Adepti ai telefoniei in general, romanii au vorbit peste 10,5 miliarde de minute la telefon, in prima jumatate a anului.

Traficul de voce generat de utilizatorii din Romania in prima jumatate a acestui an a crescut cu 26,6% fata de perioada similara a anului trecut, ajungand la 10,61 de miliarde de minute vorbite, a declarat Dan Georgescu, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii(ANRC).

Cresterea numarului de utilizatori la serviciile de telefonie mobila (14,9 milioane la 30 iunie 2006), precum si marirea duratei medii a unui apel, au determinat urcarea volumului de trafic prin retelele mobile cu aproximativ 57% fata de primul semestru al anului 2005, ajungand la peste 6,5 miliarde de minute, potrivit datelor prezentate de presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC).

Numarul si durata convorbirilor efectuate de utilizatorii de servicii de telefonie cresc constant. in primul semestru al anului 2006, durata medie a unui apel de pe telefonul mobil (exclusiv roaming) a fost de 1,51 de minute fata de 1,45 cu un an in urma, in timp ce pentru convorbirile efectuate de pe telefonul fix, durata medie a unui apel de voce a fost, in primul semestru, de 2,27 minute fata de 2,18 minute inregistrate la nivelul anului trecut, a mai declarat presedintele ANRC.

Reteaua, succesul 'telecomunicatiilor mobile'

Pe acest segment de piata, principala sursa a evolutiei ascendente a traficului o constituie convorbirile efectuate in cadrul aceleiasi retele de telefonie mobila, care detin o pondere de 77% din traficul total. Majoritatea utilizatorilor de servicii de telefonie mobila (66%) utilizeaza cartele preplatite, in timp ce doar o treime dintre acestia sunt posesori ai unui abonament.

Desi, per total, traficul de voce originat in retelele publice fixe de telefonie a inregistrat o scadere usoara, (aproximativ 4,1 miliarde minute in primul semestru al anului 2006 fata de 4,2 miliarde in aceeasi perioada din 2005), traficul realizat prin retelele furnizorilor alternativi a crescut semnificativ, cu peste 140%, potrivit datelor ANRC, preluate de agentia NewsIn.

Abonatii furnizorilor alternativi folosesc telefonul fix pentru a suna in proportie de 51,3% in alte retele fixe decat cea la care sunt abonati, restul de 48,7% din traficul total al furnizorilor alternativi fiind trafic catre alte retele fixe. La 30 iunie 2006, numarul total de linii de acces la servicii de telefonie fixa depasea 4,4 milioane. in prima jumatate a acestui an cota de piata a furnizorilor alternativi de telefonie fixa a ajuns la aproximativ 15%, totalizand peste 650.000 de linii telefonice, comparativ cu 179.096 de linii in intervalul similar din 2005.

Telefonia fixa incepe sa functioneze concurential

"Piata de telecomunicatii din Romania a intrat, in mod limpede, intr-o noua etapa, motiv pentru care Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) va efectua, la sfarsitul acestui an, o analiza a pietei, in urma careia isi va adapta demersul de reglementare la noile realitati", a mai spus Dan Georgescu.

Autoritatea de reglementare va analiza posibila dominanta, la nivel regional, si, daca realitatea o va cere, va concentra activitatea de regelementare asupra operatorilor dominanti la nivel regional, a adaugat Georgescu. Piata de telefonie fixa este, in acest moment, mai intens reglementata decat cea a telefoniei mobile, pentru ca aceasta din urma a fost, inca din start, o piata concurentiala, prin intrarea simultana a doi operatori. in primii doi ani de la privatizarea Romtelecom, situatia a ramas, in linii mari, neschimbata, fostul operator monopolist pastrandu-si pozitia dominanta, a continuat Dan Georgescu.

Anul 2006 a marcat o dezvoltare exploziva a operatorilor alternativi si, tot in acest an, ANRC isi va adapta demersul de reglementare, a declarat Georgescu. "Vom putea vorbi de o "piata de voce" (care sa includa atat telefonia mobila, cat si cea fixa) numai atunci cand aceasta piata va fi identificata si recunoscuta la nivelul Uniunii Europene. Comisia Europeana urmeaza sa analizeze si sa redefineasca pietele relevante din domeniul comunicatiilor si, daca piata unificata de voce va fi recunoscuta ca o autoritate, ANRC se va conforma si va avea o noua abordare", a spus Georgescu.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.