Dupa 16 ani de reforme, tinerilor le este tot mai greu sa-si creioneze un traseu in cariera. Nu stiu ce perspective de lucru vor avea in urmatorii ani si nici nu exista criterii transparente pentru alegerea unei facultati din Romania

Infiintarea Agentiei Romane de asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) s-a dovedit a fi un experiment esuat din fasa, ca mai toate initiativele Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC). Asa ca revista Capital si-a asumat dificila sarcina de a face o cercetare asupra eficacitatii educationale a institutiilor de invatamant superior. Timp de aproape doua luni, s-au trimis e-mailuri si s-au dat telefoane, in mod repetat, la peste 300 de facultati de stat. Doar 92 de facultati au raspuns la setul nostru de intrebari, conceput pentru a putea identifica in ce masura sistemul de pregatire corespunde nevoilor studentilor si agentilor economici.

Aria de investigare s-a limitat la cateva elemente. Nu ne-am propus sa evaluam capacitatea institutionala a facultatilor, managementul calitatii la nivel institutional, calitatea programelor de studiu oferite, competenta sau renumele corpului didactic etc. Scopul nostru a fost doar acela de a oferi o imagine a facultatilor de stat din perspectiva nevoilor absolventilor si performantelor acestora pe piata muncii. Pentru fiecare criteriu inclus in chestionarele trimise facultatilor am alocat un punct care, la randul lui, a fost divizat, in functie de continutul raspunsurilor. Am depunctat, spre exemplu, raspunsuri de genul: "Cifrele de scolarizare se stabilesc de MEC." Am alocat un punct in cazul in care numarul de locuri fara taxa a crescut de la an la an, in paralel cu nevoile pietei. La fel si in cazul mediilor generale de absolvire, cu precizarea ca am impartit mediile pe mai multe niveluri. La aceeasi impartire a unui punct am recurs si in cazul evaluarii ratei abandonului scolar.

Multe din informatiile cerute au vizat ultimii cinci ani din activitatea facultatii. Au fost institutii, recent infiintate, care nu au putut fi clasificate corect pentru ca nu au inca un "trecut istoric", iar datele de evaluare interna nu le-am putut fructifica decat partial. Am cantarit modul in care ni s-a raspuns la intrebarea legata de sistemul de autoevaluare a rezultatelor facultatii, in sensul ca am apreciat relatia de colaborare dintre profesori si studenti si nu doar performanta academica in sine a corpului didactic, potrivit sistemului CNSIS.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.