS. Pe de alta parte, orientarea cotidianului 'Adevarul' nu este una transanta", mai arata raportul CJI.

"Antena 3, 'Jurnalul national', Antena 2 si alte mijloace de informare cu sumar politic controlat de familia Voiculescu redau un numar destul de mare de stiri pozitive despre activitatea Partidului Conservator, al carui presedinte este Dan Voiculescu. In acelasi timp, jurnalistii din trustul controlat de familia Voiculescu sunt critici la adresa presedintelui Traian Basescu cu care Dan Voiculescu s-a aflat in polemica", mai arata raportul.

Alte concluzii ale raportului arata ca numeroase publicatii de business din cele cinci grupuri de presa au o ideologie liberala si consumista si ca cele doua tabloide de tiraj din Romania, apartinand Ringier si lui Dinu Patriciu, sunt, in general, critice la adresa puterii, de orice nuanta ar fi ea.

Nicoleta Fotidiade, reprezentantul Agentiei de Monitorizare a Presei (AMP), care a prezentat raportul, a spus ca, in ultima perioada, in discursul mass-media si-a facut tot mai mult aparitia consumatorul. "A aparut un discurs complex, indreptat catre nevoile consumatorilor. Apare consumatorul de media ca etalon", a explicat Nicoleta Fotidiade.

Directorul executiv CJI, Ioana Avadani, a afirmat, in timpul prezentarii raportului ca piata de televiziune este in prezent inchisa. "Singura sansa de deschidere a televiziunii este trecerea la digitalizare. Romania s-a angajat ca in 2012 sa treaca total la sistemul digital. Din pacate, nu avem experienta, nu avem tehnologie, nu avem experti. Se vand pe piata televizoare care nu au capacitatea de a face conversia pe sistemul digital si nu le spune nimeni (cumparatorilor - n.red.) lucrul acesta", a observat Ioana Avadani.

"Tema managementului media domina, precum si transferul dintre grupurile media. Presa a urmarit foarte mult subiectele legate de televiziunea publica si de activitatea lui Tudor Giurgiu", a mai explicat Nicoleta Fotidiade. Ea a observat ca, in perioada monitorizata, august 2006 si pana in prezent, s-a putut observa inmultirea articolelor de opinie in care se critica practicile jurnalistice.

"Activitatea CNA a devenit mult mai vizibila decat in perioadele anterioare. Presa a urmarit continuu activitatea CNA: sanctiuni, secvente, rapoarte", a mai spus Nicoleta Fotiade.

Raportul "Tendinte in reflectarea presei in presa. Studiu de caz: Concentrarea proprietatii media in Romania", prezentat marti de CJI, acopera perioada august 2006 si pana in prezent. Raportul este constituit dintr-o monitorizare realizata de Agentia de Monitorizare a Presei (AMP) si un studiu de caz care urmareste tema principala. Pentru realizarea sectiunii de monitorizare au fost urmarite, in perioada ianuarie - martie 2007, cotidienele nationale "Adevarul", "Cotidianul", "Evenimentul zilei", "Gandul", "Jurnalul national", "Romania libera" si "Ziua" si doua saptamanale, "Dilema veche" si "Capital".

"Tendinte in reflectarea presei in presa. Studiu de caz: Concentrarea proprietatii media in Romania" face parte din proiectul "Media ca serviciu public - program de advocacy pentru promovarea transparentei proprietatii si surselor de finantare ca si a responsabilitatii presei". Proiectul este finantat de Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID) prin World Learning for International Development in cadrul "Programului de consolidare a societatii civile din Romania" si implementat de CJI, in parteneriat cu Agentia de Monitorizare a Presei (AMP) si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI).

Raportul "Concentrarea proprietatii media in Romania" este cel de-al treilea raport dintr-o serie de cinci, care sunt grupate sub titlul "Tendinte in reflectarea presei in presa". Aceasta serie de rapoarte si-a propus sa prezinte tendintele dominante din industria de media referitoare la continutul editorial si la modul in care presa isi indeplineste misiunea de agent public.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.