Cand cumparati produse de folosinta indelungata, cum sunt electrocasnicele, autoturismele, articolele de marochinarie si jucariile, ar trebui sa stiti ca aveti dreptul sa cereti garantie. Aceasta poate fi de trei feluri:
- garantie comerciala (voluntara);
- garantie legala de conformitate;
- garantie legala pentru viciile ascunse.
Furnizorul poate oferi sau nu garantia comerciala, intrucat aceasta este pur voluntara. Ceea ce puteti imputa celor de la care ati cumparat este lipsa de conformitate a produsului. Asta inseamna ca, daca in termen de doi ani de la achizitie, produsul nu corespunde cu cele declarate (de producator) sau incluse (in legislatie), trebuie sa cereti repararea, inlocuirea sau contravaloarea produsului.
Daca sesizati, in termen de sase luni de la achizitie, ca produsul nu functioneaza conform celor declarate de comerciant, se considera ca defectele existau in ziua vanzarii. Dupa acest termen, trebuie sa demonstrati ca defectele nu vi se datoreaza dumneavoastra. in plus, aveti dreptul sa cereti o garantie legala pentru viciile ascunse.
Un produs poate ascunde defecte care au iesit nesesizate chiar din fabrica. Acestea pot aparea in cazul unui lot intreg de produse si nu va pot fi imputate dumneavoastra, ci producatorului sau, dupa caz, vanzatorului.
Comerciantii/producatorii seriosi retrag de pe piata intregul lot de produse si ii despagubesc pe toti consumatorii afectati.
"Ca si in statele UE, termenul de garantie este unul pur comercial si este o sarcina a comerciantului, dar legiuitorul a decis ca daca declari ca un produs va dura cinci ani, atunci garantia trebuie sa fie si legala.
egislatia romaneasca nu a facut decat sa traduca directiva europeana privind vanzarea bunurilor de consum si garantiile conexe. Romania avea legi bune, dar daca asa s-a hotarat, noi nu ne putem opune", ne-a spus Mihail Meiu, director al Directiei de Integrare Europeana, Strategii Parteneriat si Relatii Externe din cadrul ANPC. Conform aceleiasi legislatii europene, certificatul de garantie se acorda la cererea consumatorului. "Pentru noi acest lucru e un pas inapoi, fiindca in OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, vanzatorul era obligat sa-l dea", a mai spus Meiu.
Primiti alt produs daca vrea comerciantul
"Vanzatorul e obligat fie sa repare, fie sa inlocuiasca, fie sa restituie banii clientului. insa, e bine de stiut ca vanzatorul hotaraste care din variante ii convine cel mai mult, intrucat se considera ca el are parte de pierderi economice, nu consumatorul. Asa spune legislatia europeana, asa trebuie sa sune si a noastra", a conchis Meiu. in cazul in care acesta nu se tine de cuvant nici la interventia inspectorilor ANPC, e pasibil de amenzi cuprinse intre 1.000 si 2.000 lei si intre 5.000 si 25.000 lei pentru refuzul acordarii garantiei legale.
Despre autor:
Sursa: Click.ro
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro
-
5 jocuri de jucat cu copiii în zilele ploioase
Sursa: garbo.ro
-
Oana Radu a pierdut în instanță în fața fostului soț, Cătălin Dobrescu!...
Sursa: kudika.ro
-
Patronatele Bancare și federațiile sindicale au semnat noul Contract Colectiv...
Sursa: futurebanking.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Soarele răsare din Vestul României: Județul Arad pregătește un nou parc...
Sursa: wall-street.ro