De citeva zile, preturile au inceput sa dea jos din zerouri, in traditia unui marketing sanatos. A inceput singura perioada din an cind nu numai comerciantii au profit, ci si clientii ramin cu ceva bani in buzunare. Hainele au cele mai mari reduceri, pentru ca vinzatorii se grabesc sa scape de ele.

Ai putea crede ca, incepind cu 15 ianuarie, toti comerciantii de articole vestimentare si-au pus in cap sa faca opere de caritate si sa-si vinda marfa la jumatate de pret. Cumparatorii misuna ca furnicile, in Mall sau in Unirea, fericiti ca pun mina pe chilipir. De partea cealalta, tot comerciantii sint cei care au asii ascunsi pe mineca: le cresc vinzarile, profitul e asigurat de adaosul comercial gras al pretului initial si, in plus, scapa de o marfa care ar ramine, altfel, nevinduta. Dupa principiul prezidential "iarna nu-i ca vara", magazinele de haine incearca sa vinda rapid "groasele" de iarna, ca sa faca loc "subtirilor" de primavara.

Primavara vine din ianuarie

Nici un umeras de haine nu ramine la locul lui si nici o cizma neprobata de cind au inceput reducerile in Mall-ul din Vitan. La intrarea in magazine, fetele cu prietenii la brat, morocanosi de atita efort intru shopping, nici nu mai dau "buna ziua" vinzatorilor, ci intra direct in piine: "Aveti promotie?". La "House of Art", haine cit incape, cele mai multe cu pret redus: paltoanele au scazut de la trei la doua milioane, camasile de la 600.000 la 400.000, bluzele detinind recordul cu 200.000 de la 900.000 de lei.

"Reducerile astea au loc pentru ca trebuie sa scapi de produsele de iarna, ca sa pregatesti intrarea celor de primavara", zice gestionara de aici. "E aleasa perioada asta pentru schimbarea de sezon. Sa nu-si ia omul cizme de iarna in martie, sa mai apuce sa le poarte", incearca vinzatoarea de la "Fiorangelo" sa arate ca, din preturile reduse cu 50% la incaltaminte si cu 30% la genti, numai clientii au de cistigat.

Cei care pierdusera startul la anotimpul preturilor minuscule stateau cu miinile in sin. La "Bigotti", magazin de lux, adia vintul, dar vinzatoarea era optimista: "Intr-o zi, doua, incep si la noi reducerile!".

Profitul mic e mai bun decit nimic

In Unirea Shopping Center, fie ca "cumperi de trei milioane si platesti doua", fie ca "ai reducere 33% la incaltaminte si genti", toate magazinele de haine au promotia lipita-n geam. "Asta e politica in comert de cind lumea! Se reduce pretul la produsele vechi, ca sa faci loc la cele noi. Decit sa ramii cu ele pe stoc, mai bine dai mai ieftin. Se vinde de doua, trei ori mai mult, dar la pret mult mai mic. Profitul nu cred ca e acelasi ca la pretul intreg, dar patronii prefera asta, decit sa ramina cu marfa nevinduta", spune Carmen Stroescu, responsabil de tura la magazinul T!naR, unde gecile de patru milioane au ajuns 1,5 milioane, iar puloverele de 1,4 milioane - 700.000 de lei.

La "Motor", blugi care ajung si la doua milioane sint acum la jumatate de pret. "In fiecare an facem asta! Daca nu dai acum blugii grosi si puloverele, atunci le bagi in depozit si le tii pentru iarna viitoare. Atunci, daca iesim pe piata cu produse vechi, mai rau vom iesi in pierdere, decit daca le dam acum la juma’ de pret", explica vinzatoarea de blugi.

Clientii nu se pierd cu firea

Intr-un magazin de articole sportive din Mall, toata vitrina e impinzita cu afise imense de "oferta". "Vreau sa vad si eu pretul vechi, sa vad si eu ce e cu reducerile astea!", il face o doamna pe un pusti de la vinzare sa riciie in zadar etichetele, in cautarea dovezii ca, intr-adevar, produsul costa mai mult inainte. "Uite, eu m-am plimbat mai ales pe la hainele de firma. N-am observat diferente de pret, desi in vitrina afisau reduceri. Dar poate nu m-am uitat eu bine!", nu se lasa dusa de nas o doamna din Unirea. "Nu cred ca ies in pierdere, pentru ca tin adaosurile comerciale atit de sus in restul anului", spune alt client de prin Unirea.

Siretlicurile reducerilor de pret

* precizarea, cu litere de-o schioapa, a amanuntului "reducere pina la" (in fapt, reducerea va fi mereu mai mica decit valoarea afisata si doar un singur produs va avea incredibilul discount de 80% afisat in vitrina)

* afise imense cu reducere, promotie, oferta, dar fara sa se specifice la ce anume si cit (adesea, preturile sint aceleasi ca inainte)

* neafisarea pretului vechi, din care s-a facut reducerea

* mari reduceri in vitrina, iar in magazin produsele "la promotie" sint dintre cele mai neinsemnate (furculite, scrumiere, cercei).

Electronicele miriie la reduceri

Brindusa Nicolaescu, directoare de marketing la Sony Center, spune ca "la electronice, reducerile pot viza si produse de ultima ora, dar si pe cele mai vechi. In general, oamenii vor tehnologie noua, dar tehnologia avanseaza foarte rapid. Prin promotii, oferim un produs bun, dar care a iesit din perioada lui de glorie, oamenilor care nu-si permit sa ia unul de ultima ora".

Adica DVD-uri, sisteme audio sau boxe care au surate mai avansate intr-ale tehnologiei. Directoarea de marketing mai spune si ca reducerile de pret la electronice sint mai mici decit cele de la haine, pentru ca "si adaosurile noastre comerciale sint in limita bunului-simt, plus ca un televizor nu e o marfa de sezon, se vinde tot timpul anului".


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.