Jean Pierre Teyssier vede tot ce misca gresit in bransa publicitarilor din Europa. Presedintia Aliantei Europene pentru Standardele Publicitare, conducerea Biroului Francez de Reglementare in Publicitate si experienta sa in fruntea audiovizualului din Hexagon au facut ca reclamele sa nu mai aiba nici o taina pentru el.

Cum se vede publicitatea romaneasca de la Paris?

Advertisingul romanesc are o vizibilitate redusa in strainatate si asta pentru ca in fiecare tara primeaza, asa cum e normal, publicitatea nationala. In festivalurile internationale insa, este considerata dinamica si plina de talent. Iar de curind si-a dezvoltat un pic si simtul responsabilitatii sociale.

Publicitate tinara, dar precauta

Care credeti ca este specificul industriei romanesti?

Particularitatea tine in primul rind de faptul ca ea constituie o piata noua in Europa, in timp ce comunicarea publicitara s-a instalat de mult timp pe continent. E ceea ce favorizeaza dinamismul si creativitatea din Romania, care nu trebuie sa socheze sau sa insele insa publicul.

Faptul ca publicitatea romaneasca e oarecum la inceput de drum o face mai vulnerabila greselilor?

Calitatea publicitatii este masurata in creativitatea artistica si comerciala, dar si in eficacitatea sa catre consumator. Dupa parerea mea, ea ar trebui, de asemenea, sa isi manifeste responsabilitatea profesionala in fata exigentelor societatii, care ii cere sa respecte anumite precautii. Cu atit mai mult in cazul unei piete in curs de dezvoltare, cum este Romania. Sint convins insa ca tineretea pietei publicitare din Romania nu inseamna neaparat lipsa de experienta. Din contra, specialistii pe care i-am intilnit manifesta un profund profesionalism: stiu ca pentru a merita increderea publicului trebuie sa isi demonstreze responsabilitatea.

Imaginea femeii si tehnologia

Dezvoltarea alerta a industriei impune noi si noi reguli. Care sint ultimele norme in reglementare?

Regulile pe care le fixeaza profesionistii din fiecare tara decurg din dezvoltarea pietei. Pentru a evita o reglementare aspra din partea autoritatilor publice, specialistii din domeniu isi fixeaza propriile deontologii. Acestea trebuie reactualizate in mod constant, in functie de trendurile societatii. Ultimele ar fi respectul pentru persoane, imaginea femeii, comportamentele alimentare ale copiilor, dar si evolutiile tehnologice - telefonia mobila sau Internetul.

Care erau principalele greseli in anii de debut ai breslei?

La inceputul secolului al XX-lea, publicitatea era adesea mincinoasa, prezentind produsele precum niste veritabile medicamente si insotite de afirmatii inselatoare. In Franta, institutia pe care o conduc si care a fost infiintata in 1935 incearca sa evite aceste derapaje, astfel incit presa sa poata inspira incredere cititorilor. In acest caz, deontologia a precedat legea, tocmai pentru a evita publicitatea inselatoare.

Exista domenii predispuse mai mult decit altele la incalcarea regulilor stabilite de organizatia dumneavoastra?

In urma studiilor pe care le-am facut la nivel european, publicitatea pentru produsele alimentare si cea pentru bauturile alcoolice stirnesc cele mai multe reactii din partea publicului. De asemenea, mesajele care fac referire la respectul fata de fiintele umane (mama si copilul, in special) sau cele care se adreseaza copiilor sint un domeniu la fel de sensibil si trebuie abordate cu atentie.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.